Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Škoda Yeti jezdí ve službách skotského vyšetřovatele příčin požáru a jeho psa

Že jsou automobily Škoda a jejich všechny vyráběné modely hodně rozšířeny a oblíbeny pro svoji spolehlivost a cenovou dostupnost po celé Velké Británii je známý fakt. Mnoho z nich je zařazeno také ve službách tamních hasičských jednotek a to jako vozidla velitelů, paramediků či jen jako běžná staniční technika.

Značné oblíbenosti se těší také u složek policie a záchranné služby, kde jezdí ponejvíce jako „first responder“ a to téměř výhradně Škoda Octavia ve variantě Combi, případně Scout.

Asi nejzajímavější škodovkou je Yeti, zařazený od letošního léta ve vozovém parku Scottish Fire and Rescue Service. Jeho uživatelem je jeden z nejznámějších a také nejuznávanějších vyšetřovatelů příčin požáru na britských ostrovech Duncan Carmichael, původní profesí dlouholetý výjezdový hasič – a také jeho služební pes Billy.

Osoba tohoto vyšetřovatele je skutečně pojmem, neboť má za sebou již celou řadu objasněných složitých požárů a stal se také odborníkem na využívání psů při hledání a zjišťování možné přítomnosti akcelerantů na požářišti i při preventivních bezpečnostních prohlídkách.

Právě Billy byl vůbec prvním takto vycvičeným psem ve Skotsku ve své době. Když bylo i vedením tamních hasičských sborů konečně uvěřeno a pochopeno, že pes může být skutečně více než platným a efektivním pomocníkem hasičského vyšetřovatele, zasahoval k nasbírání zkušeností s několika dalšími psími kolegy prakticky po celé Velké Británii.


V samotné Anglii je situace ohledně psích vyšetřovatelů lepší – že jsou skutečným přínosem při zjišťování příčin požáru tam bylo pochopeno mnohem dříve, než ve Skotsku. Nicméně i přes tuto skutečnost se prakticky většina hasičských psů neobejde bez sponzorských darů.

Již tehdy používal Duncan Carmichael se svým čtyřnohým pomocníkem, pohybujícím se po požářišti ve speciálních nomexových psích botách, pro přesun k zásahu vozidlo Škoda – Octavii Combi. Právě pro naprostou spokojenost s „naší“ tovární značkou se rozhodl ve spolupráci s vedením mateřského sboru – Scottish Fire and Rescue Service, jaké další auto, tentokrát speciálně upravené pro potřeby vyšetřovatele příčin požáru, bude mít.

Jen tak pro zajímavost, jak vyšetřovatel Duncan Carmichael, tak i jeho psí pomocník, sedmiletý Springer Spaniel se jménem Billy, jsou členy Mezinárodní asociace vyšetřovatelů příčin požáru. Billy je ve Skotsku a Severní Anglii nyní jedním ze tří vyšetřovatelských psů, ve výcviku bude mít brzy dalšího „kolegu“. Po celé Británii je jich dnes k dispozici již celkem 19. Výcvikové metody, kterými každý pes prošel, jsou částečně i dílem Duncana Carmichaela, jenž této specifické činnosti K9 vyšlapal cestu.

Co se jeho nového vozidla týče, je to již zmíněná pětidvéřová Škoda Yeti GreenLine s turbodieselovým motorem o objemu 1,6 litru a síle 103 koní. Rozměrově je stejná, jako běžný automobil této modelové řady, tedy délka 4020 mm šířka 1790 mm a výška 1690 mm. Již na první pohled se jedná o velmi nápadné vozidlo s designem, vycházejícím ze současných britských standardů barevného provedení hasičských automobilů. Yetina má však ještě více prvků v provedení signální žluté barvy. Vše je samolepka 3M na podkladové červené barvě.

Výstražné zařízení pochází kompletně od výrobce Premier Hazard. Tvořeno je světelnou rampou, dvojicí předních doplňkových světel a také instalací modrých LED diod do zadních vozových světel.

Automobil vyšetřovatele a zároveň služby K9, kam jeho pes spadá, byl upraven pomocí produktů firmy Engineering Vehicle Options (EVO), která provedla jeho vnitřní zástavbu. V té je klimatizovaný prostor pro přepravu až dvou psů, kolem něj jsou úložné police a boxy na vybavení, jenž je potřeba při zjišťování příčin požáru – nářadí, svítilny, sady na odběry vzorků, ochranné osobní pomůcky apod.

Zajímavostí je výbava pro provedení záznamu, kromě klasického fotoaparátu či videokamery je na odnímatelné zahrádce vozu umístěna speciální kamera s velmi vysokou rozlišovací schopností, umožňující snímání v běžném režimu a zároveň i v režimu infra a termo s přenosem živého obrazu na počítač v automobilu či osobní smartphone vyšetřovatele. Toto high-tech zařízení bylo po samotném automobilu druhou nejdražší položkou. Vozidlo s veškerým vybavením vyšlo v přepočtu na 1 200 000 korun.

Popřejme tedy Duncanu Carmichaelovi a jeho Billymu mnoho zdaru s vozem z produkce mladoboleslavské automobilky Škoda, který byl dodaný pro vyšetřovatele prostřednictvím dovozce Skoda UK. Nutno poznamenat, že vyšetřovatelský Yeti vypadá opravdu dobře.


Co se týče Duncanových kolegů, tak např. londýnský odbor zjišťování příčin požáru a K9 Fire Dog Unit používá pro přepravu dodávku VW Transporter T5. V dalších hrabstvích mají pak jako K9 Fire Investigation Car různé varianty Fordů a britských mutací německého Opela.

A když už je tento článek věnovaný škodovce, tak ještě dodejme, že konkrétně model Yeti začíná být oblíbený u hasičských sborů i mimo Velkou Británii. Škodu Yeti lze vidět i v sousedním Německu u několika sborů, nejen těch hasičských.

Můžeme jí spatřit také na výjezdu např. v Belgii či Holandsku. Tam si těchto vozidel pořídila armáda pro své letectvo a námořnictvo již v roce 2011 (listopad) celkem 10 kusů jako náhradu za dodávkové Mercedesy Sprinter s taktickým určením obdoby rychlých zásahových automobilů s tím, že v nich ale není vyprošťovací zařízení.

Dominují jim prostředky první pomoci včetně defibrilátoru a dále pak měřicí přístroje na přítomnost nebezpečných látek. Oproti vozu skotského vyšetřovatele mají také silnější motorizaci. Jejich dvoulitrový turbodiesel dosahuje výkonu 140 kW.

Foto a info: Seif Eddine Boukhris, Scottish Fire and Rescue Service, Skoda UK

Sdílet