Úterý 7. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ze Staré Břeclavi mají šestiroletovou Tatru 815–7 6×6, získali ji v rámci podpory přeshraniční spolupráce

Na přelomu roku se hasiči ze Staré Břeclavi dočkali nového hasičského vozidla, které bylo financováno z programu Evropské unie s názvem SOS.raft. Tento program je založen na přeshraniční spolupráci hasičské jednotky Stará Břeclav se slovenskou jednotkou hasičů z Trnavy-Pole.

Hlavním cílem projektu, který je podpořen z Operačního programu přeshraniční spolupráce SR – ČR 2007 – 2013, je vytvořit společný slovensko-český záchranný modul evropského standardu, se zaměřením na ochranu občanů a infrastruktury v ohrožení při povodních, požárech a jiných nežádoucích událostech na území obou partnerských krajů, příhraničních území a v případě potřeby i na národní úrovni SR a ČR a potenciálně i v širším teritoriu EU.

Projekt také obsahuje společná cvičení a vzdělávání členů zúčastněných hasičských sborů (DHZ POLE a SDH Stará Břeclav) – cílem je prakticky obeznámit zapojené subjekty s úkoly a pokyny, které budou vycházet ze společného zásahového plánu a jeho prověření. Jednotka slovenských hasičů použije finanční prostředky programu na výstavbu nové hasičské zbrojnice.

Automobil je postaven na známém podvozku Tatra T815–731R32 26.325.6×6.1/411. Použita byla verze s „civilními“ předními světlomety.

Ne zcela obvyklá je nástavba, o které se zmíníme podrobněji. Základní rozdíl je viditelný na první pohled – je šestiroletová, což u sedmičkové Tatry nebývá zvykem, prozatím jsme se u tohoto typu cisterny setkávali vždy jen se čtyřmi. Nástavbář tak dokázal efektivně oddělit dýchací techniku od agregátů se spalovacím motorem.

Vyrobena je z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny typu GFK. S nádrží na hasivo o objemu 9000/540 litrů (voda/pěnidlo) tvoří jeden celek. Objem hasiv byl tedy i přes dvojici skříní navíc zachován.

Jednotlivé prostory úložných skříní mají dno vyložené nerezovým plechem. Kryté jsou roletami s podélnými madly. Pravá a levá přední skříň slouží pro uložení rozměrných technických prostředků především se spalovacími motory. Konstrukčně oddělená pravá prostřední skříň je určena pro tři dýchací přístroje Dräger (velitel a dva hasiči), levá pak ukrývá dýchací přístroj pro strojníka, náhradní tlakové láhve a další drobné technické prostředky.

Pod levou prostřední skříní byl vytvořen další úložný prostor s dveřmi, například pro osobní věcí posádky nebo naopak pro uložení špinavých věcí po zásahu. Konkrétní využití ukáže čas.

Vpravo vzadu najdeme na navijáku vysokotlakou hadici o délce 80 metrů s proudnicí Protek 361, ve spodní části armatury. Levá zadní skříň poskytuje prostor pro hadice a proudnice.

V zadní skříni je zastavěno čerpadlo Ruberg Euroline a přestože je označení vozidla CAS 30, jak bylo požadováno ve výběrovém řízení, lze za použití dvou sacích hadic o minimálním průměru 110 mm dosáhnout regulérního výkonu 4 000 litrů za minutu při 10 barech a sací výšce 3 m, což výkonově odpovídá CAS 40.

Díky tomu lze i přes ztráty na vedení zajistit dostatečný výkon pro současné plné použití horní lafetové proudnice Leader Vector s 2,5" turbonástavcem Maxmatic a předního monitoru Leader Tornado RC. Lafetová proudnice je doplněna o podstavec a je z ní tak bez problému možné sestavit přenosnou verzi.

Horní pochůzná plošina nástavby je v provedení s protiskluzným povrchem a dvěma skříněmi na rozměrné požární a ženijní příslušenství.

Auto je na základě požadavků jednotky dále vybaveno například přetlakovým ventilátorem, plovoucími a kalovými čerpadly či motorovou a rozbrušovací pilou.

Velmi užitečným pomocníkem všech hasičů – a je velká škoda, že to ani u HZS kromě některých krajů není standardní vybavení – je termokamera. Hasiči ze Staré Břeclavi mají ve voze v rámci dodávky uloženu kameru od MSA, model Evolution 5600. Tu je možné do budoucna vybavit například i záznamovým zařízením. Určena je pro lokalizaci ohniska požárů a vyhledávání osob.

U této Tatry stojí za zmínku také LED stavoznak v horní části na bocích nástavby, který nástavbář Wawrzaszek ISS u nás začíná pomalu ale jistě používat standardně. Nechybí ani pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár se čtyřmi světlomety. Ty jsou rovněž v LED provedení a jsou napájeny z elektrické soustavy vozidla a nebo z externího 230V zdroje přes prodlužovací šňůru. Vozidlo je pro potřeby osvětlení místa zásahu vybaveno také osvětlovacím balonem PH Fireball 1000 – tedy s metalhaloge­nidovou 1000W výbojkou.

Cena dodávky, která kromě popisované Tatry obsahuje i několik kalových čerpadel (ta budou uložena na jiných vozech) a dalšího vybavení, jako je například i přívěs s člunem apod., je 6 989 000 bez DPH, tedy 8 456 690. Částkou 1 200 000 Kč přispělo Město Břeclav.

Sdílet