Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Víte, že v Německu má policie vlastní hasiče? Podívejme se na jejich techniku

U německé federální policie „Bundespolizei“ lze spatřit i její vlastní hasičskou jednotku, srovnatelnou s běžnou jednotkou HZS podniku. Tamní hasiči jsou zodpovědní za požární dozor na větších heliportech policie, které se nacházejí u všech pěti existujících leteckých jednotek, tzv. Fliegerstaffel (Fuhlendorf, St. Augustin, Fuldatal, Blumberg a Oberschleißheim).

Než se seznámíme s aktuální technikou, podíváme do historie jednotky. První známá auta policejních hasičů se pořizovala v roce 1963. Jednalo se tenkrát o čtyři kusy na podvozku DKW Munga, vybavené práškovým zařízením firmy Total (srovnatelné s českým typem PRHA, práškový hasicí automobil).


Přehled vozového parku policejní hasičské jednotky:

  • Rok uvedení do služby – název – podvozek – výrobce nástavby – počet kusů
  • 1963 – TroLF 250 – DKW Munga F91/6 – Total – 4 ks
  • 1966 – TroLF 250 – VW Transporter – Total – 1 ks
  • 1962 – TroLF 750 – MB U 404.1 – Metz/Minimax – 1 ks
  • 1975 – TroLF 750 – MB U 416 – Metz/Minimax – 5 ks
  • 1979 – TroLF 750 – MB U 1300 L – Metz/Minimax – 1 ks
  • 1990 – SLF 1200/500 – MB U 1300 L – Minimax/Ziegler – 5 ks
  • 1998 – FLF 8/15 + 500P – MB U 2450 L – Ziegler – 8 ks
  • 2005 – FLF 8/15 + 500P – MB Vario 818 D – Protec Fire – 2 ks
  • 2009 – FLF (TLF 10/30–3,6) – MB U 5000 – Ziegler – 2 ks
  • 2012 – FLF 3000/400 – MAN 13.290 4×4 BB – Empl – 2 ks

Dají se zde konstatovat dvě významné změny. První byla pořízení takzvaných SLF (Sonderlöschfah­rzeug) v roce 1990, což byly první cisterny jako takové. Další změna nastala v roce 2005, to byly zakoupeny dva speciály na podvozku Mercedes-Benz Vario. Tyto auta jsou v červené barvě – oproti všem předešlým, které mají typickou zelenou.


Zásahové automobily hasičské policejní jednotky jsou rozmístněny na různá stanoviště po celém Německu, jen dva speciální Mercedesy Vario FLF 8/15 + 500P jsou dislokovány na stanovišti Blumberg poblíž Berlína.

Jedná se o vozidlo na podvozku Mercedes-Benz Vario 818 D, nástavbu dvou v roce 2005 pořízených identických vozidel provedla španělská firma Protec-Fire.

Podvozek byl zvolen kvůli své úzké a celkové malé velikosti, aby vozidlo bylo schopno výkonu požárního dozoru na heliportu u sídla německého kancléře v Berlíně.

Maximální jeho šířku udal most přes tamní řeku Sprévu, jeho šíře je z bezpečnostních důvodů pouhých 2.160 mm. Proto byla normální zpětná zrcátka vozidla vyměněná za model, který se normálně používá pouze u autobusů.

FLF 8/15 + 500P – MB Vario 818 D – Protec Fire

Vůz má místo běžného čerpadla pevně zabudovanou přenosnou stříkačku typu FP10–1000 firmy Godiva. Další vybavení zahrnuje 1800 l vody, 10 kanystrů pěnidla, 2 ks ručních dvanáctikilových práškových hasicích přístrojů, 3 ks ručních šestikilových práškových hasicích přístrojů a 2 ks ručních pětikilogramových hasicích přístrojů CO2. Přední monitor je typ Alco 1000 l/min / 8 barů.

Redaktor německého serveru BOS-Fahrzeuge.info Rüdiger Barth nyní dostal možnost navštívit hasičskou jednotku organizačně přiřazenou stanovišti Fuhlendorf, dislokovanou poblíž městečka Gifhorn. Tím pádem máme možnost vám představit tři generace policejní hasičské techniky.

Nejstarší vozidlo je Sonderlöschfahrzeug SLF 1200/500P na podvozku Mercedes-Benz Unimog U 1300 L s nástavbou firmy Ziegler.

SLF 1200/500 – MB U 1300 L – Minimax/Ziegler

V roce 1990 bylo pořízeno pět kusu těchto automobilů, každé z pěti výše popsaných stanovišť dostalo jedno. Vozidlo bylo při návštěvě připravené k vyřazení, z těchto důvodů je většina úložních prostor na fotkách prázdná.

Název SLF 1200/500P je klasifikace firmy Minimax, Ziegler vozidla pojmenoval jako Tro-LF, interní policejní název je „mittlerer Feuerlöschkraf­twagen Kfz 66/2 gl“.

Takticko – technická data:

  • motor: 100 kW/ 136 PS, 5638 ccm objem
  • délka: 5,60 m
  • šířka: 2,35 m
  • výška: 2,98 m
  • 6.030 kg provozní hmotnost
  • 8.250 kg max. hmotnost

Nástavba:

  • Ziegler
  • Minimax

Výbava:

  • 1.200 l vody
  • 40 l pěny AFFF
  • 500 kg BC-SV prášku
  • střešní monitor:
  • prášek 10 kg/sek, 18 m dostřik
  • voda 1200 l/min, 40 m dostřik
  • pěna 1200 l/min, 35 m dostřik
  • zařízení pro prvotní zásah, 30m naviják
  • prášek 5 kg/sek, 8 m dostřik
  • voda 200 l/min 8 barů, 25 m dostřik
  • pěna 200 l/min 8 barů, 20 m dostřik
  • 3 × 50 l dusíku 200 barů
  • 1 tlaková hadice C-52 15 m
  • 2 x ruční hasicí přístroj CO2 6 kg
  • 3 x ruční hasicí přístroj PG 12 kg
  • 2 x ruční hasicí přístroj 6 kg
  • nosítka
  • různé ruční nářadí

Vodu a prášek lze použít přes využití dusíku, pěnidlo přes přiměšovač.

Další generace vozu do Gifhornu přišla v roce 1998. Opět se jedna o podvozek Mercedes-Benz Unimog (U 2450 L) s nástavbou v kombinaci Minimax / Ziegler. Název celkem 8 kusů automobilů teto generace je Flugfeldlöschfah­rzeug (FLF 8/15 + 500P).

FLF 8/15 + 500P – MB U 2450 L – Ziegler

Tento typ byl pořízen na výměnu starších vozidel a jako doplněk výše představeného typu SLF 1200/500P.

Takticko – technická data:

  • motor: 177 kW/ 240 PS, 5958 ccm objem
  • automatická převodovka
  • délka: 6,80 m
  • šířka: 2,50 m
  • výška: 3,15 m
  • rozvor: 3850 mm
  • 8.885 kg pohotovostní hmotnost
  • 12.500 kg max. hmotnost

Výbava:

  • 1500 l Vody
  • 60 l pěnidla AFFF v kanystrech
  • 500 kg BC-SV prášku
  • 50 l dusík 200 barů
  • čerpadlo FP8/8-HD (800 l/min při 8 barech resp. 250 l/min při 40 barech)
  • kombinovaný přední monitor voda / prášek:
  • prášek 6 kg/sek, 20 m dostřik
  • voda 1000 l/min, 40 m dostřik
  • pěnidlo 1000 l/min, 30 m dostřik
  • naviják pro prvotní zásah 30m hadice S32:
  • prášek 5 kg/sek, 8 m dostřik
  • voda 250 l/min, 23 m dostřik při 40 barech
  • voda 1000 l/min, 17 m dostřik při 10 barech
  • 2 x ruční hasicí přístroj CO2 6 kg
  • 3 x ruční hasicí přístroj PG 12 kg
  • 2 x ruční hasicí přístroj PG 6 kg
  • nosítka
  • různé nářadí
  • 4 B-hadice 20 m
  • 2 B-hadice 5 m
  • 6 C-42 Hadice 15 m
  • 1 rozdělovač B-CBC
  • různé další vybavení

Práškové hasicí zařízení bylo zabudováno do vozu až v průběhu let jeho služby.

Vozidlo bylo vybaveno klimatizací, aby byl požární dozor na sluníčku na heliportu pro posádku příjemnější. Zajímavostí je, ze tento typ vozidla muže být používán jako mobilní věž pro odbavováni provozu na heliportu.


Nejnovější přírůstek policejních hasičů je tzv. Flugfeldlöschfah­rzeug FLF 3000/400, v roce 2012 byly pořízeny 2 ks (Gifhorn a Fuhlendorf).

FLF 3000/400 – MAN 13.290 4×4 BB – Empl

Nástavbu na podvozek MAN TGM 13.290 4×4 BB provedla německá pobočka rakouské firmy EMPL.

Takticko – technická data:

  • motor: 213 kW/ 290 PS, 6871 ccm objem
  • délka: 7,60 m
  • šířka: 2,55 m
  • výška: 3,35 m
  • rozvor: 3900 mm
  • 9.860 kg pohotovostní hmotnost
  • 14.800 kg max. hmotnost

Výbava:

  • 3400 l vody
  • 2 × 210 l pěnidla
  • čerpadlo Jöhstadt ANP 3000, FPN 10/1000 (1000 l pri 10 barech / 1600 l při 8 barech
  • pohon čerpadla Deutz 50 kW / 68 koní
  • přední monitor Alco Powerfighter APF 2-EU:
  • voda: 1000 l/min při 10 barech, dostřik 55 m
  • pohyblivost: horizontálně: 330°, vertikálně: max. +70° až –85°
  • naviják pro prvotní zásah: 30 m Hadice C-42 na pravé i levé straně vozidla
  • osvětlovací stožár Fireco 4 × 35 Watt Xenon, výška max. 5850 mm, dálkově ovladatelný
  • 2 x ruční hasicí přístroj CO2 6 kg
  • 3 x ruční hasicí přístroj PG 12 kg
  • 2 x ruční hasicí přístroj PG 6 kg
  • nosítka
  • různé nářadí
  • výbava pro poskytnutí první pomoci
  • 3 B-hadice 20 m
  • 1 B-hadice 5 m
  • 2 C-42 hadice 15 m
  • 2 C-42 hadice 30 m
  • 1 rozdělovač B-CBC
  • 1 Hooligan-Tool (americké ruční vyprošťovací nářadí)
  • 6 savice A

Další fotografie vozidel na stanovišti Fuhlendorf naleznete přímo na webu BOS-Fahrzeuge.info.

Pro Požáry.cz:

Text: Lars Kocherscheid – www.BOS-Fahrzeuge.info
Foto: Rüdiger Barth, Johannes Herrmann, Frank-Hartmut Jäger – www.BOS-Fahrzeuge.info

Sdílet