Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Rumburku mají nový speciál do terénu, Land Rover Defender

Jednotka SDH Rumburk disponuje od října letošního roku novinkou ve svém vozovém parku. Je jí terénní automobil legendární značky Land Rover, model Defender 110 STW, tedy pětidvéřová varianta.

Označení Land Rover patřilo původně automobilu z roku 1948, který vznikl díky inspiraci, o kterou se zasloužil vojenský Jeep, což byl i průkopník veškerých dalších terénních vozidel s pohonem všech kol pro civilní použití. Land Rover byl postaven na podvozku Jeepu a pro svojí kvalitní karoserii si vybudoval reputaci odolného vozidla i ve velice náročných podmínkách.

První kus byl představen v roce 1948 na autosalónu v holandském Amsterdamu, jednalo se o model Series 1. Té bylo vyrobeno celkem 648 kusů, z čehož se do dnešní doby zachovalo jen zřejmě 20 exemplářů. Poté přišly modely dalších sérií. Dodnes se tento vůz coby nástupce legendárních teréňáků vyrábí, od roku 1990 v již několikáté modifikaci pod obchodním jménem Defender.

Vozidlo bylo jednotce slavnostně předáno dne 19. 10. 2013, kdy ho zároveň i pokřtil rumburský starosta. Smyslem jeho pořízení byla nutnost dostupnosti při zásazích v obtížném terénu. Land Rover Defender tak splňuje požadavky hasičů na jízdní vlastnosti a prostupnost terénem bezezbytku.

Jeho předností je i vysoká schopnost brodění, zvýšená na přání budoucího uživatele, tedy JSDH Rumburk z 500 mm na plných 1000 mm, nebude tak žádný problém dostat se i do zaplavených oblastí, protože povodně za poslední roky nejsou ničím vyjímečným a samotné zásahy při nich jsou složité i kvůli nedostačující technice. Tomuto je díky pořízení nového vozidla alespoň z části konec.

Automobil samotný není až na zvýšenou brodivost jinak zvlášť upravovaný pro potřeby hasičů. Jedná se tedy o běžný Defender 110 STW o rozměrech 4785×1790×2121 mm, který pohání dieselový agregát o objemu 2,2 litru, jeho výkon je 90 kW a maximální možná rychlost až 145 km/hod na zpevněné komunikaci.

Co se jízdy v terénu týče, tak je Rover schopný při světlé výšce 314 mm překonat značné nerovnosti, přední nájezdový úhel je 49° a zadní 35°. Hloubka brodění je již zmíněných 1000 mm, úměrně tomu bylo i přizpůsobeno zvýšené sání vzduchu.

Uvnitř vozidla je prostor pro osádku 1+4, v případě, že se použijí i zadní do boku sklopné sedačky, se místo rozšíří pro další dvě osoby. Maximálně lze tedy přepravovat sedmičlennou posádku, což je dobré při možné evakuaci osob apod. Pro lepší přístup vzadu je umístěn sklopný schůdek a aby se dalo dostat případně na střechu, je na zadním čele namontován také pomocný žebřík.

Ve vybavení automobilu s nejvyšší technicky přípustnou hmotností 3050 kg nalezneme krom standardního příslušenství také klimatizaci a nezávislé topení Webasto, typ Air Top 2000 ST. Pro zvýšení komfortu slouží vyhřívání předních sedaček, vyhřívané je rovněž přední i zadní sklo. Světlomety jsou navíc kryty rámečky a speciálním plexi. Podvozková část je také chráněna proti poškození při jízdě terénem. Myšleno bylo i na podlahu, kterou kryjí pryžové rohože.

Z komunikačních prostředků v kabině mají hasiči k dispozici vozovou radiostanici Motorola GM 360 a také přenosnou radiostanici Motorola GP 360. Dále je zde dálkové ovládání světlometu, tzv. hledáčku FORC – FOTC.

Zásahový automobil je také vybaven kvalitním zvukovým a světleným výstražným zařízením, pocházejícím kompletně od značky Whelen. Rampa je typ Whelen Justice JE4BBBB-B, vpředu jsou dvě přídavné LEDky Whelen LINZ6B, na střeše v zadní části pak maják Whelen L32. O zvuky se stará Whelen EPSILON (EPSL1) – 100W na výstupu s reproduktorem Whelen SA315 o výkonu 100W. Vozidlo má navíc také přídavná dálková světla.

Do vybavení patří i lanový naviják Warn ZEON 10 CE CZ o tažné síle 4,5 t včetně sady příslušenství. Vůz má také tažnou tyč i tažný popruh. Vzadu je kombinované tažné zařízení s kulovou hlavicí / chapadlovou spojkou. Rover bude primárně za sebou tahat motorový člun Marine 16 Y, jenž je součástí povodňové výbavy jednotky SDH Rumburk.

Z hasičských pomůcek je uvnitř vozu 2× ruční svítilna Maglite MAG-Charger, hasicí přístroj práškový 2 kg ABC a variabilní ruční vyprošťovací nástroj VRVN 1–220.

Popřejme tedy rumburským hasičům co nejméně ostrých výjezdů s jejich novým zásahovým speciálem do terénu, který jim dodala a upravila pražská firma Land Rover Centrum – Aramy.cz, s.r.o. Ta mimo jiné upravuje vozidla této značky pro Armádu české republiky.

A ať jsou informace úplné, zbývá ještě doplnit, na kolik nový Land Rover Defender vyšel. Jedná se o částku 1 106 908 Kč.

Land Rover byl financovaný z projektu s názvem „Hasiči Varnsdorf, Rumburk, Groβschönau, Seifhennersdorf – poskytování vzájemné pomoci" je spolufinancován z Programu Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2007–2013 v oblasti podpory Opatření na odstranění škod způsobených povodněmi v srpnu 2010 a podpora preventivních opatření souvisejících s povodněmi.

Sdílet