Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Prášková Tatra 815

Jediná prášková Tatra v Čechách dosloužila v letošním roce spolanským hasičům a byla odprodána do THT Polička. O tento specifický automobil neprojevil žádný zákazník zájem, a tak byla začátkem prosince nástavba rozebrána na díly, které budou částečně uschovány pro případnou zástavbu do jiného vozidla (práškové zařízení), karoserie a oplechování pak poputuje do šrotu.

Ač je to k nevíře, i tento poměrně moderní a naprosto unikátní vůz již dnes patří jen vzpomínkám…

Vozidlo bylo pořízeno v roce 1994 pro HZSP Spolana Neratovice v souvislosti se zprovozněním výrobní jednotky na produkci lineárních alfa-olefinů (dále jen LAO). Tato technologie vyžadovala provedení protipožárního zásahu zejména hasicím práškem. Dosavadní kapacita vozidel HZSP tomu však nedostačovala, hasiči měli k dispozici T148 KHA-24 se třemi a T815 6×6 KHA s jednou tunou prášku, obojí od renomované firmy Rosenbauer. Stejný výrobce byl vybrán i pro stavbu nového práškového automobilu, který měl mít zásobu 6 000 kg hasicího prášku. Výrobci nástavby nebyl z mě neznámých důvodů dodán nový podvozek, vozidlo bylo vyrobeno již v roce 1988.

Pro nástavbu byl zvolen rámový podvozek T815 PR3 27 208 6×6.2, na kterém je umístěna skříň z ocelových profilů olepená hliníkovými plechy, která má po obou stranách tři páry do stran otvíraných dveří, vzadu pak jedny výklopné, kdo by však za nimi hledal pracoviště strojníka, byl by nemile překvapen, ovládání je skryto v levé prostřední skříni, v této není nic. V první skříni, která je jako jediná z obou stran zakryta dvoukřídlými dveřmi, je ve čtyřpatrovém regálu naležato umístěno šestnáct tlakových lahví s hnacím plynem (dusíkem). Za ním mezi dalšími dvěma skříněmi, kde kromě zmíněného ovládání práškového zařízení není vůbec nic, jsou na pomocném rámu přišroubovány dvě tlakové nádoby tvaru koule, ve kterých je po třech tunách hasicího prášku, výrobcem celého zařízení je firma MINIMAX. Po obou stranách nástavby v zadní části jsou umístěny navijáky s gumovou tlakovou hadicí pro vedení hasebního zásahu, na střeše nástavby za kabinou je umístěn monitor RM-12P, výstup na nástavbu je netradičně po obou stranách nástavby, taktéž hned za kabinou.

A proč už toto vozidlo dosloužilo? Ve Spolaně byla ukončena výroba v provozu LAO, a tak již vozidlo pozbylo účelu a spolu s CAS-K25 LIAZ, PHA-32 T815 a KA T815 bylo na jaře odprodáno firmě THT, kde čekalo na další osud, který se v prosinci naplnil. Podvozek bude po úpravě pravděpodobně použit pro stavbu jiné nástavby a práškové zařízení uloženo do skladu, kde bude čekat na zákazníka.

Technická data:

Podvozek T815 PR3 27 208 6×6.2
Rok výroby 1988 / 1994
Motor T3–929.30 (10V)
Objem 15.825 ccm
Výkon 208 kW
D x Š x V 9 420 × 2 5­00 × 3 620 mm
Rozvor 4 500 + 1 320 mm
Celková hmotnost 20 780 kg
Posádka 1+1
Práškové zařízení 2× Minimax PLA 3000 (Pulverlöschanlage)

Ve fotogalerii naleznete dvě sady fotek v době služby u HZSP Spolana (jsou z dubna a srpna 2004) a pak smutný konec z THT Polička. Doplnil jsem ji i několika dalšími práškovými automobily, které sloužily / slouží v bývalém Československu, bohužel se mi doma vyčoudila fotka PRHA 6000 T138 s nástavbou Rosenbauer, která sloužila u HaZZ ?Kežmarok?, alespoň SPZ tomu nasvědčuje, pokusím se je dodat do diskuze.

prototyp PRHA 750 Robur – Karosa ex ZPSL letiště Praha-Ruzyně – foto Karosa
prototyp PRHA 4000 Š706 RT Karosa Vysoké Mýto – foto Karosa
PRHA 3000 Š706 Total ex HZSP Poldi Kladno, dnes v soukromé sbírce – foto Sehat
PRHA 6000 T138 Total ex ZHÚ Dusľo Šaľa, dnes Dopravné muzeum Bratislava – foto Juraj Hlaváč
PRHA 6000 T148 Total, která sloužila kdesi v Bratislavě – foto časopis Feuerwehr
PRHA 6000 T148 Total HaZZ Banská Bystrica – foto Jan Kostík
Stejné vozidlo, HaZZ Bratislava – foto www.hazu.sk
PRHA 10000 T813 8×8 Total ex. ZHÚ Slovnaft Bratislava, dnes v soukromé sbírce v ČR – foto Juraj Hlaváč
PRHA 750 MB Unimog 404 Total, dříve ?HZSP Škoda Plzeň?, dnes v soukr. sbírce – foto SDH Líšťany
MB 1113 PRHA 2000 HZS Kolín, dříve HZS Praha – foto Petr Svoboda
MB 1113 PRHA 3000 HaZZ Bratislava – foto www.hazu.sk
PRHA 6000 Steyr 32S36 6×4 Rosenbauer u polských hasičů – foto Ratownictvo galeria

Ze všech zmíněných vozidel z Čech slouží již jen původně pražský Mercedes v Kolíně, z modernějších vozidel slouží několik kusů PRHA 1000 na podvozcích Avia A31.1 (mj.HZSP Třinecké železárny) a Daewoo Avia D75 (HZSP Mittal Steel Ostrava), ale to již do rubriky historie nepatří, třeba časem v sekci technika… Na Slovensku stále slouží oba bratislavské „prášky“ a zřejmě ještě jeden v Banské Bystrici…

Ostatní foto já
Hynek Obroučka Požáry.cz
Sdílet