Pondělí 23. října 2017, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hts jirny vole ne žádný slabý 970 OK

Majáky – část 5

V tomto dílu zkusíme takové malé srovnání se zahraničím.

Majáky

Dalo by se říct, že co jiný kraj, to jiný mrav. Platí to samozřejmě i v tomto směru.
Pokud jde o Evropu, ta je většinou v provedení pouze modrého majáku (jako u nás), někde případně doplněný o světlo bílé barvy. U nás bílé světlo lze mít v majáku, ale pouze jako hledáčkové a tím pádem by se nemělo za jízdy užívat. Výjimku zde tvoří třeba Španělsko, nejlépe je to vidět na Kanárských ostrovech. Zde totiž pouze policie má modrý maják doplněný o bílá světla, záchranka a hasiči však mají majáky žluté, stejně jako třeba úklidové vozy. Po pravdě jsem na to docela zůstal koukat, ale vzhledem k ohleduplnosti řidičů s tím prý nějaké zvláštní problémy nemají.

Naopak Asie je zase zpravidla laděná do barvy červené. Každou chvíli je možno, především v televizních zprávách, vidět, jak jede např. sanitka, snad pouze v bílé barvě a k tomu pouze něco málo červených nápisů (tzv. rozsypaný čaj).

V Austrálii je kombinace modré a červené. Některé vozy mají pouze modrou, některé pouze červenou a některé mají kombinaci obou. Jestli jsem to pochopil správně, tak to mají rozděleno podle důležitosti (alespoň u policie).
Tady bych neměl zapomenout taky na naše sousedy – Slovensko. Zatímco u sanitek a hasičů jsem neviděl jiný maják, než modrý, slovenská policie má majáky pouze červené.

Samozřejmě i se žlutými majáky se to stát od státu jemně liší. Všude platí samozřejmě to, že žlutý maják je jako výstraha k označení překážky. V Rakousku vozidla v systému ADR (zpravidla cisterny s benzínem apod.) musí za jízdy žlutý maják použít, aby ostatní řidiči věděli, že jde o nebezpečný náklad. Ve Francii vozidla bezpečnostních agentur mají žluté majáky s houkačkou.

Nejsložitější je Severní amerika. Tam se to liší doslova město od města. Pokud jde o policii, tak zatímco v New Yorku mají pouze kombinaci červené a bílé (v různých poměrech), Los Angeles má pro policii červenomodrou kombinaci (červená vlevo) a k tomu do zadu žlutá světla, třeba Chicago je v barvě modré, v některých městech je pouze červená a někde je červenomodrý maják s tím, že červená část je vpravo. Samozřejmě je to dáno i typem majáku, snad nejvíce variant existuje u typu Vector (takový šíp – viz. úvodní obrázek), kdy i v jednom městě existuje více variant. Pokud jde o hasiče, nejčastější kombinace je červenobílá. V Los Angeles je pak převážně červená, v New Yorku se dozadu přidává i maják žlutý. Chicago má takovou malou raritu, kdy na pravou stranu umísťují maják zelený. Vysvětlení, proč to tak dělají, je mnoho. Všichni se ale spíše shodují v tom, že jde o tradici. V některých státech USA se však zelený maják užívá k označení vozidla štábu velitele zásahu.

Sirény

Co stát, to jiná škála zvuků. Těžko se to dá popisovat, ale Němci mají svůj charakteristický zvuk (známý z televize), my máme se Slovenskem stejné. Francie má např. pro sanitky takový zvláštní tón, který tedy podle mého není moc slyšet, skládá se ze dvou tónů, kdy první-hlubší je vystřídán vyšším tónem a opět následuje ten první. To vše trvá asi 1 vteřinu a opakuje se v intervalu cca. 5 sekund. Většinou ale, co se zpravidla rozlišuje, je siréna hasičského vozu od ostatních.

Přídavná světla

Tak stejně jako my, jsou na tom v Asii, Německu, Francii apod. Narozdíl od nás však mají zpravidla kvalitnější majáky a ohleduplnější řidiče (je to poznat i ze statistik). Výjimku zde opět tvoří USA (a Kanada apod.). Tam snad blikají i pneumatiky. Výrobci se předhánějí v tom, jak malé a dobře viditelné světýlka dělají, umísťují se od stínítek přes světla, masky, okna a různé místa, kde by to kolikrát ani člověk nečekal. Nejsou výjimky stroboskopy v blinkrech, v zadních světlech apod. Standardně se dávají alespoň stroboskopy do předních světel nebo je provedeno problikávání dálkových světel.

Barvy vozidel, reflexní pruhy

I zde je to různé, tak třeba Anglie má klasický široký pruh podél celého vozidla, který je tvořen různobarevnými, zpravidla reflexními kostičkami. V Beneluxu je několik různobarevných šikmých pruhů vedle sebe (také zpravidla reflexní). Často se užívají nějaké „svítící“ barvy vozidel, nebo alespoň reflexní pruhy. Projevila se zde výhoda samolepících reflexních pruhů, protože po dopravní nehodě není tolik finančně náročná oprava.

Žluté majáky, přídavná žlutá světla a sváděcí rampy

Velmi často užívaná zařízení především v Evropě, USA a Austrálii. Zpravidla se to řeší již při koupi majáku, kdy některé druhy umožňují již v sobě obsahovat třeba sváděcí rampu. Samozřejmě také záleží na typu vozidla. Např. francouzská policie má, především na dodávkách, kombinaci majáku modrého a žlutého. K zabezpečení překážky silničního provozu se pak ještě používají kužely (stejně jako u nás), často však i různé skládací zábrany a různé světlice (ty především v USA).

Budoucnost

Stejně jako v běžné spotřební elektronice, i zde jde technika kupředu. Klasickým rotačním majákům je již v dnešní době prakticky odzvoněno a přešlo se na majáky zábleskové. Výhoda je především ve spolehlivosti. Tento trend přišel i k nám a je už nějakou dobu u nás znát. Nicméně vývoj jde stále dál a nyní je módním hitem diodové světlo. U nás jsou již také k vidění, zpravidla však jenom jako přídavná světla. Jedná se o diody se zvýšeným svítícím efektem. Je zde obrovská úspora energie, nenáročná údržba a velká životnost. Dokonce u takto vybaveného vozidla ani nemusíte nechat běžet motor, když stojíte někde u zásahu (u nás kolikrát je na pedálu cihla a stejně to nestačí). Vzhledem k tomu, že je to novinka, jedinou slabostí je velká cena. Ale snad to půjde dolu.

Světelné nápisy

Jako naprosto běžný způsob, jak komunikovat s řidiči (hlavně během jízdy), jsou různé svítící nápisy. V dnešní době zpravidla diodové. Od běžných příkazů k zastavení vozidla, rozsvícení světel, informace o tom, že jde o vozidlo policie či celníků až po výzvy o tom, že se hledá lékař (např. těsně po nehodě na dálnici, kdy je na místě třeba jenom policie). Výhodou je velká kapacita paměti, kam lze umístit výzvy v několika jazycích (u nás fungovalo u liberecké dopravky, kdy na jejich BMW řady 7 byl za zadním oknem umístěn obyčejný reklamní panel, kde byly zobrazovány výzvy v českém a německém jazyce). Bohužel výzvy typu „hledáme lékaře“ apod. u nás zatím neprošly schválením, údajně kvůli tomu, že by to okolní řidiče rozptylovalo. I u našeho českého výrobce prošly světelné nápisy vývojem, a musím říct, že dnešní stav je velmi dobrý. Od klasické žárovkové „stopky“, přes obyčejnou diodovou verzi až po dnešní verzi již v dvouřádkovém provedení (velmi dobře viditelné). Bývá i často vidět složitější verze, kdy se mění nápisy např. STOP/POLICIE, POLICIE/KOLONA, STOP/CLO apod. Zařízení se i zmenšilo, nikoliv však na úkor kvality.

Peníze

Nenechte se mýlit, ale ani v zahraničí není nijak jednoduché sehnat peníze ke kvalitnímu osazení vozidla majáky, reflexními pruhy apod. Stejně jako u nás. Jediný rozdíl je v tom, že pro ně je to v jaksi lepším cenovém poměru. Což je pro ně tedy výhoda.

Příště

Příště zde bude oficiální stanovisko MUDr. Zdeňka Schwarze – ředitele Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy – Územního střediska záchranné služby.

Odborný konzultant: M.Procházka
Sdílet
Banner VIP: Lenzing 970x150 OK