Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

STAVÍME CISTERNU: Vybrali jsme vhodné čerpadlo a jeho umístění

V poslední části byl zvolen materiál, ze kterého bude vyrobena požární nástavba. Nyní se začneme zabývat tím, co do ní umístíme za čerpadlo a postupem času i dalším vybavením.


VÝBĚR


Čerpadlo je nedílnou součástí hasičské cisterny. Na výběr máme de facto jen dvě varianty, zato však od mnoha výrobců.

Prvním z nich je klasické čerpadlo s nízkotlakým pracovním režimem, jaké známe např. z CAS 32.

Druhou variantou je čerpadlo kombinované, umožňující práci jak s nízkým a tak i vysokým tlakem dodávané vody. To je u nás dnes prakticky standardem na valné většině vyráběných automobilů. Použití vysokotlakého průtokového navijáku pro hasební zásah je poměrně oblíbené, u první varianty je také možné mít průtokový naviják, ale za běžného tlaku.

Mohlo by se ještě uvažovat o alternativě první volby a to v podobě přenosné motorové stříkačky. Tedy řešení, jaké je např. v Německu či Rakousku běžné u obdoby dopravních automobilů. Pro stříkačku není problém dodávat vodu z nádrže vozu, a navíc s ní lze i manipulovat.

Další věcí, kterou je nutné vyřešit, je samotné umístění čerpadla v nástavbě. Zvolíme klasiku, čili zadní skříň, či se necháme inspirovat v zahraničí a čerpadlo najde své místo ve středu vozu?


ROZHODNUTÍ


Rozhodnutí redakce nebylo snadné, nicméně máme vybráno. Zvítězila kombinovaná varianta čerpacího zařízení o výkonu 3000 litrů za minutu. Umístění čerpadla volíme tradičně, v zadní části vozu. O tomto řešení si myslíme, že je praktičtější a snadněji dostupné pro obsluhu. Pohon bude realizován hydraulicky od motoru vozu.

Čerpadlo nám vyrobí opět ISS Wawrzaszek – bude se jednat o bronzové čerpací zařízení Ruberg. Bude vyhřívané a vybavené automatickou regulací tlaku i otáček. Přiměšovač bude automatický, s elektronickým ovládáním.

Výstupy z čerpadla vybereme v následujícím týdnu.

Sdílet
Seriál: POŽÁRY.cz staví cisternu pro Spodní Břízu