Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jednu z nejpovedenějších repasí cisterny na podvozku LIAZ mají hasiči v Oseku u Rokycan

Velmi zdařilou celkovou rekonstrukci cisterny LIAZ mají dobrovolní hasiči z obce Osek u Rokycan. Chytré řešení, vlastní nápady a velmi kvalitní zpracování. Největší zajímavostí je fakt, že si rekonstrukci provedli sami. Jejich práci by mohla závidět nejedna profesionální nástavbařská firma.

Sbor dobrovolných hasičů Osek u Rokycan pracoval svědomitě od března 2012 celý rok na kompletní rekonstrukci cisterny LIAZ. Hlavním důvodem svépomocné repase byla cena. Když zjišťoval starosta hasičů pan František Pokštefl finanční požadavky repase u nástavbářské firmy v Praze, rozhodl se pro odvážný krok. Místní hasiči se pokusí o rekonstrukci cisterny vlastními silami.

Hlavní investicí byla nová nádrž. Došlo k výměně ocelové nádrže za plastovou. Dodavatelem byla firma MPC Plast z Jindřichova Hradce za necelých 100 tisíc korun. Nádrž má 3600 l vody a má atest i na pitnou vodu nebo na chemikálie.

Všechny staré dřevěné police byly nahrazeny novými z hliníku nebo plastu. Plastové police a zadní dveře na nástavbě jsou vyrobeny také firmou MPC Plast. Hasiči využili i prostor, kde byla původně uložena autobaterie, kterou přesunuli do prostoru pod sedačkou. Baterie je v tomto místě odvětrána ze spodní části od podvozku. Elektrické vodiče ke startéru byly zkráceny asi o 2,5 metru.

Hasiči z Oseku u Rokycan provedli repasi vlastními silami za rok, věnovali jí necelé 3 000 hodin práce. Zjistili, že podle nabídek několika firem, které se repasemi zabývají, ušetří skoro 800 tisíc korun.

Savice jsou uloženy v nově vytvořeném prostoru v zadní části nástavby. Veškeré vzduchové ovládání čerpadla bylo předěláno na manuální, mimo vývěvu. Předělané je také veškeré potrubí na výtlak a na sání. Pěnidlo je umístěno v barelech uložených v levé střední části nástavby spolu s přiměšovačem.

Savice a sací koš je nově osazen rychloupínákem místo hlavice se závitem. Spoj je tak pevnější, nehledě na rychlou a pohodlnou manipulaci.

V levé přední roletě jsou uloženy věci pro likvidaci následků dopravních nehod nebo úniků provozních kapalin. V prostřední roletě je zatím více místa, protože jednotka uvažuje o pořízení přetlakového ventilátoru. Velmi dobře je řešeno umístění lopat a košťat, které jsou uchyceny podélně. Nepřekáží a je k nim dobrý přístup.

V zadní levé roletě jsou hadice a další příslušenství včetně proudnic. Zadní spodní prostor je vyplněn dvěma hadicemi, připravenými pro rychlý zásah. V repasované schránce po autobaterii je pak kalové čerpadlo. Schránka u rezervy a pro nářadí byla také využita na umístění elektrocentrály. Těžší vybavení je tak umístěno ve spodní části a automobil tak má lepší těžiště.

Nově jsou vyrobeny i vyklápěcí nášlapy. Zajímavým řešením je způsob uzamykání spodní schránky na čerpadlo. Po sklopení nášlapu dojde i k automatickému uzamčení schránky. Předělané jsou i rolety, které mají nová madla. Podlaha nástavby je kompletně hliníková a nahradila tak dřevo. To také přispělo ke snížení celkové váhy vozidla na 14,4 tuny z povolených 16 tun, přičemž nově má automobil o 1000 litrů vody více. Celkově má automobil i lepší jízdní vlastnosti.

Odbornější a specializované práce hasičům dělaly firmy z Oseku, někdy i přednostně a jen za cenu materiálu. Nejvíce pomohla firma HBH, kde měli hasiči vždy dveře otevřené.

V pravé zadní roletě je proudnice na těžkou pěnu, hadice a spodní schránka s hadicemi pro prvotní rychlý zásah. Prostřední roleta obsahuje kufry s nářadím a dalším drobným vybavení. Nad kufry je lékárnička. V přední pravé roletě je pak ženijní nářadí, hydrantový nástavec, motorová pila a přístup k zajímavě umístěným přejezdovým můstkům.

Kabina má nově dvě police, kdy jedna s přilbami je nad hlavami hasičů. Ve dvou sedačkách proti směru jízdy je nově vytvořený prostor pro umístění dýchací techniky. Další dýchací technika je uchycena na středové části kabiny, která je osvětlena pásy s LED světlem. Řidič může zapnout osvětlení jen pro zadní část kabiny, tím nedochází v noci k nepříjemnému odrazu světla od čelního skla.

Velmi zajímavé je řešení přední skrápěcí lišty, ovládané z místa řidiče. Mimo běžné hašení menších ohnisek travního porostu před vozidlem lištu hasiči používají i pro obec, když je potřeba očistit vozovku. Rozvod vody je veden nástavbou, při stropu v pravé přední roletě je umístěna zpětná klapka, která zamezí nežádoucímu vypuštění nádrže přes skrápěcí lištu při vypnutí čerpadla z kabiny.

Celková cena repase svépomocí vyšla osecké hasiče na 360 000 Kč a to včetně doplnění základního vybavení. Plzeňský kraj poskytl dotaci 100 000 Kč.

Celkově je rekonstrukce velmi precizní a kvalitně udělaná. Hasiči si také sami vymysleli spoustu zajímavých řešení, která jim usnadní práci.

Sdílet