Sobota 18. května 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letos proběhl už druhý ročník domácího seriálu poháru modelů hasičských lodí

Jak již název napovídá, je tento článek o partičce nadšených lidí do lodí, modelů lodí se špetkou hasičiny. Když se tyto zájmy spojí a vy se pustíte do stavby modelu lodě, naskytne se otázka, proč nepostavit rovnou loď hasičskou.

Je jisté, že tento koníček není levný v prvotních nákladech, ale ty radosti i strasti při stavbě, stáním promrzlý nebo naopak s úpalem na molu a s rádiem v ruce za to prostě stojí.

Vězte, že pokud máte model postavený, plavba jen tak po rybníku vás po čase omrzí a začnete se poohlížet po nějakých společnících a také nějakých překážkách na vodní ploše.

Pokud jste na svou loď udělali i funkční (stříkající) vodní dělo, je tu pro vás právě tento seriál soutěží. Většina kol je součástí ještě nějakého dalšího lodního poježdění, takže je o zábavu postaráno a schází se při něm dobrá parta lidí. Na soutěžní trati je postaveno molo, odkud kapitán loď řídí a přes rameno mu kouká rozhodčí, který má v rukou stopky a taky notýsek.

Plán trasy soutěžního kola

Stopkami měří samozřejmě čas a do notýsku zapisuje vaše prohřešky, dotek bójky, průplavu, nezasáhnutí terče vodním proudem atd. a za to se připočítávají trestné minuty, takže výsledný čas dokáže pěkně nabobtnat. Pokud jste šikovným kapitánem, čeká na vás při vyhlášení diplom a třeba i nějaká pěkná cena a také řádný příděl bodů do seriálu.

A teď pohled do nedávné historie. Dalo by se říct, že celý seriál se začal rýsovat v roce 2012 při pořádání Lánské louže a tak po prvotním nápadu uspořádat soutěžě pouze na území Středočeského kraje došlo ke zrušení územního omezení, aby se k myšlence mohli připojit další pořadatelé z jiných končin. Ale vraťme se k druhému ročníku, tedy roku 2013. Nad seriálem převzal záštitu 1. náměstek starosty Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska prof. Ing. Václav Liška, CSc.

Seriál začal soutěží 1. června 2013 v Písku, již při cestě již bylo poznat, že suší domů nepojedeme. Po odjetí dvou kol za vydatného deště následovalo vyhlášení a pak už mohl člověk sledovat lodě z dalších kategorií, prohánějící se po hladině.

Druhé kolo probíhalo 8. června 2013 v Praze na Lužinách za krásného počasí. Vyhlášenou překážkou je zde místní ostrov. Ač se všichni báli, že skrz vrbu na model neuvidí, problémy se dostavily dříve. Již samotné přiblížení k ostrovu pro některé majitele vysílačky 2,4 GHz znamenalo stopku, neb model přišel o signál. Jen ti šťastnější museli řešit i tu eventualitu, že na model přes ostrov neuvidí. Pak se z hloučku přihlížejících ozývalo: „Jeď rovně… teď doleva… doprava. Už se musíš vidět.“ Této soutěže se zúčastnilo 7 kapitánů.

Na třetí kolo jsme vyráželi do Velkého Přítočna, kde proběhla standardní soutěž se slalomem. Za zmínku stojí perfektní zajištění soutěže a také pohoštění gulášem a pivem.

Čtvrté kolo probíhalo v Příbrami, kde bylo krásné prostředí i na koupání, a tak se modely daly sledovat on-line z vody. Muselo se však dávat pozor na projíždějící remorkéry a jejich ne zrovna malé vleky.

Páté kolo se konalo v Lánech na židovském rybníku přímo před zbrojnicí místní jednotky SDH, kde nás nechali hasiči udělat kávu a dojít na WC, za což jím tímto děkujeme.

Šesté a poslední kolo hostila v Plzni – Letkov a zdejší malá, ale krásná trať. V okolí místního koupaliště probíhaly ještě další akce, mimo jiné a ukázka hasičské techniky pro děti, kdy hasiči pokládali i lehkou pěnu. Při poryvu větru se pěna vznesla a po kouskách dopadla na rybník, takže modeláři jezdící vedle sekci NAVIGA měli rázem o překážky navíc.

Více informací najdete na stránkách www.mo-na-ko.net

V níže uvedené tabulce jsou celkové výsledky poháru:

Text: Jan Davídek
Foto: Ladislav Douša

Sdílet