Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Montrago Hägglunds BV206, pásový obojživelník HZS Libereckého kraje

Od listopadu 2007 stojí v garáži požární stanice Liberec nový obojživelný pásák Hägglunds BV 206 švédské výroby. Jeho využití se předpokládá kromě jiného i při zajištění bezpečnosti běžeckého areálu ve Vesci při mistrovství i dalších podobných akcích.

Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje se při výběru rozhodoval mezi pěti různými typy a výrobci, z nichž z důvodu vázané dvoumilionové investice Generálního ředitelství HZS ČR pro nákup pásového vozidla přicházeli v úvahu dva kandidáti.

Prvním bylo pásové vozidlo ruské výroby GAZ 3409 Bobr a švédský Hägglunds BV 206. Vzhledem k tomu, že nosnost vozu je 2 tuny a může přepravovat až dvanáct pasažérů, se vedení HZS Libereckého kraje rozhodlo jednoznačně pro obojživelného pásáka ze Švédska.

Liberecký kraj nebude jediný, jenž bude mít ve svém vozovém parku obojživelného pomocníka. Dalšími kraji, které si v brzké době podobné pásové vozy pořídí, jsou Královéhradecký kraj a kraj Vysočina.

Vozidlo je schváleno pro provoz na pozemních komunikacích, protože pryžovým pásům nevadí ani pohyb po asfaltu. Pásy mají speciální vložku pro tichou jízdu po silnici a jsou ovládány za pomoci hydrauliky pouze volantem, ne pákami jako je to běžné u jiných typů pásových vozidel.

Převodovka je plně automatická. Další nespornou výhodou je elektrický naviják umístěný vpředu vozu, který umí vyvinout sílu 6,7 tuny. Ten umožňuje případné sebevyproštění vozidla, které při plném vybavení a obsazení může mít maximální hmotnost 6,54 tuny. Vůz má poloměr otáčení 8 metrů, jenž umožňuje otočení na malém prostoru.

Obojživelný vůz umí zdolávat náročný horský terén, bahno, sníh, problémem není ani projet menším lesíkem, přebrodit řeku nebo přeplavat rybník. Ani rychlost není zanedbatelná, pásák umí ujet až 55 kilometrů za hodinu.

Ovládání vozu není složité, což usnadňuje zacvičování většího množství řidičů, kteří budou v případě potřeby schopni s novým vozem zasahovat. Podle názorů strojníků směny A, kteří s vozem již absolvovali zácvik a proškolení, je ovládání velmi jednoduché a zvládne ho každý průměrný řidič osobního vozu.

Pro tento pásový vůz není třeba absolvování speciálního kurzu pro pásová vozidla, stačí pouze zácvik a proškolení ohledně obsluhy. U Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje budou vozidlo řídit strojníci, kteří mají řidičský průkaz skupiny C, v případě, že ve voze nebude přepravováno více než 9 osob včetně řidiče.

Pásové vozidlo bude využíváno především pro dopravu hasičských jednotek k zásahu v nepřístupném terénu, k přepravě technických prostředků a nezbytného vybavení, evakuaci ohrožených osob z nepřístupného terénu a k zásahům v oblastech postižených sněhovou kalamitou či záplavami. Vhodný je především v nepřístupných horských oblastech, například při záchraně osob z lanovek na Ještědu, nebo v případě požáru nějakého horského hotelu, penzionu či jiné budovy.

Technická data vozu:

  • maximální rychlost: 55 km h-1
  • maximální rychlost ve vodě: 3 km h-1
  • stoupavost na pevném povrchu: 60 %
  • stoupavost na sněhu: 30 %
  • otáčecí rádius: 8 m
  • rozměry:
  • délka: 6860 mm
  • šířka: 1870 mm
  • výška: 2720 mm
  • nákladový prostor: 2,5 m3

Hmotnosti:

  • pohotovostní hmotnost: 4340 kg
  • užitečná hmotnost: 2000 kg
  • maximální hmotnost na tažné zař.: 2500 kg

Motor:

  • objem a počet válců: 2792 cm3 , 6 válců
  • výkon: 99 kW / 5200 ot. min-1
  • palivo: benzín, okt. č. min 95
  • spotřeba: 22 l hod-1
Sdílet