Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Jedinečné hadicové automobily na podvozku Tatra 815 8×8 VVN využívají hasiči ze Záchranného útvaru HZS ČR

Hadicový automobil (HA) je speciální zásahový automobil určený pro přepravu 2 000 metrů hadic (jednoduché vedení, 1 000 metrů s dvojitým vedením) s možností použití dva kusy mobilních požárních čerpadel pro dálkovou dopravu vody na požářiště či odčerpávání vody (průtok 2 × 1 500 litrů za minutu).

Jedná se o automobil těžké hmotnostní kategorie, který je určen pro provoz do těžkého terénu. Jeden je dislokován v Hlučíně, druhý ve Zbirohu.

Podvozek, motor a převodovka

Tento hadicový automobil vznikl na základě požadavku provádět dálkovou dopravu vody v těžko přístupných terénních podmínkách. Proto byl zvolen čtyřnápravový podvozek Tatra 815 8×8 se stálým pohonem všech kol, který se vyznačuje vysokou průchodností terénem.

Automobil je poháněn dlouhodobě osvědčeným 19 000 cm3 vzduchem chlazeným přeplňovaným dvanáctiválcovým naftovým motorem o výkonu 265 kW.

Na rámu vozidla je připevněn naviják o tažné síle 117,7 kN s vývodem v zadní části, s ocelovým lanem o délce 85 m (možnost použití např. při odstraňování překážek z komunikací, vyprošťování a odtažení uvízlé nebo havarované techniky).

V zadní části vozu je tažný závěs pro připojení přívěsu.

Nástavba

Nástavbu tvoří skelet z hliníkových profilů olepený plechem. Prostor je rozdělen do 4 částí (3 podélné a jedna příčná v zadní části nástavby – ta je kryta zvedací plošinou).

Levá část nástavby je krytá třemi roletkami. Pod nimi je prostor uzpůsoben pro uložení příslušenství. Prostřední část nástavby je rozdělena na 4 oddíly, ve kterých je uloženo 2 000 metrů hadic B75.

Pravá část nástavby (také krytá třemi roletkami) je určena pro uložení použitých hadic před jejich údržbou. Není však vyloučeno využití tohoto prostoru pro přepravu dalšího materiálu na místo zásahu.

Výtlačné i přívodní armatury jsou z obou stran nástavby nad čerpadly.

Zadní část nástavby je kryta elektricky ovládanou zvedací plošinou, která usnadňuje manipulaci s přenosnými čerpadly. Dále je zde odnímatelný „vodič hadic“.

Vozidlo disponuje dvěma kusy požárních přenosných čerpadel Tohatsu VC85BS (samostatně sací, jednostupňová vysokotlaká stříkačka) o jmenovitém průtoku 1 500 litrů za minutu, která jsou uložena v zadní části vozu. Pro nasátí vody je čerpadlo vybaveno rotační samonasávací vakuovou pumpou. O pohon jednotky se stará dvoutaktní dvouválcový vodou chlazený spalovací motor o výkonu 40,5 kW. Čerpadla mají svá samostatná osvětlení.

Automobil disponuje dvěma přenosnými vodními nádržemi o objemu 5 000 litrů. Boční osvětlení nástavby zajišťuje na každé straně trojice zářivek.

Hadice se po použití uloží na pravou stranu korby a následně se provede jejich údržba a kontrola. Zpět do zásobníků se uloží střechou nástavby.

Vybavení hadicového vozu

Vybavení k zajištění dodávky vody:

  • 2 x přenosná stříkačka TOHATSU (1500 l/min.)
  • 6 × 1,6 m sacích hadic
  • Sací koš plovoucí, 2 x sací koš klasický
  • 2 x nádrž na vodu o objemu 5000 l („vyrovnávací“ nádrže)
  • 100 hadic B75 uložených v boxech (2000 m), 16 hadic B75 v koších (320 m)
  • 4 hadice C52 v koších
  • Rozdělovač, kulový uzávěr, proudnice C52, monitor, přechod 75/52, přechod 110/75, 2 x přetlakový ventil, 2 x sběrač, hydrantový nástavec, hadicové klíče…
  • Přejezdové můstky
  • Příslušenství (vazáky, objímky k opravě hadic…)
  • Záchytná a ventilová lana

Vybavení ženijní

  • 2 x motorová pila STIHL s příslušenstvím (2 pilařské obleky a přilby)
  • Rýč, lopaty, krumpáč, sekera

Osvětlovací technika

  • Elektrocentrála Honda ECM 2800
  • 2 x prodlužovací kabel 25 m
  • 2 x osvětlovací stativ (halogen 2 × 500 W)

Obsluhu hadicového automobilu tvoří požární družstvo 1+5, kabina je čtyřmístná, sklopná, střední (vozidlo tedy k zásahu nejezdí samostatně). Tatra je samozřejmě osazena výstražným zařízením modré barvy.

Takticko-technická data

  • Rychlost pokládky hadicového vedení: max. 5 km/h
  • Délka jednoduchého vedení až 2 000 m, dvojitého vedení až 1 000 m
  • 2 ks mobilních požárních čerpadel: průtok 2 × 1 500 litrů za minutu
  • Max. tažná síla navijáku: 117,7 kN
  • Délka lana navijáku: 85,0 m
  • Rozměry vozidla (dך×v): 9,5 × 2,5 × 3,7 m
  • Celková hmotnost (maximální): 27 100 kg
  • Pohotovostní hmotnost: 18 700 kg
  • Tažné zařízení na silnici: max 65 000 kg
  • Brodivost: 1,5 m
  • Výstupnost: 0,6 m
  • Překročivost (šíře příkopu): 2,0 m
  • Max. rychlost vozidla: 80 km/h

Hadicový automobil absolvoval výcvik v Dolní Lomné

Premiéru si hadicový automobil na podvozku T 815 8×8 odbyl v polovině dubna 2014, kdy proběhlo prověřovací cvičení na úrovni čety u 1. Záchranné roty – Hlučín se zaměřením na dálkovou dopravu vody v členitém terénu u Frýdku-Místku.

Hasiči ZÚ HZS ČR měli za úkol vytvořit 2 proudy 1 km dlouhého vedení za pomoci HA T815 8×8 a CAS 15 MAN. Při tomto cvičení spolupracovala jednotka ZÚ s jednotkou SDH z Dolní Lomné.

kpt. Ing. Pjaták Marek
tiskový mluvčí
Záchranný útvar HZS ČR
Sdílet