Čtvrtek 23. listopadu 2017, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner hasičskávyzbrojna 970 OK

Automobilové žebříky Simon v ČR

Nedávno vám přinesl náš server Požáry.cz článek o plošině AP-42 Simon na podvozku Scania, sloužící u HZS Libereckého kraje – HS Jablonec nad Nisou, dnes vás seznámíme se žebříky AZ-46 a AZ-39 stejného výrobce, sloužící u pražských a kolínských hasičů.

Když na začátku devadesátých let hledal tehdejší Hasičský sbor hl.m.Prahy novou výškovou techniku, volba padla na britsko-amerického výrobce požární techniky Simon – LTI, který v té době dodal dva letištní speciály Protector C4 na podvozcích Gloster Saro 6×6 pro pražské letiště Ruzyně. První byl dodán v roce 1992, druhý o rok později.

Žebříky jsou na podvozcích Scania III.generace řady E s pohonem 6×4 – označení podvozku je M113E 310. Na rozdíl od standardního provedení podvozku Scania má tento model kabinu uloženou na silenblocích oproti vzduchovému odpružení kvůli žebříkové sadě posazené nízko nad kabinou. Díky tomu je kabina na nekvalitní vozovce méně pohodlná, než je u této značky zvykem. Kabina je prodloužená pro šestičlennou posádku. O pohon vozu se stará jedenáctilitr Scania DS 1134 o výkonu 228 kW ve spojení s osmistupňovou manuální převodovkou.

Nástavba sestává ze spodní části se čtyřmi vzporami typu „H“ a poměrně velkými úložnými skříněmi, krytými dveřmi a šestidílné ocelové sady s pětidílným teleskopickým suchovodem (dosahuje jen k předposlední sadě) zakončeným dálkově ovládaným monitorem. Po celé délce sady pak jezdí lanový výtah s klecí pro dvě-tři osoby s rozkládacími postranicemi. Ovládání žebříku je možné pouze ze stanoviště obsluhy po levé straně žebříkové sady, strojník při něm stojí, tudíž při delším zásahu se tato činnost stává velmi nepohodlnou, u ovládacího pultu totiž není umístěná sedačka, po pravé jsou schůdky pro přístup na žebřík a do výtahové klece. Maximální výškový dosah žebříku je 46 metrů, stranový až 25 m, maximální zatížení sady je 454 kg při min.zdvihu 55°, při menším pak rapidně klesá. Zajímavostí žebříků s různou dostupnou výškou tohoto amerického výrobce je vkládání jednotlivých sad dovnitř, to znamená, že široký vnější díl je shodný u 27 m až 46 metrových žebříků (jeho šířka je 965 mm, výška postranic 711 mm), rozdíl je jen v počtu vložených výsuvných dílů. U šestačtyřicítky je poslední sada opravdu úzká (419 mm, postranice vysoké 333 mm) a když po ní jede výtah široký jako první sada, vypadá to trochu děsivě, představte si krabičku od sirek jedoucí po špejli… Horizontální rozsah žebříku je 360°, vertikální pak od –6° do 75°, pohyby jsou hlídány počítačovým kontrolním systémem s obrazovkou umístěnou před stanovištěm obsluhy. O vertikální pohyb žebříku se starají dva hydraulické písty, toto lze zajistit v případě poruchy i jen jedním z nich. Monitor na konci pátého dílu sady je ovládán ze stanoviště obsluhy, jeho průtok je 3785 l/min. Na konci šestého dílu sady je umístěn reproduktor a mikrofon zajišťující komunikaci strojníka s hasičem pracujícím na konci sady, (je to stejné jako u žebříků jiných výrobců) a také dva 24 V halogenové reflektory. Přístup na plošinu nástavby je zajištěn čtveřicí schůdků, tedy dva po každé straně.

Pro obrovské rozměry vozidla (rozvor a zadní převis nástavby) bylo od začátku použití omezeno jen na dobře přístupné objekty, jeden ze Simonů byl použit například při požáru hotelu Olympic, naprosto nemožné pak bylo dostat se s ním do kteréhokoli z pražských sídlišť, ostatně tam mají často problémy i mnohem kratší AZ-30 Iveco Magirus, dalším problémem je i jeho ustavení, maximálně vysunuté vzpory jsou široké 4,9 m. Žebříky sloužily na stanicích HS-2 Petřiny (ten je tam dosud) a HS-6 Krč, později HS-7 Smíchov, odkud byl v letošním roce odprodán HZS kraje Vysočina, podle neověřené informace by snad měl sloužit na PS Havlíčkův Brod. Problémem vozidel je i servis, protože mateřská firma již neexistuje, stala se součástí firmy Iveco Magirus, která od té doby vyrábí upravené plošiny Simon pod názvem Magirus Snorkel, jedna z nich slouží i u HZS hlm.Prahy – HS-2 Petřiny, jde o 32m plošinu ALP-340 na podvozku Iveco EuroTrakker 6×4.

TTD AZ-46 Simon – LTI/Scania:

Délka 11989 mm
Šířka 2500 mm
Výška 4000 mm
Rozvor 6350 + 1401 mm
Celková hmotnost 25728 kg
Výkon motoru 228 kW / 310 k
Objem motoru 11000 ccm
Posádka 1+5
Max.dosah výškový 46 m (při 10 m do strany)
Max.dosah stranový 25 m (při 38 m výšce)

Kromě zmíněných dvou pražských Scanií je v ČR ještě jeden žebřík Simon, tentokrát s dostupnou výškou 39 m na podvozku Tatra 815 6×6. Vozidlo bylo postaveno v roce 1993 pro HZS okresu Kolín, kde dodnes slouží. Podvozek je v provedení T815 2PR3 26 210 6×6.2 s deseti­válcovým motorem o objemu 15825 ccm a výkonu 210 kW. Sada je tentokrát pouze pětidílná, jinak je však shodná s 46 m provedením.

TTD AZ-39 Simon – LTI/Tatra:

Délka 12624 mm
Šířka 2500 mm
Výška 3900 mm
Rozvor 4500 + 1320 mm
Celková hmotnost 26080 kg
Výkon motoru 210 kW
Objem motoru 15825 ccm
Posádka 1+1
Max.dosah výškový 39 m (při 8 m do strany)
Max.dosah stranový 29 m (při 26 m výšce)

Poslední výškovou technikou Simon u nás je výše zmíněná plošina AP-42 HZS Libereckého kraje – HS Jablonec nad Nisou, článek o něm je zde, ve fotogalerii najdete i dvě fotografie plošiny AP-32 Iveco Magirus Snorkel sloužící u HZS Praha – HS-2 Petřiny.

Celkově se dá říct, že tato výšková technika nenaplnila u svých uživatelů své uplatnění. Ono přiznejme si, z výtahu toho moc neuděláte, na evakuaci to také příliš není a šíře posledního dílu sady vám toho také moc nedovolí. Kdyby měl Simon koš, hned by to bylo o poznání účelnější požární vozidlo. V dnešní době je AZ bez koše prakticky k ničemu. Samotné ustavení žebříku nástupní plochy, to je věc sama pro sebe. Ovšem pohled na tyto americké žebříky, které byly svého času de facto nejvyšší výškovou technikou u nás, je při jejich robustnosti skvostný. Barevné provedení žebříků HZS hl.m. Prahy je celočervené bez bílých doplňků, výjimku tvoří Simon z petřinské stanice, na něm, resp. na horní hraně nástavby je úzký bílý pruh, podle něj také AZ lze rozpoznat od krčského potažmo smíchovského. Na pražských ještě býval bílý nápis ve smyslu ,,Pořízeno z prostředků České pojišťovny“. Kolínský je v klasickém barevném provedení, tedy červeno-bílém. Na Scaniích je namontován dále VRZ od firmy Federal Signal s ovládáním PA 300. V zadní části nástavby jsou dva rotační majáky modré barvy, stejně tak tomu je i na kabinách.

Automobilové žebříky Simon AZ-46 stejné řady, jako jsou ty, které vídáme u nás, lze spatřit co se Evropy týče např. v Rusku či Maďarsku. Jedná se o stejné sady, jeden z ruských vozů nemá suchovod s monitorem, jedná se totiž o starší provedení žebříkové sady a AZ je postaven na domácím šestikolovém podvozku Kraz, druhý ruský Simon AZ-46 je na Ivecu staré generace, ten je kromě podvozkových úprav nástavby shodný s žebříky v Praze. Maďarský je rovněž na Ivecu. Nebudeme zde uvádět jejich TTD, neb jsou shodná s údaji o sadě našich AZ-46 (vyjma AZ bez suchovodu). Lišilo by se to pouze u podvozků, ale to není až tak zajímavá informace. Jinak žebříky Simon a plošiny stejné značky můžeme dodnes vídat v řadě zemí celého světa.

V USA, odkud žebříky pocházejí, je možné spatřit výškové techniky s označením výrobce Simon – LTI či Simon Duplex velké množství. Pro ilustraci se můžete podívat na fotografie těchto AZ v galerii. Oproti evropské verzi se ty americké povětšinou liší tím, že na konci sady mají namontován robustně vyhlížející koš s jedním až dvěma monitory. O návěsových žebřících Simon se dnes rozepisovat nebudeme, článek o nich však v budoucnu bude.

PS: Na Simona má nemilé vzpomínky jedna česká moderátorská hvězda…

Za poskytnutí materiálů o českých AZ Simon zaslouží velké poděkování Ing.Michal Brunner.

Foto: Petr Svoboda, Václav Porkát, Hynek Obroučka, Jiří Vavruška, Jiří Voříšek, web a archiv autorů

-wob-, -wap-
Sdílet
Banner JB Transformatoren 970x150