Čtvrtek 23. listopadu 2017, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner VIP: Vochoc 970x150 OK

Hasičská stanice ve švédském Arjängu

Při letních cestách po Skandinávii jsem navštívil ve švédském městečku Arjäng hasičskou stanici. Nebyla to nikterak veliká stanice, ostatně jako kterákoliv jiná jak je zvykem v těchto krajích. Návštěvu jsem měl domluvenou s velitelem stanice Rogerem Jonssoem, který se nás velice ochotně ujal.

Vysvětlil nám systém v této oblasti. V podstatě není jejich systém výrazně odlišný od našeho, mají však velikou výhodu v zázemí a ve vybavenosti těchto sborů. Jedná se samozřejmě o profesionální sbory. Kromě nich stejně jako u nás fungují i dobrovolníci.

Na této stanici slouží 4 směny na 12 hodin. Velitel stanice vyjíždí vždy jako první se dvěma hasiči malým RZA DODGE RAM do 1,5 minuty a ostatní kteří jsou ve službě, jsou na PAGERech a musí do deseti minut vyrazit ze stanice. Není však podmínkou, že se zdržují na stanici (systém jako u nás JPO 2 a JPO 3).

Co se týče charakteru krajiny, je zde mnoho jehličnatých lesů a jezer. Jednotka je tedy vybavena technikou s větším množstvím vody – SCANIA kontejner na 10.000 l vody, lodě a motorové čluny a čerpadla na dálkovou dopravu vody. Obrovskou výhodou a myslím si, že i důležitým faktorem je podpora místního automobilového průmyslu. Veškerá technika (samozřejmě až na malé výjimky) je vlastní výroby – SCANIA popř. VOLVO. U nás se v poslední době docela prosazuje znovu jako dříve TATRA, ale je to kraj od kraje. Vlastní vybavení vozidel je také koncipováno tak, aby agregáty a speciální nářadí bylo tuzemské výroby (HUSQVARNA). Zajímavostí byla dýchací technika SAVOX, která je také švédským výrobkem. Zvláště mě zaujal agregát velikosti malé elektrocentrály, který se připojí na vedení a nahrazuje pro nás známou PS12 při dálkové dopravě vody. Pak také na zimu armádní souprava do nedostupných terénů sněhu a i do vody.

Důležitá je také spolupráce se sousedními hasiči z Norska, kteří mají jiný systém půlspojek na hadicích, proto jsou vozidla vybavena po vzájemné dohodě speciálními přechodkami (viz foto). Společně je také řešena letecká záchranná služba, která v tomto případě vyráží z Norska a dopravuje lidi do nemocnic ve Švédsku. Většina zásahů je ne jako u nás dopravní nehody, ale spíše technické zásahy na vodě a v lesích. Nehody nejsou na denním pořádku vzhledem k ohleduplnosti a disciplinovanosti řidičů se podřídit místním předpisům, které jsou 50km v obci, 70–90km mimo obec a 110 na dálnici. Velitel stanice RODGER JONSSON mluví o největším nebezpečí na silnici při střetu s losy a soby, které bývají často smrtelné. Většinu nehod pak zaviní cizinci, kteří projíždějí, nebo jsou na dovolené ve Švédsku.

Text a foto: mphoto

-wap-
Sdílet
Banner recyklujte s hasici 970 OK