Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na Letišti Václava Havla Praha mají novou plošinu BRONTO

Dne 19. 11. 2013 převzal Hasičský záchranný sbor podniku Letiště Praha, a. s., do svého vozového parku novou techniku. Je jí nová automobilová plošina BRONTO SKYLIFT 42 RLX na podvozku Scania P400 LB 6×2.

Plošina byla zakoupena z důvodu zastaralosti stávající techniky AZ 37 Iveco Magirus, která již nevyhovovala potřebám HZS Letiště Praha. Výška plošiny byla vybrána tak, aby dosáhla i na nejvyšší budovy v areálu letiště, a to hlavně na řídící věž a administrativní budovu.

Nástavba

Nástavbu tvoří hliníková konstrukce, ve které jsou zabudované 3 boxy s roletami na vybavení. Hlavní zvedací rameno je ze zpevněných ocelových profilů a navazuje na něj vedlejší rameno zakončené pracovním košem s nosností 500 kg.

Pracovní výška je 42 m. Dno koše dosahuje 40 m při optimálních podmínkách. Podél celého teleskopického ramene vede suchovod a sada žebříku. Dále jsou součástí nástavby – přídavný držák nosítek (umožňuje uchycení i nosítek používaných v sanitních vozech), elektrocentrála FOGO FV15540ER o výkonu 11,8 kW při 400 V nebo 7kW při 230 V a sada nastavovacího žebříku.

Hraniční rychlost větru, do které se může plošina použít je 12,5 metru za sekundu. Pohon nástavby zajišťuje hydraulické čerpadlo poháněné přídavným náhonem z převodovky vozidla o výkonu 120 l/min při 200 bar nebo záložní elektrické čerpadlo o výkonu 10 l/min při 200bar. Hydraulická soustava má objem 330 l hyd. oleje.

Výbavou pracovního koše je 20metrová hadice o výkonu 60l /min při 2 bar, dále hydraulicky ovládaným monitorem o průtoku 3800 l/min. Pracovní koš jde také natáčet o 40 stupňů vůči ose teleskopu. Celá nástavba je hlídána velkou škálou čidel a při jakékoliv poruše či nežádoucí výchylce určitého prvku, je chyba nahlášena a uložena do počítače nástavby. Záď nástavby je opatřena 2 modrými výstražnými led moduly.

Podvozek

Podvozek plošiny má pohon 6×2. Poslední náprava je schopna se natáčet kvůli získání menšího poloměru zatáčení a tím lepší průjezdnosti. Podvozek je vybavený vzduchovými měchy, které umožňují zvýšit světlou výšku vozidla. Celková váha vozidla je 22 tun. Samotné rameno váží 12,5 tun.

Motor a převodovka

Motor je třináctilitrový s výkonem 400 koní a kroutícím momentem 2100 Nm . Motor splňuje emisní normu Euro 5. Převodovka je automatická (Opticruise). Maximální rychlost vozidla je omezena na 110 km/h.

Kabina

Kabina je Scania typ P pro posádku 1+1. Je vybavena světelným hledáčkem, palubním počítačem, sadou dvou radiostanic pro spojení s operačním střediskem HZS Letiště Praha a řídící věží letového provozu, ovladačem výstražného zvukového a světelného zařízení a 3 zásuvkami na 230 V. Na masce kabiny je čtveřice modrých výstražných led modulů a na střeše jsou umístěny dva stroboskopické modré majáky.

Rozměry vozidla Výška 3,6 m Šířka 2,5 m Šířka s vyloženými podpěrami 6,2 m Délka 10 m

Závěr

Při stanovování požadavků na novou výškovou techniku bylo přihlíženo nejen k požadavkům v rámci hasebních prací a evakuace, ale k technickým zásahům (shazování sněhu, řezání větví, atd.), které se na Letišti Václava Havla Praha vyskytují. Proto byla zvolena obměna automobilového žebříku za plošinu.

Vedení HZS Letiště Praha věří, že pořízená plošina bude ve všech ohledech vyhovovat budoucímu použití a bude sloužit minimálně stejně dlouho jako předchozí technika.

Sdílet