Pondělí 20. listopadu 2017, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Kobit THZ 970*150 OK

Bronto Skylift F54 RLX/Ziegler

Představujeme vám automobilovou vysokozdvižnou plošinu renomovaného finského výrobce Bronto, která byla vystavena na veletrhu Interschutz 2005 v Hannoveru. Je zařazena ve výjezdu rakouských dobrovolných hasičů města St. Pölten.

Jedná se o klasickou plošinu, jaká je běžně zařazena ve výjezdu hasičských záchranných sborů na celé zeměkouli. Její teleskopické provedení je nespornou výhodou při manipulaci oproti kloubovému řešení této výškové techniky. Ale to je již notoricky známá věc, takže se o tom nebudu nikterak rozepisovat. Věnujme se tedy jen plošině rakouských hasičů. Ta je postavena na osmikolovém švédském podvozku Scania P 124 GB s motorem o síle 420 koní. Pohon vozidla je 8×4. První dvě nápravy jsou řiditelné, třetí a čtvrtá jsou hnací. Kabina je určena pro osádku 1+5, z našeho pohledu tedy pro úplné požární družstvo, což je na tento typ techniky poněkud neobvyklé, ale náš zákazník, náš pán… V zadní části je čtveřice sedadel, naproti nim najdeme tři dýchací přístroje, radiostanice a osobní svítilny.

Samotná požární nástavba je dvojramenná teleskopická plošina Bronto Skylift s označením F54 RLX. To nám napoví maximální pracovní výšku, která je 54 m. Oproti u nás používaným plošinám této značky nemá tato rakouská boční evakuační žebřík. Druhé rameno plošiny je zakončeno velkým multifunkčním pracovním košem RLX pro šest osob resp.o maximální nosnosti až 540 kg. Na koši je umístěn průtokový „D“ naviják s proudnicí, dále výkonný elektronicky ovladatelný monitor o průtoku až 3785 l/min při tlaku 9 barů. Voda je do něj dodávána suchovodem, k němu jsou v dolní části koše navíc také dva „B“ vývody. Nalezneme tam rovněž dvojici světlometů, ke kterým lze ještě přidat dalších šest lamp, každá o výkonu 1000 W a také prodlužovací 60 m kabel. Samozřejmostí jsou speciální držáky na termokameru MSA, nosítka, přetlakový ventilátor, lezecký Rollgliss a jeřáb o nosnosti 150 resp. 300 kg. Ten lze ovládat jak elektronicky, tak i manuálně. Pracovní koš RLX lze natáčet o 45° na obě strany, což velmi zvyšuje jeho pracovní využití, a usnadňuje tak hasičům práci při zásahu. Do koše také vede vývod tlakového vzduchu, jehož zásoba je umístěna v lahvích dole na nástavbě. Je jich tam celkem 6, každá o objemu 6,8 l při tlaku 300 barů. V koši je také pochopitelně i druhé ovládání plošiny a vývody elektrické energie.

Spodní část nástavby je vyrobena německou firmou Ziegler. Najdeme v ní požární vybavení automobilu, které čítá ženijní nářadí, přetlakový ventilátor, hadice, nosítka tzv. vaničku, hasící přístroje, přenosné výstražné oranžové osvětlení, výstražné kužele, sadu nářadí, kanystr s pěnidlem, megafon, podklady pro vzpory, rezervní lahve k dýchacím přístrojům, rozbrušovací adaptér Stihl, sběrač, rozdělovač, proudnice Turbo Jet, hydrantový klíč a další vybavení, popsané v minulém odstavci. Vše je umístěno ve skříních, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem či výklopné dveře. Krom toho je na podvozku také ovládání vzpor plošiny, ty jsou „brontovského“ typu H. Na plošině nástavby, která je skvěle přístupná z obou stran pomocí žebříčku a jejíž povrch tvoří protiskluzný plech, je umístěno hlavní ovládací stanoviště. Vše je podřízeno jednoduchosti a i pohodlnosti při práci strojníka s AP. Plošinu řídí inteligentní počítač, což je dnes koneckonců již běžný trend.

Tuto plošinu jsem si poměrně důkladně prohlédl na hannoverském veletrhu a musím konstatovat, že se jedná o velice vydařený hasičský automobil.

TTD

Označení: vysokozdvižná plošina
Podvozek: Scania P 124GB-420
Nástavba: Bronto Skylift F54 RLX
Max. dostupná pracovní výška: 54 m
Max. boční dosah: 26,8 m
Vzpory: H – výsun min. po vnější zpětná zrcátka
Nástavba – spodní část: Ziegler
Pohon: 8×4
Motor-výkon: dvanáctilitr Scania, 420 koní při 2 100 Nm
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 850 mm
Celková hmotnost: 32 000 kg
Nosnost koše: 540 kg

Plošina Bronto s touto dostupnou výškou je i v naší republice, jedná se o starší typ F54 HDT 2000 na podvozku Volvo, který je zařazen na výjezdu Centrální požární stanice Hradec Králové HZS Královéhradeckého kraje. Článek o české „čtyřiapadesátce“ je zde. https://www.pozary.cz/clanek.asp?…

Info a foto: hasiči St. Pölten a Václav Porkát

-wap-
Sdílet
Banner Holík OK