Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

VÁNOČNÍ DÁREK TATROFILŮM OD Požárů.cz

TLF-A 4000 Tatra 815 4×4/Rosenbauer. U rakouských dobrovolných hasičů jezdí tento unikátní požární automobil již od roku 1990. Nástavba renomované firmy vychází konstrukčně z řady vozidel vyráběných a dodávaných ke konci 80. let minulého století.

Na tento automobil jsem narazil kdysi náhodou při brouzdání po síti. I když na tento, byla to také Tatra, avšak s označením RLF-A 2000 s nástavbou od firmy Rosenbauer? EMPL? Marte? No, nevím o ní moc… Jen to, že automobil RLF-A 2000 je zařazen ve výjezdu dobrovolných hasičů obce Sitzsendorf. Vozidlo, jemuž je věnovaný tento článek, má označení TLF-A 4000, čili CASka s pohonem všech kol a objemem vodní nádrže 4 000 l o celkové hmotnosti 18 000 kg. Ta je postavena skutečně firmou Rosenbauer na podvozku Tatra 815 4×4 s výkonem motoru 280 koní a krátkým rozvorem 4090 mm (stejný rozvor má i RLF-A 2000) a slouží dobrovolným hasičů (Freiwillige Feuerwehr) obce Edlitz. Tento sbor s velmi hezkou zbrojnicí, jenž má 67 aktivních členů, 9 dalších v záloze a 6 mladých hasičů, by se dal ohodnotit podobně jako naše dobrovolné JPO kategorie II. V letošním roce má za sebou již 135 zásahů – požáry, dopravní nehody, technické pomoci atd. Obě jsou v provedení s prodlouženou kabinou, která však nepochází od firmy Tatra, nýbrž je prodloužená u výrobce nástaveb. Proto ten atypický tvar zadních dveří mužstva. Na klasických „čtyřkolkách“ jsou stejné jako dveře řidiče, tady nikoliv. Pro svoji délku kryjí na rozdíl od tatrováckých celé schody.

Nástavba je klasického typu – šest skříní na požární vybavení a zadní, ve které je čerpadlo a průtokový naviják pro první zásah. Veškeré vybavení je dobře dostupné, neboť ze spodních částí nástavby lze jednoduchým vyklopením udělat stupačky. Na horní plošině je umístěná lafeta a nastavovací žebříky. Ve skříních nástavby, které kryjí hliníkové roletky, najdeme typické vybavení těchto automobilů. Tedy hadice, savice, mnoho ženijního nářadí, kanystry s pěnidlem, elektrocentrálu 10 kVa, osvětlovací zařízení, džberovou stříkačku, sorbenty, lékárnu, vyprošťovací zařízení Weber, basu s nářadím, hasící přístroje atd. Na předním nárazníku je lanový naviják o tažné síle 5 tun. V kabině jsou pak dýchací přístroje. Automobil TLF-A 4000 je určený k zásahům u požárů, dopravních nehod apod. Více informací jsem bohužel o těchto vozech nezjistil a ani známý Tatrofil Veliký, tedy Hynek Obroučka, více neví. Každopádně mu děkuji za spolupráci. Tudíž berte tento článek jen jako informativní o neobvyklých Tatrách u našich rakouských sousedů.

Ale aby byl výčet hasičských Tater v Rakousku úplný (doufám…), je nutno ještě zmínit vozidlo TLF-A 5000 na podvozku T 815 s krátkou kabinou, dále známou plošinu PP 27–2 na kopřivnickém jezevčíku u FF Wieselburg a i jeřáby AD-160 Rapid T148 a AD-28 T815. Před pár lety jezdil u dobrovolných hasičů Weissenbach i vyprošťovací automobil Tatra 815 4×4, ten je nyní zcela přebudovaný a je ve službách jisté českobudějovické odtahové služby. Dříve v Rakousku jezdilo i několik Tater s nástavbou AV 8, jedna je stále funkční, zařazená ve výjezdu, a to dokonce na podvozku Tatra 138. Její rok výroby je 1968! Stále však díky příkladné péči vypadá jak nová. Využívá ji sbor dobrovolných hasičů Groß Siegharts Stadt, jenž na ní zejména oceňuje silný lanový naviják o tažné síle 20 tun.

Foto a info: web, Hynek Obroučka, www.feuerwehr-retz.at, www.ff-gmuend.at, FF Groß Siegharts Stadt a v neposlední řadě Freiwillige Feuerwehr Edlitz.

PS: Omluvte kvalitu některých fotek, jsme rádi, resp. Hynek je rád alespoň za nějaké…
Sdílet