Úterý 21. listopadu 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner & VIP: PO-BP 970x150 OK

Městská CASka pro Berlín

Ač mají Němci poměrně striktní normy pro hasičskou techniku, zejména velké městské sbory se jim velmi často vymykají, typickým příkladem jsou tzv.City-LHF sloužící na všech stanicích berlínských hasičů.

Co vlastně City-LHF znamená? City si jistě přeložíte sami a LHF je zkratka pro Lösch Hilfleistung Fahrzeug, čili hasičské-záchranářské vozidlo, v podstatě by se dalo přirovnat k naší CAS v rozšířeném provedení. Vznik samotné katogorie City-LHF lze najít v roce 1993, kdy byla pro berlínský sbor postavena první vozidla na ryze silničním podvozku využívající malorozměrová kola na podvozku Mercedes řady LK od dvou renomovaných výrobců – Rosenbauer a Ziegler. Ani to však není prvopočátek tohoto typu, prvním City-LHF předcházely dodnes používané vozy LHF na podvozcích Mercedes a MAN s velmi zajímavými prodlouženými a sníženými kabinami a poněkud nepohlednými nástavbami s párem rolet po každé straně, najdete je ve fotogalerii. Zpět k městským „cisterničkám“… Po dvou prototypech MB řady LK se změnila značka a kromě jediné výjimky na šasí MB Atego jsou všechny City-LHF na podvozcích MAN LE, zpravidla se jednalo o desetituny. Další zajímavostí je, že ač jsou dodávky rozdělovány mezi různé výrobce (Rosenbauer, Ziegler, Magirus, FGL-Metz, FWN, nástavby se navenek liší pouze drobnostmi jako tvar blatníků apod. Co je však ještě zajímavější, je naprostá shoda vnitřního vybavení a zejména pak jeho rozmístění ve vozidlech, pro hasiče pak není problém přijít k cizímu autu a bez rozmyslu sáhnout po jakékoliv věci, o tom se nám může jenom zdát (snad s výjimkou Ostravy). Fotky cisteren z různých let a od různých výrobců najdete také ve fotogalerii.

V tomto článku bych však chtěl představit ty nejnovější, dodané zatím ve čtyřech kusech firmou Rosenbauer v letošním roce, na podvozcích MAN TG-L 12.240. Ještě do konce roku by měly být převzaty další a jejich dodávky budou pokračovat i v následujících letech.

Podvozek je dvanáctituna MAN 12.240 se znakem náprav 4×2 s automatickou převodovkou ZF s inteligentním řazením MAN Tipmatic. Kabina je trambusová se dvěma místy vepředu a sedmi vzadu (3 ve směru a 4 proti směru jízdy) s dýchací technikou integrovanou v opěradlech. Nástavba je sestavená z hliníkových profilů a olepená hliníkovým plechem. Čerpadlo je typu Rosenbauer N25 s průtokem 2000 l/min při 10 bar, je vybaveno elektronickým přiměšováním pěnidla v rozsahu 0,1% – 6% a také systémem tzv.“suché“ pěny CAFS 1000, to je oproti předchozím typům berlínských LHF novinka. Veškeré ovládání čepradla je elektronické s jednoduchými „polopatickými“ symboly na tlačítkách. K dispozici je šedesátimetrový vysokotlak DN 25 mm s proudnicí Nepiro. Do vybavení vozidla patří elektrocentrála, hydraulické vyprošťovací zařízení, motorová pila a rozbrus, přetlakový ventilátor, vodou poháněné ponorné čerpadlo, přenosný monitor, hydraulická sada pro otevíraní dveří, zdravotnický batoh, defibrilátor a řada dalšího vybavení, je až s podivem, že se do poměrně malého auta vše přehledně vejde. Vozidlo má nádrž na 1200 l vody a 100 l pěnidla. K fajnovostem patří například couvací kamera na zádi vozu nebo jednoduchý hydraulický systém sklápění žebříků z horní plošiny vozidla.

Vozidla jsou stejně jako předchůdci kompletně olepená reflexní fólií 3M, spodní lak je čistě bílý, v galerii najdete i foto za snížené viditelnosti – toto vozidlo rozhodně na silnici nikdo nepřehlédne ani si ho nesplete s cirkusem, záměna se záchrankou je v Berlíně irelevantní, protože 90% všech sanitek provozují hasiči a jsou ve stejném grafickém schématu. Starší vozidla pak byla kompletně olakována známou barvou RAL 3024, používanou na vozidlech HZS MSK.
TTD vozidel:

Podvozek MAN 12.240 4×2 TG-L BB
Motor MAN D0836LFL50 EURO 4, 177 kW / 240 k
Převodovka ZF 12 AS 1210 TipMatic
Celková hmotnost 11990 kg
Délka 8030 mm
Šířka 2320 mm
Výška 2920 mm
Rozvor 3900 mm
Poloměr otáčení 14900 mm
Nádrž voda 1200 l
Nádrž pěnidlo 100 l
Posádka 1+8


Kromě těchto vozidel obdržel berlínský sbor také další zajímavou techniku z produkce firmy Rosenbauer – těžký technický automobil MAN TG-A 4×4 s prodlouženou kabinou a vozidlo pro potápěčskou skupinu MAN LE 4×4 s nejen prodlouženou, ale i zvýšenou kabinou pro komfortnější oblékání potápěčů, pár fotografií je na konci galerie.

Hynek Obroučka

foto a info bos-fahrzeuge.info, berliner-feuerwehr.de, feuerwehr.weblog.de a další stránky
Sdílet
Banner agro OK