Středa 26. září 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner & VIP: PO-BP 970x150 OK

AVP 42 Simon/Scania

U jabloneckých hasičů je od poloviny 90. let zařazena ve výjezdu automobilová plošina od britského výrobce Simon, tedy od stejné firmy, co má HZS hl. m. Prahy své dva AZ 46 a ruzyňské letiště speciál Protector.

Automobilové plošiny na podvozku Scania u nás lze vidět u několika sborů. Konkrétně u HZS hl. m. Prahy a u HZS podniku Škoda Mladá Boleslav a také u HZS Libereckého kraje – HS Jablonec nad Nisou. První dvě jsou od finského výrobce Bronto Skylift a dělí je od sebe jedna generace těchto AP. Třetí zmíněná je od dnes již neexistující britské firmy SIMON, a právě o ní je tento článek.

Jedná se rovněž o plošinu dnešní klasické koncepce, tedy dvouramennou teleskopickou s maximální pracovní výškou 42 m, tedy stejnou, jako mají finské plošiny. Pro laika jsou jistě na první pohled stejné, koneckonců "je to tak“. Stejná dostupná výška, stejná koncepce, viditelných rozdílů prostě moc nehledejme. Snad jen oproti Skyliftům má Simon s oficiálním firemním označením ST 420 např. pomocný žebřík na levé straně plošinového ramene a hlavní odlišností je větší nosnost pracovního koše plošiny ST 420. Ten unese 450 kg bez použití monitoru Akron, s ním je nosnost jen 230 kg, koše plošin Bronto unesou "pouze“ 400 kg bez zavodněné lafety. Transportní výška Simona je o více jak 30 cm vyšší, než má boleslavská plošina Bronto na stejném podvozku Scania P 113, ale i pražská na novější řadě P 114. A takových nicotných 30 cm je někdy zatraceně dost. Jablonecký Simon má také větší celkovou hmotnost, a to o několik tun. Oproti pražské Scanii o plných 8 t víc. Jinak výsuvné vzpory jsou také typu H, osádky jsou rovněž stejné – 1+1 a o účelu plošin není třeba nic psát. Simon ST 420 je stejně jako Bronta určený k záchranným a hasebním pracem ve výškách.

AP 42 Simon je tedy klasická teleskopická dvouramenná plošina s max. pracovní výškou 42 m a bočním vyložením 19 m. Jedno rameno je hlavní, druhé je koncové s pracovním košem. Na levé straně ramen je namontován pomocný nebo chcete-li evakuační žebřík. Pochopitelně o stejné výšce jako plošina. Pracovní koš je určen pro 4 osoby a nalezneme v něm druhé ovládání plošiny, světlomety, vývod vody pro hadicové vedení, lafetovou proudnici americké firmy Akron a také ochranný vodní štít. Do lafety atd. je voda dodávána pomocí suchovodu přes sběrač, který je umístěný v zadní části vozidla pod ovládáním stabilizačních vzpor. Nosnost pracovního koše je 450 kg při režimu bez použití monitoru, když je lafeta zavodněna, nosnost klesá na 230 kg (to je téměř u každé plošiny). Stabilizační vzpory jsou typu H a vysunují se do boku vozidla. Ovládají se ze zadní části vozidla. Hlavní ovládací panel je u kořene plošiny na nástavbě vozu. Strojník má k dispozici sedačku a ovládací panel s joysticky. Vedle sebe má i stavitelnou ochranu proti povětrnostním vlivům. Pro požární vybavení jsou v nástavbě čtyři roletové skříně. Přístup na nástavbu je po žebříčcích z obou stran vozidla nebo i ze zadní části. Její povrch tvoří protiskluzný plech. Plošina je postavená na osvědčeném švédském šestikolovém podvozku Scania, typ P 113 E s výkonem motoru 360 koní. Kabina je krátká, osádku tvoří dvojice hasičů.

Díky svému stáří není tento Simon žádným posledním výkřikem techniky, stále však zůstává platným pomocníkem jabloneckých hasičů, i když jak říkají tamější strojníci, jízda s tímto třiatřiceti tunovým drobkem není žádný med.

Aby byl výčet dostupných informací o této AP 42 úplný, musím ještě uvést, že tento Simon ST 420 působil při svém dovezení do ČR nejprve u HZS hl. m. Prahy, kde měl být dislokován na hasičské stanici č. 5 Strašnice. Díky značným zásadním technickým problémům byla však tato plošina po složitém jednání vrácena reklamačně zpět k výrobci do Anglie, kde byla následně předělána a uvedena do funkčního stavu a poté šla k hasičům do Jablonce. Mimochodem, toto je nejspíš poslední originál výrobek firmy Simon, dodaný do naší republiky. V rámci úspěšné pražské reklamace bylo dohodnuto, že se dodá zcela jiná, nová plošina. A tak se v témž roce ve Strašnicích objevil další Simon, tentokrát ST 340 rovněž na Scanii. I tento automobil se dle dostupných informací ukázal ve špatném světle, a tak putoval opět do Anglie. A ač je to k údivu, výsledkem této druhé reklamace má být plošina Magirus Snorkel ALP 340 již od Iveco-Magirus, dodaná do Prahy v roce 2002… A proč Magirus? Britský Simon jako takový zanikl a stal se součástí nadnárodního koncernu Iveco-Magirus. Ten vyrábí plošiny Snorkel simonovské koncepce ST nadále, i když poněkud modernizované.


TTD AP 42 Simon/Scania

Podvozek: SCANIA P 113E
Výkon motoru: 272 kW – 360 koní
Nástavba: SIMON – DUDLEY
Rok výroby: 1995
Celková hmotnost: 33 000 kg
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 980 mm
Max. rychlost: 120 km/h
Osádka: 1+1
Max. pracovní výška: 42 m
Max. boční vyložení: 19 m
Max. nosnost koše: 450/230 kg
Šíře vysunutých vzpor: 5,5 m

Za vznik tohoto článku si zaslouží velké poděkování jablonecký hasič Jirka Vavruška. Rovněž i Jirka Voříšek od pražských hasičů a také Ing. Michal Brunner z HZS DP Praha.

-wap-


PS: Omluvte prosím sníženou kvalitu fotografií jabloneckého Simona, děkuji.
Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 #1 OK