Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ákávéčka po americku, čili velké cisterny Elliptical Tankers

Dnes vám představujeme cisternové automobilové stříkačky neobvyklého tvaru, tedy neobvyklého jen pro nás, i když jejich obdoby jezdí i v naší republice a to přestavěné vozy AKV, v USA mají název Elliptical Tanker.

Jedná se velkoobjemové dopravníky hasebních látek, zpravidla vody, jejíž název je Elliptical Tanker. Co to znamená, je lehké si odvodit, elipsa, cisterna… Tedy tvar vodní nádrže. U amerických sborů jsou poměrně rozšířeným typem požární techniky. Jejich konstrukce je o poznání jednodušší, než u klasických cisteren, používaných v PO. Je to vlastně jen nádrž elipsovitého tvaru, posazená na rám. Automobily mají díky tomu nízko těžiště, což jim umožňuje mít dobré jízdní vlastnosti. Rovněž je díky tvaru nádoby také větší zásoba vody. Nádrže samotné se vyrábějí z nerezového plechu, což jim dodá potřebných vlastností nebo modernější metodou a to z plastu. I když to není tak úplně pravda, z plastu je vyroben vnitřní plášť, tedy samotný skelet a to, co je viditelné, je opět z nerezu. Není to jen z důvodu zachování tradice nablýskaných amerik, ale má to svůj praktický účel (pnutí atd.). Objemy vodních nádrží těchto automobilů jsou různé, od malých na 1500 galonů/5800 litrů až po 4000 galonů/15 200 li­trů. Vozy jsou osazeny čerpadly nejčastěji značky Darley, Hale či Waterous o výkonech od 2000 l/min do 5800 l/min. Čerpadlo bývá umístěno těsně za kabinou, tedy tak, jak je tomu u amerických požárních vozidel letitou tradicí. Ovládání je klasické oboustranné z boku nástavby či z plošinky nástavby uprostřed vozu. Můžeme jej však vidět i v zadní části automobilu. Lze je osadit i pěnovým systémem včetně CAFS, u tohoto je v automobilu upravená nádrž, která veze vodu i pěnidlo, pochopitelně. Co se požární výbavy týče, tak je povětšinou minimální. Jedná se vesměs o hadicové příslušenství a nějaký ten žebřík. Je to přecijen vozidlo druhého sledu, stejně jako naše CAS 32 Tatra 815/148 a tak úplná vybavenost není potřebná, ale existují i vyjímky… Lze na těchto vozech spatřit namontovaný přední monitor, průtokový naviják či kameru pro snímání zadního prostoru.

Automobily Elliptical Tanker vyrábějí v USA všechny známé i neznámé firmy na požární techniku, tedy E-One, Pierce, American LaFrance, Dash, 4guys stainles, Firetanker, Bluegrass Fire Apparatus, S&S Fire, Flyn’s, Danko FA, Rosenbauer America, Alex Fire Co. a další. Jako podvozky slouží krom vlastních konstrukcí vozy značek Mack, Peterbilt, Kenworth, Freightliner a International. Jedná se buď o dvou či třínápravové automobily s krátkou kabinou pro osádku 1+1 nebo 1+2.

Z evropských výrobců se produkcí podobných automobilů zabývá například norská odnož Rosenbauera, tedy Egenes Brannteknikk AS. O jejich vozidlech si můžete přečíst např. tento článek. EB AS staví tyto velkokapacitní CASky na podvozcích Volvo a Scania, jsou to de facto stejné vozy, jako ty americké.

Musíte omluvit, že zde nenajdete žádná podrobná technická data těchto automobilů, ale je jich příliš velké množství typů a tak nechci vyzdvihovat žádný z nich. Můžete si však stáhnout několik prospektů Elliptical Tankers a to o vozech firem American LaFrance, Firetanker a ještě Alex Fire Co.. Doufám, že se prokoušete i ,,trošku" větší fotogalerií…

Info a foto: výrobci z USA, web

-wap-
Sdílet