Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

S pilkou na železo přeřezával 6 000 voltů

Jednotka Hasičského záchranného sboru Českých drah z pražské požární stanice zaznamenala dne 26. 6. 2007 celkem 6 alarmních výjezdů a jednu asistenci. Dva požáry, spadlé stromy, nehoda a technická pomoc.

Protože je první výjezdový automobil CAS 24 Mercedes již delší dobu mimo provoz (i přes ujištění, že se z opravy vrátí do týdne, je to již dva měsíce…hádejte, kde je v servisu…), plní jeho funkci pro naše potřeby prvního výjezdu naprosto nevyhovující CAS 32 Tatra 815, druhá „fůra“ je zapůjčená CAS 32 Tatra 148, která již opravdu není do hlavního města tím nejvhodnějším vozidlem. Čím ovšem nechci nikterak snižovat její nesporné přednosti.

Toho dne byl při nástupu přečtený denní rozkaz s určením osazení jednotlivé MPT. Jak už to tak při nedostatku lidí bývá, musí se občas improvizovat… Ale to jistě mnozí znáte. Počátek směny byl ve znamení výjezdu velitelského automobilu k dopravní nehodě, kde zasahovala naše pobočná stanice č. 2, poté následovalo přezutí přední kol na 815 – casce a pak další běžná údržba. Odpoledne byla malá exkurze pro kamaráda – bubeníka skupiny Wohnout Arnošta Vrabce a zejména pro jeho synovce (určitě budoucího hasiče…). V tu dobu byl ohlášený první případ – spadlý strom na železniční trati u zastávky Luka pod Medníkem, vyjela na něj technická Tatra, souběžně s tím vyjela i CAS 32 T815 ke zprovoznění komunikace po opravě přejezdu – ochlazení asfaltu vodou.

Zhruba dvě hodiny po návratu obou automobilů z výjezdů byl hlášen další spadlý strom. Tentokrát u zastávky Mokropsy na Praze západ. Vyjela jej likvidovat CAS 32 T815. Na místě bylo zjištěno, že je to vyvrácený topol, který je opřený o trakční vedení na frekventované trati Praha-Plzeň. Nejprve se muselo tedy nechat vypnou a vyzkratovat trakční vedení, po podepsání „příkazu B“ se započalo s jeho likvidací. Drážním hasičům na místě pomáhala i jednotka SDH Mokropsy, která jela kolem k jiné událostí. Když byl strom dole, mohl se obnovit provoz na celé trati (jedna kolej byla díky této události vyloučena z provozu).

Nedlouho nato byl hlášen požár kabelů v Horních Počernicích, bohužel to byla chybná adresa, ale nakonec se oheň našel. Na místě zasahovala s drážní jednotkou také jednotka pražských městských hasičů ze stanice Strašnice. Jednalo se o požár kabelu, ve kterém bylo „živých“ 6 000 voltů. Oheň nastal z důvodu, že se kabel jakýsi dobrodruh za účelem peněžního zisku snažil přeřezat pikou na železo… K tomu není co dodat.

V noci vyjela CAS 32 T148 k provedení požární asistence na Masarykovo nádraží, kde firma Viamont opravovala za pomoci autogenu sloupy trakčního vedení, jež jsou nad nástupišti s plastovou střechou. Riziko zahoření bylo tedy velké.

Něco málo před šestou hodinou ranní byl hlášen požár pantografové jednotky v Benešově. Po příjezdu na místo bylo zjištěno blíže nespecifikované zahoření v prostoru motorové částí. Požár uhasil strojvedoucí. I poté jej však čidlo EPS stále signalizovalo. Na místo se dostavila jednotka benešovských hasičů s CAS 24 Mercedes, interně nazývaným Koňobus. Od ní si zásah převzala naše jednotka, která byla později vystřídána v ten den sloužící směnou B. Ta za několik hodin provedla požární doprovod požárem poškozené soupravy do pražského depa na ONJ.

Řeknete si, to jsou většinou takové čučky, svým způsobem ano, ale jezdí na ně všichni, protože chválabohu těch „velkých“ případů moc není. Ale člověka napadá myšlenka, kdyby… strom spadl na projíždějící vlak, co udělá spadlé trakční vedení víme, dobrodruh, co přeřezává 6 000 voltů měl víc štěstí než rozumu, na pantografu to nemuselo být jen zahoření atd……….

Při cestě z Benešova náš Patrol zastavil ještě u dopravní nehody, kdy kamion vezoucí zásobníky „kancelářské“ pitné vozy sjel do pole. Jeho řidič se chtěl vyhnout Fabii, která mu vjela do protisměru a utrhla se s ním krajince. Lidem v osobáku tím bezesporu zachránil život, protože čelní střet s kamionem se nedá téměř přežít. A co myslíte, řidič škodovky ani nezastavil. Naštěstí se ani šoférovi tahače Iveco nic nestalo, vůz byl skoro nepoškozen, provozní náplň z něj žádná neunikla. To samé se však nedá říci o návěsu, který je po cestě polem na odpis včetně části nákladu. A při průjezdu Prahou se mi podařilo vyfotit sanitku jisté převozové společnosti s velmi neobvyklým designem. No, posuďte ho sami. Viděti např. Mr.Bena na sanitním vozu, to je docela…„taškařice“.

-wap-
Sdílet