Čtvrtek 7. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Jaderné elektrárně Dukovany disponují jedinečným hadicovým automobilem na podvozku Econic

Společnost ČEZ pořídila pro svou podnikovou jednotku Hasičského záchranného sboru podniku Jaderná elektrárna Dukovany nový a unikátní hadicový automobil na podvozku Mercedes-Benz Econic.

Jedná se o HA 60 – S1PC, tedy o hadicový automobil těžké hmotnostní kategorie s vlastním požárním čerpadlem o průtoku 6 000 litrů za minutu, určený pro provoz na sinici.

Automobil je určen pro dopravu vody určené k chlazení primárního okruhu při mimořádných událostech. Tříčlenná posádka hasičů je schopna propojit bazén chladicí věže s 1 km vzdálenou budovou reaktoru už za 18 minut. Hasiči nám to při naší návštěvě předvedli i prakticky.

Podvozek, motor a převodovka

Vozidlo je postaveno na třínápravovém podvozku Mercedes-Benz Econic 2633L/NLA 6×2/4 s říditelnou třetí nápravou. Automobil je poháněn přeplňovaným naftovým motorem o výkonu 330 koní skrze automatickou převodovku.

Kabina je čtyřmístná, snížená a předsunutá. Dveře u velitele vozu jsou – jak je u Econiců standardem – posuvné a otevírají se elektropneumaticky tlačítkem.

Čerpací zařízení

Automobil disponuje vlastním čerpadlem Johstadt NP 6000S o jmenovitém průtoku 6 000 litrů za minutu, uloženém v zadní části vozu. Obslužný panel čerpadla je umístěn v levé zadní roletě. Automobil nedisponuje vlastní vodní nádrží, o napájení čerpadla se stará jedna – či dvě – sací požární hadice, připojitelná v zadní části vozu. Vývěva je pístová, automatická, s možností manuálního vypnutí.

Nástavba

Nástavbu tvoří skelet z hliníkových profilů olepený plechem. V přední části je k dispozici úložný prostor krytý hliníkovými roletkami s průběžným madlem. Na pravé straně jsou v něm uloženy hadice A, příslušné rozdělovače a armatury a přejezdové můstky. Na levé straně je pak instalována hydraulická zvedací plošina, která zabezpečuje skládání a nakládání speciálního pojízdného navijáku, sloužícího k balení použitých hadic.

Další dva úložné prostory, přístupné roletkami, jsou v zadní části. V jednom je – jak již bylo zmíněno – obslužný panel čerpadla, v druhém příslušenství. Mezi nimi tak vznikl úložný prostor, krytý stahovací plachtou.

V něm je uloženo celkem 62 čtyřicetime­trových hadic A (125 mm), rozdělených do šesti sekcí (tři na každé straně). Dalších 10 dvacetimetrových hadic je uloženo v pravé přední skříni. Celkem lze tedy pomocí automobilu položit vedení o délce 2 680 m. Hadice je možné pokládat za jízdy do rychlosti max. 10 km/h, doporučuje se však rychlost poloviční.

Rozměry a hmotnosti

Automobil je dlouhý 8 800 mm, široký 2 550 mm a vysoký 2 900 mm. Celková hmotnost je 26 tun.

Sdílet