Středa 8. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jsou aplikace do tabletů a chytrých telefonů využitelné v záchranářské praxi? Představujeme několik vybraných

S nástupem dotykových displejů v posledních letech výrazně stoupl prodej tzv. chytrých telefonů s operačním systémem, které v dnešní době mezi uživateli převládají. Taktéž mezi hasiči jsou poměrně rozšířené, ať už jako služební na manažerských postech nebo soukromé mezi výjezdovými a dobrovolnými hasiči.

Většina uživatelů si v prvních dnech stáhne z marketů všeobecně oblíbené aplikace např. iDnes, Novinky, Svítilnu, Angry Birds, Ski Info, Jízdní řády, Počasí, Navigace, Nejbližší pivovary, Požáry.cz atd.

Do služebních tabletů v zásahových vozidlech jsou zpravidla uloženy operativní karty, tabulky nebezpečných látek, karty ulic, aplikace pro využití u likvidačních prací při dopravních nehodách, ověření povinného ručení dle SPZ a další interní pomůcky pro velitele zásahu.

Vzhledem k tomu, že každý den vznikají nové aplikace, je snadné přehlédnout aplikace využitelné pro záchranářskou činnost i když s tím autor programu původně nepočítal. Aplikace fungující na telefonu s Androidem 2 nemusí být podporovaná v tabletu s Androidem 4 a obráceně. Podmínkou u některých aplikací je, aby při využívání byla přístupná data, některé aplikace pracují offline. Předpokládám, že do budoucna budou ceny za datové přenosy klesat a možnost online připojení bude stále více rozšířena mezi uživateli.

Osobně si nemyslím, že přímo zasahující hasič při řešení mimořádné události bude mít čas hledat informace v mobilu, ale řídící důstojníci, velitelé od určité úrovně nebo členové krizových štábů a povodňových komisí už by aplikace mohli využít.


Aplikace a funkce, které budou následně představeny jsou odzkoušené v telefonu Samsung s verzí Android 2.3.6.


Vzhledem k tomu, že každý uživatel má různé funkce nastavené individuálně, je nutné po stažení „aplikaci vyladit“ a naučit se s ní, tak aby v případě potřeby bezchybně pracovala. I tak se může stát, že na některých typech zařízení bude zamrzat a uživatel ji nespustí. Na základě osobních zkušeností doporučuji telefon občas vypnout/zapnout a používat funkci na promazávání mezipaměti. Článek představuje dostupné aplikace ve verzích zdarma, placené verze mají více funkcí a zároveň mohou být na mobilních zařízeních stabilnější.

I přes využívání tabletů a chytrých telefonů, bude vždy kvalitní zásah postaven na zdravém úsudku, praktických zkušenostech a umění improvizace zasahujících. Představené aplikace mohou průběh zásahu pouze usnadnit a urychlit, ale nelze na ně spoléhat stoprocentně.


Hlasové odesílání SMS
Nejedná se o aplikaci v pravém slova smyslu, ale hodně uživatelů ji ve svém mobilu neobjevilo nebo k jejímu používání mají předsudky z obavy špatného převodu z řeči na text.

Funkci lze využít například při hromadném svolání jednotky PO nižší kategorie, kdy krajské operační středisko zavolá veliteli a ten musí co nejrychleji svolat celou jednotku tak, aby byl dodržen čas na výjezd 10 minut. Nadiktuje tedy hlasovou SMS a rozešle ji předem vybrané skupině telefonních kontaktů.


Směnový kalendář
Nejen pro směnové hasiče, ale i pro jejich rodinné příslušníky lze stáhnout aplikaci IAFF Foundation Pro Calendar.

Cena: zdarma. Vyžaduje Android: 2.0.1 a vyšší. Velikost 1.6 MB

Stahuj z Google Play

Po nainstalování do mobilu nebo tabletu si uživatel zvolí druh směn a přiřadí barevné označení jednotlivým směnám.

K dispozici jsou i další aplikace pomáhající při plánování směn a dovolené například: Fire Shift, Firehouse Schedule, Shift Adder Free. Náhradní řešení některých hasičů je, že si opakování směn nastaví přímo v předinstalovaném kalendáři nebo si vyfotí kapesní směnový kalendář a při nutnosti zjistit, jak slouží za půl roku, si na displeji prohlédne fotografii.


GLYMPSE
Jednoduchá lokalizační aplikace, která odesláním SMS s odkazem zobrazuje polohu uživatele v reálném čase druhé straně přes webový prohlížeč. Pro hasiče využitelné při lesních požárech, povodních, sněhových kalamitách nebo prohledávání terénu pro přehled o poloze jednotlivých jednotek PO a to nejen vozidel, ale i plavidel nebo jednotlivců. Další praktické využití aplikace lze nalézt při navigaci řídícího důstojníka, vyšetřovatele nebo dalších jednotek na místo zásahu ze strany operačního střediska – samozřejmě pokud není vozidlo vybaveno profesionálním sledovacím zařízením napojeným přímo na KOPIS.

Aby aplikace nebyla zneužita k dlouhodobému sledování ze strany zaměstnavatele nebo žárlivého partnera, je maximální čas lokalizování nastaven na čtyři hodiny s tím, že uživatel telefonu může vlastní sledování průběžně prodloužit nebo ukončit. Zároveň aplikace zobrazuje počet osob z obeslaných, které Vás aktuálně sledují. Při prvním použití aplikace trvá začátek odeslání polohy cca 1 minutu, ale při delším používání se kontakty ukládají do historie aplikace, takže odeslání polohy na dříve použitý kontakt trvá cca 10 vteřin.

Pokud si i druhá strana nainstaluje aplikaci Glympse, zobrazuje se poloha obou – případně více – uživatelů navzájem. Při lokalizaci dochází vlivem přenosu dat k cca desetivteřinovému zpoždění zobrazení polohy, proto v případě navigování musí „pomocník“ u internetu včas hlásit místa odbočení. Při chůzi je poloha celkem aktuální. U telefonu Samsung GT-S5363 se při poklesu stavu baterie pod 30% proces vysílání polohy ukončí, což je uživateli oznámeno vykřičníkem u symbolu Glympse v horní části displeje.

Cena: zdarma. Velikost 5.46 MB

Stahuj na Google Play


HORSKÁ SLUŽBA
Mnoho hasičů ve svém volnu aktivně odpočívá, pří lyžování nebo pěších túrách na horách. Pro ně by mohla být určena nová aplikace Horská služba od České pojišťovny. Po stažení je nutné se do aplikace zaregistrovat SMS, kdy se uvádí pouze telefonní číslo a jméno.

Za běžného stavu poskytuje aplikace aktuální informace o počasí, lavinovém nebezpečí a sněhových podmínkách v českých horských střediscích, včetně snímků z web kamer. Dále poskytuje kontakty na informační centra, horské chaty a muzea v blízkosti uživatele na základě polohy GPS. V případě nouze může uživatel jedním kliknutím na úvodní stránce aplikace telefonicky kontaktovat nejbližší středisko Horské služby. V situaci, kdy je v lokalitě uživatele slabý nebo kolísavý signál GSM a není možné uskutečnit telefonní hovor, lze odeslat nouzovou SMS, ze které Horská služba zjistí GPS souřadnice turisty v nouzi.

Osobně nevím, zda při odeslání nouzové SMS zpětně ověřuje Horská služba odůvodněnost volání o pomoc, nebo zda ihned zahajuje záchrannou akci bez bližších informací. Případně zda turistovi v nouzi přijde potvrzující SMS o blížící se pomoci na cestě.

I když si nestáhneme představenou aplikaci, tak závěrem připomeňme nové jednotné telefonní číslo na Horskou službu: 1210, u kterého doporučují členové HS uložit si ho s národní předvolbou +420, z důvodu možnosti automatického přehlášení telefonu na zahraničního operátora při pohybu po horách, které jsou převážně v blízkosti hranic.

Cena: zdarma. Vyžaduje Android: 2.1 a vyšší. Velikost 2.6 MB

Stahuj na Google Play


Jaké máte zkušenosti s aplikacemi Vy? Jaké nejčastěji používáte? Napište nám svůj názor.

Ing. Mgr. Hynek Černý

Sdílet