Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 32 Mercedes Benz AXOR/THT Polička

Hasičský záchranný sbor společnosti Čepro, a.s. získal do svého vozového parku dvě nové cisterny na podvozcích Mercedes Benz Axor 4×4 s nástavbou od českého výrobce THT Polička.

Na rozdíl od Václavova loňského aprílového žertíku s hasicím ramenem na podvozku Tatra jsou tyto vozy skutečné, kromě nich byla dodána ještě jedna CAS 24 na podvozku MB Atego 1426 4×4 s dlouhou kabinou. Axory slouží na střediscích Hněvice (nedaleko Roudnice n.L.) a Smyslov (nedaleko Tábora) a Atego ve Šlapanově (nedaleko Havlíčkova Brodu).

Ještě malinko představím hasiče z Čepra, protože nejsou mezi hasičskou veřejností příliš známí. Firma Čepro spravuje produktovody mezi výrobními podniky (Chemopetrol, Kaučuk…), hasičský záchranný sbor podniku Čepro je jedním z největších podnikových sborů v ČR, má celkem 11 stanic, 190 zaměstnanců a využívají 42 požárních zásahových automobilů. Stanice jsou v těchto střediscích (krajích): Třemošná – Plk , Hájek – Kvk, Bělčice, Smyslov, Včelná – Jčk, Hněvice – Ulk, Mstětice – Stčk, Cerekvice – Khk, Šlapanov – kVy, Loukov – Zlk, Střelice – Jmk . Standardním vybavením jsou Tatry 815 CAS-32, několik T815 PHA a KHA a na většině stanic RZA Nissan Patrol a TA Avia.

Vozidla jsou na u nás velmi zřídka vídaných podvozcích Mercedes Benz Axor typu 1829 AK s plněpohonným podvozkem. Vozidla Axor jsou mezitypem lehké třídy Atego a těžké Actros, s oběma se ve výrobním programu částečně překrývají. Nástavbu vyrobila THT Polička, jedná se o CAS 32 s nádržemi na 5 000 l vody a 800 l pěnidla.

Podvozek je jak jsem zmínil vybaven náhonem na obě nápravy, kabina je prodloužená s jedním párem dveří, určená je pro družstvo o zmenšeném početním stavu 1+3 a je vybavena ochranným trubkovým rámem. Převodovka je manuální devítistupňová, motor již splňuje novou normu EURO IV, je tedy vybaven i nádrží na AdBlue.

Nástavba je rozdělena na tři samostatné celky, vepředu průchozí roletová skříň na vybavení z hliníkových profilů olepených hliníkovým plechem, prostřední část tvořenou nerezovou nádrží na vodu s bočními prolisy a s integrovanou nádrží na pěnidlo a nakonec zadní skříní (opět z hliníkových profilů olepená hliníkovým plechem) s roletami po stranách a nahoru vyklápěnými dveřmi zezadu, ve které je čerpadlo o průtoku 3 200 l/min s vysokotlakem.

Technické údaje:
Délka x šířka x výška 7700 × 2550 × 3500 mm
Světlá výška při celkové hmotnosti 250 mm
Provozní hmotnost 11 600 kg
Celková hmotnost 18 000 kg
Typ motoru naftový, přeplňovaný, chlazený vodou
Výkon motoru 210 kW/2 200 min-1
Objem palivové nádrže (NM/AdBlue)150 l / 25 l
Maximální rychlost vozidla 100 km/h
Kabina 1 + 3
Nádrž na vodu 5 000 l
Nádrž na pěnidlo 800 l
Výkon čerpadla nízkotlak 3 200 l/min při 0,8 MPa
 – II – vysokotlak 250 l/min při 4,0 Mpa

Vybavení:
Sanační lišta pod nárazníkem, lafetová proudnice, vysokotlaký naviják, motorová pila Husqvarna, protižárové obleky Isotemp, přetlakové protichemické obleky, přetlakové VDP, vodou poháněný přetlakový ventilátor sloužící zároveň jako agregát na lehkou pěnu, hadice, armatury.
Výstražné zvukové a světelné zařízení je typu Tesla řady VXL na střeše, zábleskový maják na zádi vozu, na masce pak dvě blikačky z vysoce svítivých LED diod a nad pracovištěm strojníka žlutou sváděcí alejí.
Pro úplnost je na konci fotogalerie i nové Atego CAS 24 s hliníkovou nástavbou z dílen THT ze stanice Šlapanov.

Za fotografie a data děkuji THT Polička a p. Stejskalovi – veliteli HZSP Čepro.

Hynek Obroučka Požáry.cz
Sdílet