Pátek 22. června 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner DrägerCZ 970

Městská CASka pro Berlín

Ač mají Němci poměrně striktní normy pro hasičskou techniku, zejména velké městské sbory se jim velmi často vymykají, typickým příkladem jsou tzv.City-LHF sloužící na všech stanicích berlínských hasičů.

Co vlastně City-LHF znamená? City si jistě přeložíte sami a LHF je zkratka pro Lösch Hilfleistung Fahrzeug, čili hasičské-záchranářské vozidlo, v podstatě by se dalo přirovnat k naší CAS v rozšířeném provedení. Vznik samotné katogorie City-LHF lze najít v roce 1993, kdy byla pro berlínský sbor postavena první vozidla na ryze silničním podvozku využívající malorozměrová kola na podvozku Mercedes řady LK od dvou renomovaných výrobců – Rosenbauer a Ziegler. Ani to však není prvopočátek tohoto typu, prvním City-LHF předcházely dodnes používané vozy LHF na podvozcích Mercedes a MAN s velmi zajímavými prodlouženými a sníženými kabinami a poněkud nepohlednými nástavbami s párem rolet po každé straně, najdete je ve fotogalerii. Zpět k městským „cisterničkám“… Po dvou prototypech MB řady LK se změnila značka a kromě jediné výjimky na šasí MB Atego jsou všechny City-LHF na podvozcích MAN LE, zpravidla se jednalo o desetituny. Další zajímavostí je, že ač jsou dodávky rozdělovány mezi různé výrobce (Rosenbauer, Ziegler, Magirus, FGL-Metz, FWN, nástavby se navenek liší pouze drobnostmi jako tvar blatníků apod. Co je však ještě zajímavější, je naprostá shoda vnitřního vybavení a zejména pak jeho rozmístění ve vozidlech, pro hasiče pak není problém přijít k cizímu autu a bez rozmyslu sáhnout po jakékoliv věci, o tom se nám může jenom zdát (snad s výjimkou Ostravy). Fotky cisteren z různých let a od různých výrobců najdete také ve fotogalerii.

V tomto článku bych však chtěl představit ty nejnovější, dodané zatím ve čtyřech kusech firmou Rosenbauer v letošním roce, na podvozcích MAN TG-L 12.240. Ještě do konce roku by měly být převzaty další a jejich dodávky budou pokračovat i v následujících letech.

Podvozek je dvanáctituna MAN 12.240 se znakem náprav 4×2 s automatickou převodovkou ZF s inteligentním řazením MAN Tipmatic. Kabina je trambusová se dvěma místy vepředu a sedmi vzadu (3 ve směru a 4 proti směru jízdy) s dýchací technikou integrovanou v opěradlech. Nástavba je sestavená z hliníkových profilů a olepená hliníkovým plechem. Čerpadlo je typu Rosenbauer N25 s průtokem 2000 l/min při 10 bar, je vybaveno elektronickým přiměšováním pěnidla v rozsahu 0,1% – 6% a také systémem tzv.“suché“ pěny CAFS 1000, to je oproti předchozím typům berlínských LHF novinka. Veškeré ovládání čepradla je elektronické s jednoduchými „polopatickými“ symboly na tlačítkách. K dispozici je šedesátimetrový vysokotlak DN 25 mm s proudnicí Nepiro. Do vybavení vozidla patří elektrocentrála, hydraulické vyprošťovací zařízení, motorová pila a rozbrus, přetlakový ventilátor, vodou poháněné ponorné čerpadlo, přenosný monitor, hydraulická sada pro otevíraní dveří, zdravotnický batoh, defibrilátor a řada dalšího vybavení, je až s podivem, že se do poměrně malého auta vše přehledně vejde. Vozidlo má nádrž na 1200 l vody a 100 l pěnidla. K fajnovostem patří například couvací kamera na zádi vozu nebo jednoduchý hydraulický systém sklápění žebříků z horní plošiny vozidla.

Vozidla jsou stejně jako předchůdci kompletně olepená reflexní fólií 3M, spodní lak je čistě bílý, v galerii najdete i foto za snížené viditelnosti – toto vozidlo rozhodně na silnici nikdo nepřehlédne ani si ho nesplete s cirkusem, záměna se záchrankou je v Berlíně irelevantní, protože 90% všech sanitek provozují hasiči a jsou ve stejném grafickém schématu. Starší vozidla pak byla kompletně olakována známou barvou RAL 3024, používanou na vozidlech HZS MSK.
TTD vozidel:

Podvozek MAN 12.240 4×2 TG-L BB
Motor MAN D0836LFL50 EURO 4, 177 kW / 240 k
Převodovka ZF 12 AS 1210 TipMatic
Celková hmotnost 11990 kg
Délka 8030 mm
Šířka 2320 mm
Výška 2920 mm
Rozvor 3900 mm
Poloměr otáčení 14900 mm
Nádrž voda 1200 l
Nádrž pěnidlo 100 l
Posádka 1+8


Kromě těchto vozidel obdržel berlínský sbor také další zajímavou techniku z produkce firmy Rosenbauer – těžký technický automobil MAN TG-A 4×4 s prodlouženou kabinou a vozidlo pro potápěčskou skupinu MAN LE 4×4 s nejen prodlouženou, ale i zvýšenou kabinou pro komfortnější oblékání potápěčů, pár fotografií je na konci galerie.

Hynek Obroučka

foto a info bos-fahrzeuge.info, berliner-feuerwehr.de, feuerwehr.weblog.de a další stránky
Sdílet
Banner Dobráci sk