Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Letošní novinka na poli výškové techniky, zalamovací automobilový žebřík Metz L32A-XF, je nižší než 3 metry

Německý výrobce výškové techniky, firma Metz, která je začleněna do nadnárodního koncernu Rosenbauer, představila letos v létě novinku. Tou je zalamovací žebřík s označením L32A-XS. Poslední dvě písmena značí inovaci v podobě zalamovacího konce. Vyrábí se ve dvou variantách, z nichž model na podvozku Mercedes-Benz Econic má průjezdní výšku pod 3 metry.

L32A-XS

Na první pohled se jedná o klasický žebřík, až když se na něj zadíváme déle, zjistíme zásadní inovaci. Tou je zalamovací díl poslední části žebříkové sady. Podobné řešení známe od konkurenčního Magirusu, zde je však logicky znatelný pokrok oproti této firmě, která je prakticky průkopníkem zalamování žebříkových sad.

Automobilový žebřík vychází z koncepce předchozího zalamovacího typu L32A, které Metz vyrábí již řadu let. Základ nového modelu je tedy prakticky stejný. Otoč v zadní části, žebříková sada, záchranný koš, stabilizační vzpory typu H.

Volně řečeno, nový L32A-XS je jen rozvinutím již použité a velmi dobře osvědčené technologie, jenž umožňuje lepší pracovní flexibilitu, což v praxi znamená lepší taktické vlastnosti při používání – snadnější přístup ke špatně dosažitelným částem na střechách budov v zadním traktu a také v předním traktu.


Nový žebřík má kvůli inovované zalamovací části podstatně lepší manévrovací schopnosti než jeho vzor L32A, a může tak operovat v menším prostoru oproti klasickému L32. Je to dáno zkrácením všech jednotlivých dílů základní žebříkové sady vyrobené z vysocepevnostní oceli o více jak 3 metry. Byla zesílena její hlavní část, a aby bylo možné dosáhnout požadované dostupné výšky, přidal se pátý díl sady se zalamovací hlavicí XS.

Vzhledem k úpravě rozměrů je i poslední díl žebříku relativně průchodný. Na konci tohoto dílu je namontována zalamovací část a její hydraulická část. Žebřík je zakončen záchranným košem, který je určený pro 4 osoby a má nosnost až 450 kg, což je na tento druh výškové techniky opravdu velké číslo.

Při použití zalamovací sady, když je potřeba použít záchranný koš, ho lze sklopit přes poslední díl na zem, dosáhne pouhých 2,5 m před kabinu vozidla, což je skvělý parametr, důležitý mimo jiné při transportu zraněné osoby na nosítkovém pultu. Rovněž i otočení žebříkové sady je možné na menší poloměr o hodnotě 7,4 m. Při vysunutí stabilizačních vzpor může tak žebřík manévrovat např. v uličce o šíři 9,5 m. Minimální vzdálenost od hrany nástavby vozy k domu při použití sady je 6,15 m.

Pracovní režim žebříku umožňuje manipulaci v rozsahu od + 75° do – 12° při maximálním bočním vyložení 22,4 m, kdy může být v koši jedna osoba a maximální pracovní výšce 32 m, resp. 30,4 – podlaha koše. Na něj pochopitelně lze umístit pult záchranných nosítek s povolenou nosností 250 kg. Pult je stejně jako celá sada otočný o 360°. Do koše je možné instalovat také lafetovou proudnici, zákazník má na výběr ze dvou modelů tohoto zařízení.

Přístup na žebřík je umožněn přes schody na nástavbu a poté na samotnou sadu či sklopením hlavice XS a pohodlným nastoupením/vys­toupením do/z koše, což usnadňuje činnost při evakuaci. Koš je možné položit úplně na zem, což je další plus.

Joystickové ovládání žebříku je automatické pomocí počítače a CAN BUS sběrnice. Ovládací panely jsou dva, hlavní na otoči, pomocný v koši. Oba jsou vybaveny informativním LED displejem. Stabilizační vzpory s tlakovými senzory podloží mají automatické vyrovnávání a umožňují nasazení žebříku i na šikmé ploše a vyrovnání sklonu až 8,5°, manuálně pak až do 14° kolmo k vozu a 11° rovnoběžně. Jejich celková šíře při vysunutí je 4,85 m. Celkový čas ustavení a rozložení žebříku je nastaven na 70 vteřin.

Metz L32A-XF

Označení XS, jaké je dáno novému zalamovacímu žebříku, slavnostně představenému v červnu tohoto roku má ještě jeden ekvivalent. Tím je XF. Pod těmito písmeny se skrývá stejný žebřík na nízkém podvozku Mercedes-Benz Econic.

Celková jeho průjezdní výška je pouhých 2,98 m. Vozidlo tak projede prakticky všude, nízké podjezdy ve starých zástavbách měst mu nedělají problém ruku v ruce s perfektní manévrovací schopností žebříkové sady je tak skvěle připraveno pro zásahy ve stísněných prostorách.

Základní rozměry žebříku L32A-XF na podvozku MB Econic jsou následující: D x Š x V: 10.500 × 2.500 × 2­.980 mm. Na běžném podvozku MB Atego se údaje až na celkovou výšku, která je 3270 mm prakticky jinak neliší.

A informace na konec. Dosud bylo vyrobeno a předáno již celkem 11 kusů těchto nových žebříků Metz L32A-XS a XF.

Foto a info: Rosenbauer/Metz

Sdílet