Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Boeing skončil na Okinawě v plamenech

Dopravní letoun Boeing 737–800 na letišti v japonské Okinawě zachvátily krátce po včerejším přistání plameny, všechny cestující a členy posádky se podařilo evakuovat nedlouho předtím, než letadlo explodovalo.

Letadlo amerického výrobce Boeing s označení 737–800, přesněji 737–809 s imatrikulačním označením B-18616, které bylo ve službách letecké společnosti China Airlines, explodovalo krátce po přistání a odrolování na letištní ploše japonského letiště Okinawa.

V rámci přistávacího manévru bylo dle tiskové mluvčí společnosti Sun Hung-wen ještě vše v pořádku. Při rolování začal stoupat dým a plameny z levého motoru, okamžitě po zastavení začala evakuace cestujících, která byla podle nich díky vzniklé situaci poněkud chaotická. Každý ze 157 pasažérů a 8 členů posádky se však dostal do bezpečí. Pilot a kapitán v jedné osobě, 48-letý Yu Chien-kuo, který u letecké společnosti pilotuje tento typ letounu šestým rokem, se zachránil skokem z kokpitu jako poslední. Těsně po evakuaci hořící letadlo explodovalo a rozlomilo se. Boeing se okamžitě ocitl celý v plamenech.

Boeing letěl na pravidelné lince CI-120 z města Taipei na Okinawu.

Na místo události se okamžitě dostavila dvojice letištních požárních automobilů, tzv. Crash Tender, z jejich vysoce výkonných monitorů byl veden prvotní pěnový útok, což je při tomto druhu zásahu běžná taktika, používaná letištními hasiči na celém světě. Později se dostavila další vozidla se záchranáři a hasiči. Ti provedli pozemní zásah. Požár byl zlikvidován zhruba po hodině a půl. Při této události nikdo nezemřel a ani nedošlo k žádnému zranění. Pouze dva cestující, 7-letou dívku a 50-letého muže převezla pro jejich subjektivní pocit nedobrého zdravotního stavu záchranná služba do okinawské nemocnice k vyšetření. Jeden z mechaniků – člen pozemního letištního personálu, byl výbuchem odmrštěn na ranvej, ale nic se mu dle sdělení Hiroki Shimabukury z ústředí okinawských hasičů nestalo.

Boeingu zcela shořela podstatná část levé strany trupu a křídla, rovněž tak i přední horní část trupu. Opodál stojící letadla nebyla tímto požárem poškozena. Během zásahu byl na okinawském letišti zastaven provoz.

V současné době se vyšetřuje přesná příčina této mimořádné události. Zatím se nejčastěji skloňuje netěsnost palivového systému. K této verzi se přiklání většina stávajících členů vyšetřovací komise, avšak na konečný verdikt je ještě brzy. Na místo se mají dostavit i vyšetřovatelé a odborníci z USA (Boeing, FAA a NTSB). Že by se jednalo o útok teroristů, je však již nyní vyloučeno. Všech zbylých 13 letadel China Airlines typu Boeing 737–800 s motory CFM 56 od výrobce Genral Electric/Snecma má zakázáno létat do doby, než projdou důkladnou kontrolu. Japonský letecký úřad vydal stejné rozhodnutí pro jejich ostrovní letecké společnosti.

Zde se můžete podívat na záznam zásahu okinawských letištních hasičů.

Foto a info: web, airliners.net, A.Tamura, China Airlines, JPAA

-wap-
Sdílet