Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Žebřík Metz daroval hasičům ze stanice Teplice elektrárenský gigant ČEZ

Automobilový žebřík Metz na podvozku Mercedes-Benz Econic 1833 převzali hasiči v Ústeckém kraji od elektrárenské společnosti ČEZ. O předání jsme se již zmiňovali v samostatném článku, dnes se blíže podíváme přímo na vozidlo.

Podvozek, motor a převodovka

Vozidlo je postaveno na podvozku Mercedes-Benz Econic 1833 LL 4×2. Tento typ je nízký, s předsazenou kabinou. Poháněn je motorem OM o objemu 6374 ccm a výkonu 330 koní. Automobil s ním vyvine maximální rychlost 90 km/h (s omezovačem), samozřejmě kvůli elektronickému omezení. O přenos hnací síly se stará automatická převodovka.

Mercedes má vzduchové odpružení předních a zadních náprav, v případě potřeby lze i zvýšit světlou výšku pro přejezd možných terénních nerovností. Kabina je určena pro osádku 1+2 a nalezneme v ní displej a ovládání CAN Bus sběrnice a část vybavení žebříku, jako třeba uzemňovací kabel k elektrocentrále, anemometr nebo ruční svítilny.

Nástavba a žebříková sada

Samotná požární nástavba, jejíž hlavním prvkem je otoč se žebříkovou sadou, je doslova prošpikována moderními technologiemi. Jmenujme např. inteligentní ovládání všech funkcí automobilu/nástavby pomocí počítačové sběrnice CAN Bus. Do té jdou i veškeré sledované údaje o automobilu i žebříku, které si počítač automaticky vyhodnocuje.

Další technickou lahůdkou je možnost automatického horizontálního vyrovnání otoče a samotné žebříkové sady při stání vozidla na svahu do náklonu až 8°.

Celkové vyrovnání nerovností s pomocí opěrných hydraulických vzpor typu H, které jsou ovládány joysticky, je možné až do náklonu 14°. Pracovní šíře rozložení vzpor pro zdvihnutí žebříku je od 2,5 do 4,8 m (max. rozložení je ideální pro ustavení). Každá ze vzpor má v sobě tlakový senzor, neustále monitorující podloží.

METZ patří do konsorcia společnosti Rosenbauer. Vyrábí žebříky o výšce od 20 do 62 metrů.

Samotná žebříková sada je klasické bezzápadkové koncepce. Je složena z pěti jednotlivých dílů, poslední z nich je zakončený pevně osazeným sklopným košem. Pracovní koš unese čtyři osoby.

Najdeme v něm druhý ovládací pult žebříku, dále zásuvky elektrické energie (na pravé straně otoče je elektrocentrála). Jak je dnes běžné, lze na koš usadit i nosítka na transport zraněných osob, vodní monitor, světlomety. Hlavní ovládací pult je na levé straně otoče žebříku. Strojník má k dispozici pohodlnou sedačku, ze které pomocí joysticků, umístěných v loketních opěrkách, ovládá pohyb žebříkové sady, přičemž se mu veškeré údaje o činnosti zobrazují přes CAN sběrnici na LCD displeji.

Žebřík má i funkci tzv. mrtvého muže, což je bezpečnostní prvek, hlídající celý žebřík, který musí být neustále pod kontrolou obsluhy. V případě, že není aktivní, dojde k zastavení práce sady.

Pracovní režim žebříku je v rozmezí + 70° do – 15° (při použití vzpor se záporná hodnota zvětší přibližně o 7°), což znamená maximální pracovní záchrannou výšku při bezpečném odstupu od budovy, pod úroveň terénu je tato hodnota přibližně do – 2,5 metru. Maximální boční vyložení je 16 m, v ten okamžik mohou být v koši pouze 2 osoby, tedy 2/3 zatížení.

Sdílet