Neděle 28. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Brazilské Volkswageny

Přinášíme vám článek o požárních automobilech z pro nás poměrně exotické země, jakou bezesporu Brazílie je. Představíme v něm několik cisternových automobilových stříkaček, postavených na nákladních podvozcích značky VW, které v Evropě nepotkáte.

VW Worker ABTR/DAMAEQ

Automobilový koncern Volkswagen má po celém světě mnoho svých továren. Jedna z nich se nachází i v daleké Brazílii a zabývá se výrobou nákladních automobilů a těžkých tahačů.

Právě na podvozcích této značky, konkrétně na typech Wolker a Constellation, nejčastěji o tonáži 17 t se v Brazílii staví hasičské vozy resp. nástavby. Automobily se liší zejména svým designem, prvně jmenovaný Worker, to snad ani nemusím překládat, ale přeci jen ,,Dělník“, je jako základ požárních automobilů využíván nejčastěji. Jedná se o klasický nákladní automobil, pro použití u hasičských sborů je využíván typ s označením 17.210 a 17.250, což znamená tonáž 17 tun a výkon motoru Cummins C8.3215 P5–0-EURO III Turbo Intercooler/ Cummins Interact 6.0-EURO III Turbo Intercooler 210/250 koní.

Je to dvounápravový automobil s pohonem 4×2. Má buď prodlouženou kabinu pro osádku 1+5 či klasickou krátkou pro dva až tři lidi.

Na tomto podvozku se staví požární automobily s označením Auto Bomba Tanque Resgate, dále jen ABTR nebo Auto Bomba Tanque ABT. Tedy zhruba obdoba našich technických casek a klasické casky s menší výbavou. Rozvor vozidel je v rozpětí od 3560 mm do 4800 mm.

Objem jejich vodních nádrží se pohybuje v rozpětí 3000 – 5000 l. Dle typu vezou i menší zásobu pěnidla a jsou osazeny čerpadlem zpravidla do výkonu 2850 l/min při 10 barech.

Jejich vybavení je shodné s vozy CAS, tedy hadice, ženijní nářadí, dýchací přístroje integrované v oběračkách sedadel, hasicí přístroje plynové i práškové, 25 metrový hadicový naviják, žebříky atd. Vozy ABTR mají kromě tohoto ještě ve výbavě záchranářské pomůcky – vyprošťovací zařízení, lezecká výbava, zdravotnický materiál. To však není jediný rozdíl mezi ABTR a ABT. Prvně jmenovaný automobil má čerpadlo jako naše vozy, tedy vzadu, druhý jej má uprostřed, de facto hned za kabinou s vývody do obou stran a povětšinou se ovládá z plošiny nástavby.

Vybavení je ukryto ve skříních, jež kryjí do boku otevíratelné dveře či hliníkové roletky s podélným madlem. Nástavby se vyrábějí za pomoci oceli a hliníku tou nejmodernější technologií. Jinak jsou tyto automobily dodávány i na podvozcích Worker o nižší hmotnostní třídě. Jejich rozměry nepřesahují celkovou délku 8500 mm a výšku 3000 mm.

Co je ještě poměrně zajímavou skutečností, danou brazilským předpisem, je síla, tedy hlasitost výstražného zařízení, taje dána limitem 110 dB, který musí být slyšitelný na vzdálenost sedmi metrů od vozu.

Další automobily na podvozku Volkswagen Worker mají označení Auto Tanque, což je prostě autocisterna. Je to obdoba našich CAS 32 Tatra, tedy velkokapacitní zásobník vody, u nás občas volně nazývaný ,,rybník“.

Jsou postaveny povětšinou na třínápravových podvozcích s pohonem 6×2 či 6×4 o tonáži 22 až 24 tun a rozvoru od 4784 mm do 6024 mm. Přesněji typové označení podvozku 24.220 či 26.260 – 24/26 tun a výkon motoru Cummins C8.3215 P5–0-EURO III Turbo Intercooler /MWM 6.12TCAE-EURO III Turbo Intercooler 220/260 koní.I zde vidíte podobu s naší osmsetpatnáctkou.

Vozidla mají zpravidla krátkou kabinu pro osádku 1+1/2, lze vidět vozy i klasickou dlouhou boudou 1+5 a za ní je požární nástavba vyrobená z oceli a hliníku. V ní najdeme požární příslušenství, které čítá hadice, savice a několik dalších věcí.

Vybavení není rozsáhlé, neb toto vozidlo není určeno pro primární zásah, stejně jako naše velké CASky. Vybavení je umístěno v několika skříních, které kryjí dveře či opět hliníkové roletky s podélným madlem. Objem vodních nádrží těchto požárních automobilů je specifikován od 8000 l do 12 000 l, čerpadlo je na AT o výkonu do 4000 l/min. Jeho ovládací pult je buď na plošince za kabinou, nebo po obou bocích vozidla, jako tomu je u starých CAS 32 Tatra 148 či vozidel severoamerické provenience.

Automobily AT a i některé vozy ABT jsou vybaveny průtokovými navijáky, nejčastěji umístěnými nad bočním prostorem čerpadla. Na horní plošinu nástavby je u vozidel AT a ABT zajištěn přístup ze zadní části po výklopném žebříku, nebo po schůdkách, které jsou přímo její součástí. Nacházejí se vedle předního ovládacího panelu čerpadla či vzadu.

Na plošině najdeme v mnoha případech lafetovou proudnici, kromě ní je na vozech dále sada žebříků, ty jsou někdy zavěšeny na úchytech z boku, dále je tam prostor pro ženijní nářadí. Toto je shodné u všech automobilů, tedy ABTR, ABT i AT.

Tato požární technika je vyráběna dle unifikovaných brazilských požárních předpisů o hasičských vozidlech. Popsal jsem vám tři cisternové automobily, ale zatím jsem se nezmínil o výrobci nástaveb. Ty jsou totiž dva a produkují obdobné vozy dle přímých specifikací.

První firmou, zabývající se mimo jiné výrobou požárních nástaveb je brazilský DAMAEQ -Dávilla Indústria Mecânica de Máquinas Ltda. Tato značka je v zemi známá i výrobou např. popelářských automobilů a dalších produktů. Hasičské vozy jsou jen jedním z výrobních programů.

DAMAEQ vyrábí jak zcela nové automobily, tak provádí i repase starších vozidel. Specializuje se na brazilský trh. Výrobky této firmy používá poměrně velké množství tamních hasičských sborů, které jsou většinou pod správou armády.

DAMAEQ je dvojkou na poli brazilské požární techniky. Druhým výrobcem hasičských automobilů je firma MITREN Sistemas e Montagens Veiculares Ltda. Ta zaujímá první místo na brazilském trhu požárních automobilů s procentuální výraznou nadpoloviční většinou prodaných kusů. Vyrábí vozy stejné specifikace, jako DAMAEQ, ale mimo Brazílii ještě také exportuje své výrobky do zahraničí.

Automobily se žluto-modro-černým logem MITREN můžeme tak spatřit např. v Angole, Argentině, Bolívii, Chile, Kolumbii, Iráku, Nigérii, Paraguaji či Uruguai.

Obě jmenované firmy vlastní certifikát ISO 9001:2000 stavějí požární nástavby většinou na podvozcích brazilské továrny nadnárodního koncernu Volkswagen, která se jmenuje Volkswagen Caminhões e Ônibus – Operações América do Sul.

Její automobil Worker je nejrozšířenějším podvozkem používaným u brazilských hasičů, ale i v ostatních jihoamerických zemích. Podvozky pro hasiče upravuje sesterská firma brazilského Volkswagenu s názvem BMB Mode Center. Kromě těchto podvozků se hasičské nástavby staví i na vozidlech Iveco a např. i Ford Cargo, který je také poměrně rozšířeným automobilem v Jižní Americe.

Nesmím ovšem zapomenout na vozidla Mercedes, který ve své jihoamerické továrně také vyrábí neméně rozšířené hasičské podvozky. Nákladní automobily Volkswagen, tak i Mercedes, co lze vidět v Brazílii, do Evropy nikdo nedováží. Zejména u značky VW mi to kvůli jejich povedenému designu zejména nové řady Constellation velmi mrzí.

V galerii si vychutnejte dva požární automobily na tomto líbivém podvozku, Auto Tanque od firmy DAMAEQ na sedmnáctitunovém podvozku VW Constellation 17.250 s krátkou spací kabinou pro hasiče města São Paulo byl dodán jako poslední zhruba před měsícem, konkrétně 17. 8. 2007.

Druhý VW Constellation je typ 17.250 s prodlou­ženou kabinou, model ABT rovněž od DAMAEQu.

Tak co těmto brazilským požárním automobilům říkáte? Osobně mám na ně kladný názor, i když se jedná o něco zcela jiného, než naše resp. evropské hasičské vozy. Zejména automobily na podvozcích VW Constellation vypadají velmi působivě.

Když jsem mailem obeslal několik brazilských sborů s dotazem ohledně spolehlivosti a účelnosti techniky od firem DAMAEQ a MITREN, dostalo se mi zhruba této odpovědi: Jedná se o kvalitní výrobky a panuje s nimi spokojenost.

Víc není třeba dodat. Bohužel se mi nepodařila zjistit ani přibližná cena těchto automobilů.

Sdílet