Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Pyrocar – ohlédnutí druhé

Ve druhé části fotoreportáže najdete průřez hasičskou technikou nově pořízenou v posledních několika letech zejména s využitím státních dotací.

Mezi novými vozidly převládaly MANy převážně s nástavbami SPS-THZ a Tatry Terrno z THT, další poměrně početnou skupinou byly Renaulty, zajímavé speciály pak byly hlavně na podvozcích Scania. Ve fotogalerii je opět výběr těch zajímavějších a také nejrozšířenějších kousků, ostatní zmíním alespoň stručně podle abecedy J Předem se omlouvám za velké množství fotek v galerii (30), nechtěl jsem žádný zajímavý vůz opomenout.

Avia byla zastoupena CASkou na podvozku D90 4×4 JSDH Vintířov, která má neobvykle i upínací desku na sněhovou radlici. Kromě toho byl přímo v expozici výrobce podvozek 4×2 s dvojkabinou, hákový kontejnerový nosič a pojízdná dílna.

JSDH Duropack-obaly přivezla ukázat zbrusu nový Ford Ranger TA s přívěsem, který převzali teprve nedávno od THT Polička. Velmi povedené DA Ford Transit přivezli hasiči z Prostějova Vrahovic (zástavba Sczeszniak), další DA na starším modelu Transitu měla ve své expozici i firma Knězek.

Zahas prezentoval již celkem známý GAZ Gazelle s nástavbou ukrajinského výrobce Tital.

Iveca byla, krom podvozku Trakker 4×4 a dodávky Daily v expozici dovozce, zastoupena CAS-24 na podvozku EuroCargo s nástavbou Wawrzaszek, který přivezla ukázat SDH Stará Břeclav a DA na podvozku Daily z dílen THT od SDH Hluboká.

MANy se vyskytovaly hned v několika provedeních, jak sem zmínil hlavně s nástavbami SPS-THZ a také v expozici Zieglera. Již nevyráběnou řadu LE zastupovaly jak čtrnáctituny se sériovou pidikabinou, tak s kabinou v nástavbě a desetitunky pak dost rozšířšné provedení na terénních pneu, vše od SPS-THZ a v mnoha kusech. Řadu TG-M zastupovaly tři prakticky stejné cisterny, z toho jedna přímo v expozici SPS-THZ. Dlužno dodat, že tolik kritizovaná pidikabina řady LE je v řadě TGM skoro stejně velká a když se do zadních sedaček dají VDP, je opět velmi málo místa pro nohy. Jedinou výjimku tvořil MAN TGM v expozici Zieglera s obrovskou kabinou pro družstvo 1+8, ovšem Ziegler si kabiny prodlužuje sám, i v jeho expozici se ale našlo TGM s malinkou kabinkou v silničním provedení jako CAS 10 (CAS 8).

Celkem málo zastoupené byly Mercedesy, zmíním Atego 4×4 CAS-24 s ALU nástavbou od THT od HZSP Čepro, opět plněpohonnou CAS-24 s plastisolovou nástavbou od Wawrzaszka od HZS Hořovice (v expozici dovozce RLS) a do třetice již trochu starší a celkem známou CAS MB 1124 AF jednotky SDH Žďár nad Sázavou II – Zámek od Zieglera, který nové Atego prezentoval spolu s kontejnerovým nosičem MB Actros a TSF-W MB Vario ve svém stánku, bohužel jsem techniku fotil zejména v neděli a to už tam Zieglerové nebyli, za fotky proto děkuji Filipovi Brožovi. Na Požárech již prezentovanou desetitunovou novinku MB Atego 4×4 s ALU nástavbou pak mělo na stánku THT. Poslední nový MB byl Sprinter s nástavbou DA od fy TOMCAR servis, který koupil SDH Milíčov.

Dnes již nevyráběné podvozky Praga s nástavbami SPS přivezli mj.dobráci z Děčína (model Golden) a HZSP Severočeské doly – Doly Bílina (větší Grand).

Celkem početně byla zastoupena značka Renault s nástavbami téměř všech výrobců, které se na našem trhu prezentují – starší Renault Kerax od SPS přivezli dobrovolní hasiči z Temelína, Midlum 4×4 od stejného výrobce mj. hasiči ze Svitávky, další Midlum 4×4 pro změnu s nástavbou THT dorazil z Horšovského Týna, Warzaszka se znakem náprav 4×2 ukázali dobráci z Kunovic, k vidění byly i dva Mascotty s polskými nástavbami coby CAS 8. Malé a pohledné DA na dodávce Master pro SDH Chotěboř měl ve své expozici Komet Pečky.

Zajímavé kousky byly k vidění na podvozcích Scania, krom hornoměcholupské CAS 24 od Sehatu byly všechny dílem THT Polička. Velkoobjemové cisterny přivezli podnikoví hasiči z BorsodChem-MCHZ Ostrava, Parama Pardubice a Škody Auto Mladá Boleslav (obě posledně jmenované s nástavbami Plastisol), silniční CAS 24 opět s plastovou nástavbou přivezli hasiči DP Praha a terénní „princeznu“ 4×4 hasiči z Golčova Jeníkova.

Další velmi početnou skupinou byly Tatry, jediná starší modelové řady T815–2 4×4 dorazila z Letovic, všechny ostatní již byly řady Terrno1. Většina pocházela z dílen THT, krom prodloužené od SDH Hlinsko (dlouhé šasí) byly všechny v tzv.šestiroletové konfiguraci. Ve stánku THT bylo prezentováno Terrno s novou celohliníkovou nástavbou (pro SDH Rynholec) a také podvozek 4×4 na terénních pneu, na kterém by letos měla vzniknout CAS pro HZSP Sokolovská uhelná. Jediné Terrno od SPS-THZ přivezli ukázat hasiči z Křižanova, kteří jej převzali teprve před týdnem. Ještě malá zajímavost, celkem se letos staví 37 CAS na podvozku Tatra Terrno1 (35× THT, 2×SPS-THZ).

Novoměstští hasiči přivezli ukázat první CAS na podvozku Volvo u nás, která byla představena i na Požárech, vystavena byla přímo v expozici SPS-THZ.

Výzbrojna PO měla ve svém stánku nový RZA na podvozku VW Transporter T5 pro HZSP Zentiva Praha, který postavila firma KEB-EGE, o prototypu jste se tu také mohli v minulosti dočíst.

Snad jsem nezapomněl na žádnou z vystavených značek, v posledním díle našeho ohlédnutí se podíváme na zajímavé repase a přestavby a také stručně nahlédneme do firemních expozic.

Hynek Obroučka
foto: autor, Filip Brož, Kamila Drábková, Lukáš Vejvar, ruská vlaštovka
Sdílet