Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jindřichovický TA Mercedes

Před několika dny se objevila zmínka o tomto požárním automobilu v diskuzi na našem webu. Mercedes mi přišel docela zajímavý, oslovil jsem tedy jeho vlastníka a nyní o něm zde máte článek.

Dovolte mi, abych vám prostřednictvím webu Požáry.cz blíže představil náš hasičský speciál na podvozku Mercedes Benz. Konkrétně se jedná o TA, tedy technický automobil Mercedes Benz 1219 AF 36, v jehož výbavě najdeme elektrocentrálu 30 kw 220/380 V, šestimetrový výsuvný stožár se třemi lampami se svítivostí 1000 W. Vozidlo bylo vyrobeno v roce 1977 a do roku 2005 sloužilo hasičům ve švýcarském Grabsu.

Dne 2. 7. 2005 se po různých procedurách a vyjednávání naplnil úmysl občanů obce Grabs ve švýcarském kantonu St. Gallen, tedy v rámci družebních vztahů darovat jindřichovickým hasičům vyřazený hasičský speciál Mercedes.

Dlužno říci, že i přes své stáří se jedná o vozidlo, které v našich podmínkách patří stále ke špičce, jak konstrukčně, tak i po technickém stavu. Dar zprostředkovala Kooperace St. Gallen – Liberec ČR v čele panem Bruno Dudlem. Ceremoniál probíhal na dvoře hasičské zbrojnice obce Grabs za účasti místních občanů, kterým nejprve tamní hasiči hrdě představili tři nové hasičské speciály, které jim byly z prostředků obce a za přispění pojišťovny zakoupeny (kdyby to tak fungovalo i u nás). Grabs je horské městečko a počtem obyvatel 3 000 je to naše větší vesnice.

Nástavba vozidla MB vznikla ve spolupráci firem Ziegler a Vogt (tuto zkratku nese švýcarský firma na výrobu požární techniky). Na boku se nacházejí tři roletky, pod kterými se skrývá výkonná elektrocentrála, přetlakový ventilátor na vodní pohon a různé boxy na materiál a hadice, v zadní části pak jedna velká s výsuvnými schůdky hned vedle osvětlovacího stožáru. Na střeše nástavby je pak úložné místo na savice a ostatní náčiní. Vozidlo je vybaveno vysouvací plátěnou stříškou pro pohodlí při nepříznivém počasí. Kabina je určena pro posádku 1+6, z toho jsou 3 místa vpředu a zbytek osádky sedí na dřevěné lavici a před sebou má boxy pro DT. U sboru vlastníme jak Saturny S5, tak i S7 a nutno podotknout, že 5 se tam vejdou daleko lépe. Pod úložištěm DT je místo pro lékárnu a další materiál. Vozidlo je vybaveno zvukovým a výstražným zařízením, který údajně nelze u nás provozovat. Zvuk této melodické sirény mi přitom přijde daleko hezčí než naše kvílení. Motor je umístěn pod kabinou a pro přístup k němu se musí celá vyheverovat. Podvozek je s pohonem zadních kol s možností zapnutí předního náhonu. Přípustná hmotnost vozidla je 13 tun, přívěsu pak 3,5 tuny.

V současné době připravujeme jeho přihlášení a registraci. Musíme přes STK vyřešit atesty a homologaci vozidla. Pak snad nebude problém je legálně uvést do provozu. Vozidlo bylo proclené a dojelo k nám po vlastní ose cca. 800 km bez jediné poruchy !!!!.

Určením je náš sbor Jindřichovice pod Smrkem zařazen jako JPO III v okrese Liberec. K výjezdu máme CAS 25 Š 706 s krátkou kabinou a 2 x PS 12. Až se povede vozidlo zaregistrovat, jistě najde využití jako dopravně technický automobil nejen pro náš sbor. Elektrocentrálu a osvětlení užijeme při zásazích často. Takovéto vybavení nemají ani vozidla na PS Raspenava spadající pod HZS LK, což je smutné.

Otto Novotný – zástupce velitele JSDHO Jindřichovice pod Smrkem a náměstek starosty SDH.

PS: Více mohu sdělit mailem otto.n@seznam.cz


Pozn. redakce: Podobný Mercedes získal, pro změnu z Belgie, i SDH Hradištko/Stčk

-wap-
Sdílet