Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velitelsko – štábní vozidlo a mobilní operační středisko na podvozku Mercedes-Bez Zetros představil Stražan na veletrhu Fireco

Velitelsko – štábní komunikační vozidlo je specializovaný mobilní prostředek využitelný v úloze mobilního operačního střediska (MOS) pro zabezpečení rádiové komunikace složek IZS při zásahu.

Toto vozidlo je rovněž využitelné jako štábní, pro jednání štábu velitele zásahu či krizového štábu přímo na místě události.

Vozidlo svým vybavením dokáže poskytnout přístup ke všem potřebným informacím v hlasové, datové i obrazové podobě. Cele centrum je zabudováno v dvouprostorové nástavbě na podvozku Mercedes-Benz Zetros 1833 4×4.

Vůz byl postaven jako předváděcí. V roce 2011 ho výrobce zapůjčil profesionálním hasičům pro zajištění mistrovství světa v hokeji v Bratislavě, kde technika sloužila jako mobilní operační středisko.

Podvozek

Mercedes-Benz Zetros 1833 je dvounápravový podvozek s pohonem všech kol a jednomontáží na zadní nápravě o rozvoru 4 800 mm. Pohání ho motor OM 926 LA o výkonu 240 kW a točivém momentu 1300 Nm.

Vozidlo dosahuje brodivosti 1 200 mm a jeho světlá výška pod nápravami je 428 mm. Celkové rozměry vozu s představovanou nástavbou jsou 9 800/2 500 /3 800 mm (d/š/v), přičemž s vysunutými anténami výška naroste na 6 500 mm. Celková hmotnost automobilu je 18 tun, přední nájezdový úhel je 34°, zadní pak 25,1°.

Nástavba

Nástavba je svařovaná konstrukce skříňového tvaru z ohýbaných tenkostěnných ocelových profilů. Vnitřní prostor je rozdělen na dvě pracoviště – pracoviště operátorů a pracoviště řídícího štábu. Každý z prostorů má svůj vlastní vstup.

V kabině řidiče je umístěn zodolněný přenosný počítač, připojitelný na počítačovou síť MOS prostřednictvím kabelu o délce 50 metrů. Při větších vzdálenostech je možno využít bezdrátového WiFi připojení.

Na bočních stranách nástavby jsou tři samostatné úložné skříně, přístupné zvenku přes výklopné dveře. Střecha je pochozí pouze nouzově, přístupná je jen přes kabinu vozu.


Čtěte také:

Velitelsko-spojovací automobil Ford Transit rozšířil díky programům Evropské unie vybavení HZS krajů

Mobilní operační středisko Mercedes-Benz Sprinter HZS MSK


Nástavba je vybavena filtroventilačním zařízením, nezávislým vytápěním a klimatizací. Ze zastavěných prvků můžeme jmenovat ledničku, mikrovlnnou troubu, multifunkční tiskárnu, průtokový ohřívač vody a trezory.

Co se elektroinstalace týče, je součástí vozu samozřejmě elektrocentrála a záložní zdroj. Systém osvětlení vozu a jeho okolí se skládá z osvětlovacího stožáru se dvěma 500W halogenovými reflektory, vnitřního osvětlení, čtecích lampiček a nouzového osvětlení.

Na pravé straně nástavby, tedy na straně se vstupními dveřmi, je umístěná skládací markíza.

Technologie mobilního operačního střediska

Samotné operační středisko se skládá z následujících funkčních celků: komunikační technologie, informační technologie, systém elektrického napájení, navigační systém, meteorologický podsystém a video systém.

Je možné ho použít pro rozšíření komunikačních schopností pevných operačních středisek. Samozřejmostí je možnost komunikace analogově i digitálně s jednotkami požární ochrany a jinými složkami IZS, telefonicky v síti mobilních operátorů nebo s leteckými prostředky v pásmu VKV.

Sdílet