Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MAN TG-A TA S3

Brněnští hasiči mají již od jara loňského roku nového pomocníka v podobě technického automobilu na podvozku MAN TG-A 4×4. Nástavbu tohoto speciálu vyrobila renomovaná firma Gimaex-Schmitz (dříve pouze Schmitz).

Vozidlo je na podvozku MAN TG-A 18.350 4×4 s trambusovou kabinou. Vozidlo je na první pohled obrovské, je to dáno jednak použitým podvozkem se znakem 4×4 a jednak i použitou kamionovou kabinou řady TG-A. Celková hmotnost činí 18 000 kg, výkon motoru je 257 kW (350 k). Délka vozidla je 8 600 mm, šířka 2 550 mm a výška 3 540 mm, rozvor je 4 500 mm.

Nástavba z dílen známé německé firmy Gimaex-Schmitz je sestavena z hliníkových profilů a je olepena hliníkovými plechy. Na zadní části rámu je osazena hydraulická ruka FASSI F110 s nosností 945 kg při vyložení 9,95 m. Poněkud netypicky pod předním nárazníkem je osazen hydraulický naviják s tahem 6 800 kg, který tak výrazně snižuje přední nájezdový úhel. Vnitřní prostor nástavby je přístupný hliníkovými roletkami (po třech po obou stranách nástavby), vybavení na střeše nástavby pak po žebříku umístěném vlevo mezi nástavbou a kabinou řidiče. Tamtéž po pravé straně je namontován pneumatický osvětlovací stožár vysoký při max.vysunutí 5,6 m. Vozidlo je vybaveno pevně zabudovanou elektrocentrálou o výkonu 23 kVA, jejíž pohon zajišťuje motor podvozku. Vnitřní rozčlenění nástavby má logiku a jako tradičně u Schmitze zaujme množství drobných „vychytávek“ v podobě různých upínacích prvků.

Nástavba je vybavena dvěma sadami hydraulického vyprošťovacího zařízení Holmatro Core, sadou vysokotlakých zvedacích vaků Holmatro, nízkotlaké Zumro, pneumatické ucpávky, ručně ovládané hydraulické rozporky Holmatro v různých délkách, záchranářská pila Stihl MS460, řetězová pila a rozbrušovací adaptér Husqvarna, elektrická příklepová vrtačka a el.rozbrus Narex, elektrické bourací kladivo a elektrická mečová pila Hilti, akumulátorové bourací kladivo Milwaukee, několik sad nářadí včetně nejiskřivého, SKED nosítka, stativy, halogeny a prodlužovací kabely, elektrická a benzínová kalová čerpadla, plovoucí čerpadlo, dýchací přístroje Dräger, ženijní nářadí, různé klíny, rozporky a opěrné desky pro práci ve výkopech, ruční „štorcáky“ a „hupcuk“, teleskopický víceúčelový nástroj s výměnnými nástavci (pilka, trhací hák, nůžky, škrabka…), různé kurty a spousta dalšího užitečného příslušenství. V případě potřeby se do vozidla umisťuje ještě vysokoteplotní řezací zařízení Caldo.

Vozidlo ve službě nahradilo letitý TA-2 Avia A21F „Furgon“, který je dnes využíván na hospodářské jízdy.

Velké poděkování patří Ondrovi Skácelovi za fotografie kompletního vybavení a zařízení focení na CPS Brno-Lidická. Na konci fotogalerie najdete ještě kontejnerový automobil MAN TG-A 6×4 s chemickým kontejnerem také od firmy Schmitz.

Hynek Obroučka, Požáry.cz
Foto autor a Ondřej Skácel – HZS Brno
Sdílet