Neděle 18. unora 2018, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner MIBAG_2012 OK

Vážná nehoda rychlíku

Včera (19.3.2007) okolo 22. hodiny havaroval nedaleko Mělníka osobní rychlík jedoucí z Prahy do Děčína. U obce Cítov došlo ke srážce s osobním vozidlem stojícím v těsné blízkosti železničního přejezdu a po této kolizi následně vlak doslova vylétl z kolejí. V tu chvíli se ve vlaku nacházelo asi 200 cestujících. Bezprostředně po srážce byly zalarmovány všechny složky IZS, na místě zasahovalo asi 30 vozidel záchranné služby.Ilustrač­ní foto



Řidič osobního vozu Audi vjel na železniční přejezd. Dle jeho tvrzení byl údajně vytlačen jiným vozidlem mimo železniční přejezd. Jedná se o dvoukolejnou rychlíkovou mezinárodní trať. Podle svědků na místě události byl však řidič údajně opilý. Tuto informaci však prozatím policie nepotvrdila. „Řidič se podrobil lékařskému vyšetření spojeného s odběrem krve ke zjištění, zda-li není ovlivněn alkoholem nebo jinými návykovými látkami. Zkouška se vyhodnocuje a výsledky by měly být známy během asi dvou dní,“ řekli místní dopravní policisté. Řidič se nemohl sám dostat s vozidlem na železniční přejezd a odjet pryč. Když jeho snažení bylo marné, zavolal na tísňovou linku 158. Ta na místo okamžitě vyslala nejbližší hlídku obvodního oddělení. Policisté okamžitě po příjezdu na místo požádali operační středisko, aby zajistilo uzavření trati a snažili se řidiči pomoci odstranit vozidlo z kolejí. To se jim však nedařilo, proto na místo přivolali mělnické hasiče. Než se však hasiči dostali na místo, uvedlo se v činnost signalizační zařízení železničního přejezdu a sklopily se závory. Policisté se zpětně dotázali, zda skutečně byla trať uzavřena. Operační středisko informaci ověřilo, přičemž jim bylo potvrzeno, že ano. Později však vyšlo najevo, že uzavřena byla úplně jiná trať. Jestli se zmýlila policie nebo konkrétní zaměstnanec Českých drah (údajně vysoce pravděpodobná verze), šetří specialisté. Policisté se však dočkali toho, že za sebou spatřili blížící se vlak. Podle sdělení expertů měl rychlík v okamžiku nárazu rychlost okolo 140 km/h. Náraz odmrštil vůz do příkopu. Kusy vozidla se rozlétly do širokého okolí. Tím však celá věc neskončila. Vlak po nárazu pokračoval dál. „Po obrovské ráně, kdy vlak odhodil auto pryč, jsme viděli, jak rychlík jede dál. Vypadalo to, že bude brzdit a všechno bude relativně v pořádku. Najednou jsme však uslyšeli velké rány a viděli jsme, jak se vagóny vymršťují do vzduchu, jak létají trosky vlaku, sloupy, padají troleje. Některé vagóny se převrátily, některé se vzpříčily napříč přes trať, jeden vylétl mimo trať vlevo. Až potom jsme zjistili, že lokomotiva vlétla do pole na druhou stranu, přes křoví tam nebylo vidět. Krve by se ve mně nedořezal. Nechtěl jsem tomu věřit. Po prvním šoku jsme okamžitě volali pomoc a běželi jsme zachraňovat cestující,“ řekl jeden z policistů, který se snažil odstranit vozidlo z přejezdu.
Shodou všech možných náhod se naštěstí tato hrozivě vyhlížející nehoda nepřeměnila v tragédii. Vrtulník převezl do nemocnice vážně zraněného strojvedoucího vlaku. Další lehčeji zraněnou ženu převezla jedna z asi třiceti zasahujících sanitek. Ostatní cestující utrpěli naštěstí jen šok a lehké oděrky. Během noci se na místo dostavil vyprošťovací tank HZS ČD Praha. V průběhu dnešního dne má policie a inspektoři Českých drah provádět ještě šetření, jak k události došlo, zajišťování stop a dokumentaci místa události, i za pomoci vrtulníku. Prozatím to vypadá, že motor vozu Audi se po střetu asi dostal pod lokomotivu a to možná zapříčinilo to, že lokomotiva vylétla mimo trať. Následně se pak první dva vagóny vzpříčily a další se převrátil a zůstal zaklíněný ve vzduchu. Další asi tři vozy pak již zůstaly na kolejích. Obě dvě koleje byly nehodou poškozeny a zohýbány, vlak přerazil a odmrštil několik sloupů držících troleje. V současné době se čeká na skončení vyšetřování a na to, až dorazí další těžká vyprošťovací technika. Na místě je několik jednotek HZS ČD. Odstraňování následků nehody se odhaduje asi na tři dny. Přímá škoda se prozatím odhaduje na asi 50 mil. Kč, následná škoda prozatím začíná asi na 70 mil. Kč.
Bude-li zjištěn a určen konkrétní pachatel, hrozí mu obvinění z trestného činu obecného ohrožení. V případě prokázání viny a odsouzení mu pak hrozí až desetileté vězení. Tato nehoda je v současné době nejděsivější vlaková nehoda v Čechách za posledních několik desítek let. Jen díky shodou všech možných náhod se nestala také nejtragičtější…

Michal Procházka
Sdílet
Banner DrägerCZ 970