Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 20 Tatra 815 Terrno, přezdívaná „Portugal“, slouží podnikové jednotce Sokolovské uhelné

Již je to pár let od doby, kdy spatřila světlo světa na našem serveru známá hasičská Tatra 815 Terrno, přezdívaná Portugal – podle země, v níž měla působit. Z obchodu však sešlo a Terrno bylo zakoupeno pro podnikovou jednotku Sokolovské uhelné.

Vozidlo se na první pohled od běžného podvozku R55 liší jen v jednom viditelném detailu – má jednoduchou montáž na zadní nápravě. Podvozek nese označení T815–280R55 19 270 4×4.1/412, které v sobě skrývá v podstatě veškerá základní data. Poprvé byl k vidění na Open Day v areálu Tatry v roce 2006.

Automobil je poháněn standardním tatrováckým vzduchem chlazeným přeplňovaným osmiválcem o výkonu 270 kW. Motor splňuje emisní normu Euro 3. O přenos hnací síly – standardně na kola zadní nápravy – se stará mechanická čtrnáctistupňová převodovka Tatra 14 TS.

Rozvor náprav je 4 090 mm, ani zde se tedy konstrukčně nic nemění. Svou popularitu mezi hasičským obecenstvem především na našem portálu si „Portugal“ vysloužil především neobvyklým použitím terénních kol a pneumatik s výše zmíněnou jednomontáží vzadu.


Nástavba je standardní THT pro Tatru Terrno z hliníkových profilů olepena plechem ze stejného materiálu. Šest bočních skříní s příslušenstvím je kryto hliníkovými roletami s podélným madlem, pracoviště strojníka pak nahoru výklopnými dveřmi. Nad vestavěným čerpadlem je na výklopném platu uloženo čerpadlo plovoucí.

Nádrž na vodu z nerezavějící oceli má objem 3 400 litrů, na pěnidlo pak 210 litrů.


Hasiči ze Sokolovské uhelné disponují hydraulickým vyprošťovacím zařízením Holmatro, které je na tomto vozidle spolu s dalším příslušenstvím pro zásahy u dopravních nehod umístěno v pravé přední roletě. V prostřední skříni najdeme motorovou a rozbrušovací pilu, přetlakový ventilátor a protichemické oděvy. Zadní pravá skříň pak standardně ukrývá naviják s vysokotlakou tvarově stálou hadicí a pistolovou proudnicí. Své místo zde má i monitor s turbo nástavcem.

V levé přední skříni je uložena elektrocentrála spolu s osvětlovacími prostředky. V horní polici pak oděvy proti sálavému teplu. Prostřední roleta pak obsahuje hadice a proudnice pro běžný hasební zásah. V levé zadní skříni jsou uloženy vysokotlaké zvedací vaky, armatury a další drobné příslušenství.

Na střeše nástavby je mimo jiné uložen výsuvný žebřík Norbas.


Vzhledovou zajímavostí jsou bílé plasty na kabině vozu. Nestandardní je také maska vozu se třemi průduchy.

Sdílet