Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Robustní cisterna VOLVO s nástavbou polské firmy Bocar má nový design střechy kabiny

Představujeme vám inovovanou cisternovou automobilovou stříkačku na šestikolovém podvozku Volvo FMX s prodlouženou kabinou pro přepravu požárního družstva a nástavbou, vyrobenou za pomoci kompozitu, hliníku a nerezu z produkce polské firmy Bocar se sídlem ve městě Wrzosowa. Jedná se podle taktických parametrů o obdobu u nás vyráběných, resp. zrepasovaných a předělaných cisteren na podvozku Tatra 6×6 s dlouhou kabinou.

Cisterna těžké kategorie s označením GCBA 7/40 je postavena na terénním podvozku Volvo FMX 6XR s konfigurací pohonu 6×6. Dieselový agregát Volvo je o síle 450 koní, což je plně postačující pro tento 26 tun těžký automobil. O převody se stará automatická převodovka.

Kabina je prodloužená, sklopná a místo v ní najde kompletní požární družstvo v počtu 1+5, vpředu sedí řidič – strojník a velitel vozu, vzadu mužstvo. Přístup sem je zajištěn pomocí dveří na obou stranách. Na její střeše přibyl nový designový prvek z kompozitu. Díky němu bylo možné integrovat majáky v LED provedení do rohů. Reproduktory mají výkon 200 W.

Hasiči naleznou uvnitř kabiny sedačky s opěradly, umožňující integraci dýchacích přístrojů. Komunikačním prostředkem je vozidlová radiostanice Motorola GM360. Pro komfort osádky je zabudovaná klimatizace a nezávislé topení WEBASTO. Strojník má pro zvýšení bezpečnosti k dispozici monitor couvací kamery, umístěné na zadním čele.

Za prostornou kabinou je drobně inovovaná požární nástavba oproti původnímu modelu, vyrobená v kombinaci kompozitu, hliníku a nerezu. Její střed tvoří nádrž na vodu o objemu 7000 l z kompozitu, pěnidlová o objemu 700 l je ze stejného materiálu. Čerpadlo je umístěno klasicky v zadní části vozu. Jedná se o kombinovaný model, umožňující použití nízkého i vysokého tlaku, typ A40/8–4/40.

Je osazeno pěnovým přiměšovačem o standardním poměru přimísení v režimu 3–6 %, alternativně lze namontovat automatický přiměšovač pracující v režimu 1–6 % přimísení pěnidla. Na přání může být do cisterny zabudováno i pěnové zařízení CAFS. K ovládacímu pultu čerpadla je možné při menší výšce obsluhy použít zadní nárazník jako pomocný schod.

Armatury jsou vyvedeny v zadní části boků nástavby v její spodní části. Navíc je v pravé zadní skříni průtokový vysokotlaký naviják pro první zásah s hadicí o délce 60 m a alternativně dodanou proudnicí turbo či pistolovým modelem. Navíjení je elektrické, nouzové pak ruční pomocí kliky. Na pochozí střeše nástavby je prostor pro uložení ženijního nářadí a je tady dále držák žebříků a lafetová proudnice DWP32. Místo se našlo i pro proudnice na střední i těžkou pěnu.

Co se požárního vybavení týče, to je umístěno ve čtyřech skříních, po dvou na obou bocích nástavby. Tyto úložné prostory kryjí hliníkové roletky s průběžným madlem. V rámci standardního vybavení se do Volva instaluje osvětlovací stožár 2 × 1000 W, na přání může mít dálkové ovládání, dále je to sada vyprošťovacího zařízení a běžné příslušenství – hadice, proudnice, zdravotnická výbava, hasicí přístroje, přetlakový ventilátor apod. Vše ostatní je na přání jednotlivých zákazníků.

Volvo má také přední skrápěcí lištu pod nárazníkem, na boku jsou skrápěcí trysky. Co se osvětlení okolí vozu týče, starají se o něj LED světla v horní části střechy i nástavby v celkovém počtu 12 ks. Kromě střešního majáku na kabině jsou zde ještě dvě LED světla modré barvy, integrované do horní části nástavby, zadní světla jsou v jejich rozích. Mezi nimi je sváděcí alej oranžové barvy.

Technicko – taktická data GCBA 7/40 Volvo

  • podvozek: Volvo FMX 6XR
  • motor: Volvo, výkon 330 kW/450 koní
  • konfigurace podvozku: 6×6
  • kabina: prodloužená, sklopná
  • osádka: 1+5
  • celková hmotnost: 26 t
  • délka: 9400 mm
  • šířka: 2580 mm
  • výška: 3300 mm
  • nástavba: GCBA 7/40
  • materiál: kompozit, hliník, nerez
  • vodní nádrž: 7000 l
  • pěnidlová nádrž: 700 l
  • čerpadlo: kombinované, typ A 40/8 – 4/40
  • výkon: 4700 l/min při 8 barech, resp. 400 l/min při 40 barech
  • přimísení pěny: 3–6%
  • vysokotlaký naviják: délka hadice 60 m

Foto a info: Bocar SP

Sdílet