Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 24 MAN/Ziegler

Letošní rok se stává významným mezníkem v historii hasičského sboru v Kralovicích. V sobotu 16. prosince 2006 v 11 hodin převzala jednotka SDH Kralovice novou cisternovou automobilovou stříkačku. Vozidlo CAS 24 dodala renomovaná německá firma Ziegler Feuerwehrgeräte­technik GmbH, která provedla na podvozku MAN vlastní úpravu kabiny a vyrobila nástavbu dle požadavků jednotky.

Tato v naší historii ojedinělá událost se konala u hasičské zbrojnice. Po slavnostním nástupu praporu sboru přivítal starosta města všechny přítomné, včetně hostů, mezi kterými byli Ing. Václav Muchna – náměstek ředitele GŘ HZS, Ing. František Pavlas – pověřený řízením KŘ HZS Plzeňského kraje, Ing. Jiří Beneš a Ing. Štefan Livinka – zástupci ÚO HZS Plzeň, p. František Hanus – starosta OSH Plzeň-sever, p. Gerd Pohler – zástupce firmy Ziegler, Ing. Vladislav Vilímec – náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro ekonomiku, finance a majetek.. Poté za zvuku slavnostní fanfáry a sirén vyjelo auto z garáží HZ. Starosta města Kralovice Ing. Rudolf Salfický pronesl slavnostní projev a po něm velitel JSDH Ing. František Lüftner seznámil přítomné s historií pořízení nového vozidla a jeho vybavením. Následovaly příspěvky a přání Ing. Muchny, Ing. Pavlase a Ing. Vilímce. K slavnostnímu aktu patřilo i předání nejvyšších svazových vyznamenání našim členům starostou OSH. Pak už pozval velitel přítomné k prohlídce nové CAS.

A nyní několik vět z historie a sledu událostí, které se kolem auta udály. Od roku 2003, kdy se počet našich výjezdů začal prudce zvedat, jsme byli nuceni řešit situaci v našem vozovém parku. Všechny výjezdy zajišťovala stařičká Š 706 CAS 25 RTHP z roku 1970. Náklady na opravy a udržování se staly neúnosnými, a proto byla z několika variant vybrána investice do nového prvozásahového vozidla. Po neúspěšné žádosti o investiční dotaci na nákup CAS v roce 2005 nám byla v následujícím roce 2006 dotace 2 mil. Kč schválena. Z výběrového řízení, do kterého se přihlásily firmy SPS-THZ Slatiňany, F-line a Ziegler, výběrová komise na základě podaných nabídek vybrala k dodávce nové CAS firmu, která nabídla kvalitní vozidlo za přijatelnou cenu. Od července do listopadu probíhala konstruktivní jednání s výrobcem v Mühlau, kde jsme si také novou CAS dne 13. prosince 2006 převzali a odvezli do Kralovic. Nová CAS, za kterou město zaplatilo 6 754 000 Kč, byla spolufinancována 2 miliony Kč z ministerské dotace, 1 milionem Kč z rozpočtu Plzeňského kraje a zbytek z rozpočtu města a z veřejné sbírky. Nová cisterna je velkým přínosem pro zajištění akceschopnosti a kvality zásahů v Kralovicích i celé oblasti, kterou JSDH Kralovice pomáhá chránit.

Závěrem bych chtěl poděkovat všem, kteří přispěli svojí obětavou prací k pořízení opravdu kvalitního, moderního a krásného nového hasičského automobilu. Zároveň bych chtěl v tomto předvánočním čase popřát čtenářům „požárů“, hasičům dobrovolným i z povolání, jejich rodinám a všem dobrým lidem hodně zdraví, osobního štěstí, hezké Vánoce a úspěšný rok 2007.

Ing. František Lüftner
velitel JSDH Kralovice

TTD

TYP PODVOZKU: MAN L80 LE 14.280 4×4 BB
VÝROBCE PODVOZKU : MAN NFZ. AG., SRN
VÝROBCE NÁSTAVBY : ZIEGLER Feuerwehrgeräte­technik GmbH & Co. KG , SRN
DODAVATEL VOZIDLA : ZIEGLER Feuerwehrgeräte­technik GmbH & Co. KG , SRN
KONSTRUKCE PODVOZKU : smíšená – kategorie 2
HMOTNOSTNÍ TŘÍDA : střední ( M )
PROVEDENÍ VOZIDLA : základní ( Z )

TECHNICKÉ ÚDAJE
Délka vozidla: 7 450 mm
Šířka vozidla : 2 500 mm
Výška vozidla : 3 300 mm
Nejvyšší hmotnost : 14 000 kg
Motor : 6-ti válec, 206 kW (280 PS) při 2 400 l/min.
Nádrž na palivo : 125 l – hasičské provedení
Převodovka : EATON , 8 stupňů vpřed + 1 vzad + plazivý chod
všechny rychlostní stupně možno redukovat
Tažné zařízení : Rockinger , typ G 150
Pohon náprav : 4 × 4 (přiřaditelný pohon přední nápravy), uzávěrka diferenciálu
Pneumatiky : 275/80 R22,5 M+S TUBELESS MICHELIN,
10 R 22,5 M+S TUBELESS MICHELIN + rezervní kolo
Brzdový systém: 4 na sobě nezávislé systémy , ABS
Nádrž na vodu : 2 500 l ( materiál kompozit GFK )
Nádrž na pěnidlo : 250 l ( materiál kompozit GFK )


KABINA
Typ a konstrukce : – speciální prodloužená a rozšířená pro hasiče, možnost sklápění
- je vyrobena montážním systémem Ziegler – CFK/GFK-ALU
- dveře kabiny jsou vyrobeny systémem CFK / GFK
zesílené uhlíkovými vlákny
Počet míst k sezení : 1+5
Topení: 1× závislé (od motoru), 1× nezávislé naftové
Dýchací technika : upevňovací systém pro vzd. dýchací přístroje integrovaný do opěradel 2 sedadel

NÁSTAVBA
Nástavba a prostor pro nářadí jsou vyrobeny ze stabilního systému hliníkových panelů a lehkých profilů ALPAS ZIEGLER. Hliníkové elementy jsou spojované pomocí speciálních kovaných dílů, které zaručují vysokou pevnost v ohybu a krutu. Střecha je polepená vroubkovaným plechem Alu-Quintett. Podlahy prostoru na nářadí a zčásti i mezistěny a jednotlivé skříně jsou vyrobeny z vroubkovaného plechu Alu-Duett. Prostory pro nářadí se zamykají pomocí 5 prachotěsných a vodotěsných zámků Ziegler AZ. Nástavba je uložena mezi přední a zadní nápravu co nejníže (nízkopodlažní typ konstrukce). Tak se získá výhodná výška pro nakládání a skládání těžkých přístrojů. Spodní část prostorů pro nářadí se v této oblasti uzavírá sklopením přední stěny. Ve vyklopeném stavu slouží tyto části jako stupačky k přístrojovým skříním. Pochozí díl stupaček je pokryt protiskluzovým materiálem. Pohyb těchto stupaček je usnadněn plynovými pružinami. Za zadní nápravou jsou vlevo a vpravo úložné skříně. Ty se rovněž uzavírají sklápěním přední stěny. Prostor pro přístroje se osvětluje automaticky pomocí magnetických spínačů. Hasičské nářadí se ukládá v nářaďových skříních, na střeše a v kabině řidiče, bezpečně a volně přístupné, zčásti v zásuvkách a vytahovacích přihrádkách. Vnitřní prostor je variabilně proveden pomocí systému hliníkových profilových kolejnic. Střecha je pochozí, ohraničená Alu-hranou. Na zádi je umístěn žebřík pro vstup na střechu nástavby. Prostor vně vozidla je osvětlen pomocí zářivek umístěných podél vozidla.

ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ
Typ : jednostupňové odstředivé čerpadlo Ziegler FPK 10–2000–1HHL
Nízkotlak : jmenovitý výkon – 3 000 l/min při 10 bar a 3 m sací výšky
jmenovitý výkon – 2 400 l/min při 8 bar a 3 m sací výšky.
Vysokotlak : jmenovitý výkon – 250 l/min při 40 bar , 300 l/min při 30 bar
Vývěva : pístová automatická ZIEGLER – TROKOMAT – PLUS

VÝSTRAŽNÁ SVĚTELNÁ A ZVUKOVÁ ZAŘÍZENÍ
- záblesková rampa HELLA RTK – QS
- 2× přídavná záblesková jednotka na přídi vozidla PICO typ 40
- zadní zábleskový maják HANSCH COMET
- 4× oranžové výstražné LED světlo na zádi vozidla

DALŠÍ ZAŘÍZENÍ
-zařízení pro rychlý zásah: 1× vysokotlak 60 m + 1× hadice C52 uložená v lůžku s proudnicí
-osvětlovací stožár – výška 6 m, 2 × 1 000 W, pneumatické vysouvání, elektrické naklápění reflektorů
-lanový elektrický naviják Ramsey RE 12000, tažná síla 5,4 t – umístění pod předním nárazníkem
na rámu vozidla – dálkové ovládání

VÝBAVA – AGREGÁTY
- motorová rozbrušovací pila Stihl TS 400 s příslušen­stvím
- motorová řetězová pila Stihl MS 440 s příslušen­stvím
- elektrocentrála Eisemann BSKA 6,5 s příslušen­stvím
- přenosná osvětlovací souprava Eisemann Meister BS 1000 – 2 × 1 000 W s příslušenstvím
+ výsuvný stativ 4,5 m , 2 × 50 m prodlužovací kabel na cívce Eisemann
- přetlakový ventilátor TCA DD 16 H5,5 – 4,2 kW
- elektrické ponorné kalové čerpadlo TP 4–1
- vyprošťovací zařízení Weber-Hydraulik :
- elektrická pohonná jednotka E 50-T+SAH 20 s vestavěnými navijáky hadic 2×20 m
- rozpínací nástroj SP 40 N
- střihací nástroj S 180 EN + sada řetězů SP 30LS/Vario SPS 330/330L/330A/RZ1–3/SP35

VÝBAVA – TECHNICKÉ PROSTŘEDKY
Vozidlo je vybaveno požárním příslušenstvím dle vyhlášky č.49/2003 Sb. v základním rozsahu. Kromě příslušenství, jako jsou tlakové hadice, sací hadice, požární armatury (převážně AVG), ruční nářadí, záchranná lana, dekontaminační prostředky a nádoby se sorbetem, jsou ve výbavě vozidla další položky :
- ochranné protichemické obleky OPCH 90 PO
- ochranné protižárové obleky ISOTEMP FORM III
- vzduchový dýchací přístroj DRÄGER PSS 90 – 6 ks + 3 ks záložní láhev
- nastavovací žebřík z hliníkové slitiny – 10 m
- zdravotnická nosítka skládací
- zdravotnické kufry s příslušenstvím pro poskytnutí předlékařské pomoci
- kyslíkový resuscitační přístroj SATURN OXY COMFORT DIVE 3060 D
- detektor – explozimetr DRÄGER PAC-EX
- ruční svítilny Eisemann HSE 10 včetně nabíječek integrovaných ve vozidle
- kanálová rychloucpávka
- světelná a výstražná zařízení pro ochranu posádky při zásahu u dopravní nehody

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozn. redaktora: Osobně si myslím, že se jedná o jeden z nejlepších dodaných automobilů českým hasičům v roce 2006, a to nejen těm dobrovolným. Za tuto CASku by se nemusel stydět ani mnohý profesionální sbor. Firma Ziegler předvedla, že je vskutku špičkou ve svém oboru. Nástavba působí skvělým kompaktním dojmem, je v ní využité každé místo, stejně kvalitní je i reflexní polepení celého vozu. Dovolím si tvrdit, že je to plně srovnatelný automobil s konkurenčním výrobkem – letos rovněž dodané CAS Mercedes Atego u HZS Pardubického kraje či u JSDH Kadaň s nástavbou Rosenbauer. Avšak tento MAN/Ziegler je podstatně levnější.

Václav Porkát
Sdílet