Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letištní hasiči amerických mariňáků obměňují techniku, sáhnou opět po vozech Oshkosh

Jednotky vojenských hasičů, dislokované na stálých či expedičních letištích U. S. Marine Corps, začínají od letošního roku s rozsáhlou obměnou vozového parku, spočívající v nahrazování dosavadních prvovýjezdových automobilů Oshkosh P-19 4×4.

nový Oshkosh P-19R

Do výjezdu se tento speciál, vyvinutý přímo pro potřeby vojáků na počátku 80. let, dostal na základě potřeby vozidla nových takticko-technických vlastností, plynoucích z potřeby nasazení, které bylo ne vždy jen na mateřské základně.

První Oshkosh P-19 4×4 byl zařazen k hasičům USMC v roce 1984, předtím jich však jezdilo již relativně velké množství v rámci zkoušek. Zákazníkem ovšem nebyli jen mariňáci, P-19 byly ve dvou variantách dodávány i hasičům U. S. ARMY a U. S. NAVY.

Za zhruba dvacet let jejich sériové produkce jich bylo vyrobeno na stovky kusů – pro mariňáky a armádu celkem 782, další pro námořnictvo. Hasiči byli spokojeni s jejich jízdními vlastnostmi i taktickou hodnotou požární nástavby, vezoucí ve svých útrobách 3800l vody a 500l pěnidla. Jak šel čas, bylo potřeba na vozech P-19 provádět k prodloužení životnosti repase, těch se chopilo více dodavatelských fi­rem.

Oshkosh P-19

Automobily tak stále slouží svému účelu, dokonce je lze spatřit i v sousedním Německu na amerických základnách. Stroje P-19 se aktivně podílely či ještě podílejí na válečných operacích při zajištění požární ochrany letišť nejen USMC v Iráku či Afghánistánu. Ne všechny zůstaly ve službách vojáků, a tak dnes můžeme vidět P-19 i na menších civilních letištích poté, co byly vyřazeny ze státní služby.

Po necelých třiceti letech provozu však nastala doba jejich obměny. Jako první s ní přišlo právě U. S. Marine Corps, které v roce 2012 oznámilo vyhlášení veřejné zakázky na projekt náhrady P-19. Nové vozidlo bylo přesně naspecifikováno a po několika měsících se objevil vítězný návrh od firmy Oshkosh Corporation a její divize Defense. Tento tradiční dodavatel automobilové techniky americké armády tak představil nástupce svého starého produktu P-19, kterým je model označený jako P-19R.

Je postaven na podvozkové platformě Oshkosh LVSR v upravené podobě pro potřeby požárního vozidla v konfiguraci 6×6. Konfigurace 6×6 je zásadním rozdílem oproti čtyřkolce P-19. Podvozek má skvělé jízdní vlastnosti v terénu i na silnici, což je mimořádně důležité u letištních vozidel, jezdících a zasahujících jak na pevné ranveji, tak i mimo ní. Využití platformy LVSR je také důležité z taktického hlediska dodávek a použití kompatibilních náhradních dílů.

Nový Oshkosh P-19R

Samotná požární nástavba částečně vychází z civilního modelu letištního speciálu Striker od téže značky, využívajícího komponenty firmy Pierce, což je renomovaný producent hasičské techniky v USA. Ostatně Pierce s Oshkoshem velmi úzce spolupracuje již řadu let a ani vývoj nového vozu pro USMC nebyl tedy žádnou výjimkou.

Nový automobil P-19R tak využívá dosavadní nejmodernější technologie včetně počítačem ovládané nástavby, jakési obdoby u nás známého PLC či CAN-BUSu. Ten dodala již zmíněná firma Pierce. Vozidlo je samozřejmě uzpůsobeno také pro přepravu v běžných transportních letounech USAF/USMC případně NATO.

Dodávka prvního kusu nového automobilu Oshkosh P-19R byla uskutečněna v červnu letošního roku, kontrakt je rozložen na 5 let, poslední kus bude tedy dodán v roce 2018, kdy by měl být v rámci uzavřené objednávky v hodnotě přibližně 192 milionů USD kompletně obměněn vozový park automobilů prvního výjezdu u USMC. Podrobnější článek o novém letištním speciálu P-19R vám přineseme později.

Sdílet