Úterý 21. listopadu 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Prabos 970 OK

Výnikající spolupráce záchranářů, hasičů a vojáků zachránila život mladé ženě

Dne 25.11.2007 v 15:49 hod. byli hasiči ve Zlíně požádáni o podporu a pomoc při záchraně života s nasazením vrtulníku AČR. Žádosti o pomoc profesionálních záchranářů ze Zlína předcházel komplikovaný porod dvaatřicetileté ženy v Ostravě, Porubě, která utrpěla srdeční selhání tři dny po porodu.

Její jedinou šancí na záchranu byl urgentní přesun do specializovaného zdravotnického centra IKEM v Praze a okamžité zařazení do programu transplantací srdce.

Samotný transport rodičky v těžkém stavu srdečního selhání mohl být uskutečněn pouze s kontrapulzačním přístrojem, který udržuje srdce v činnosti a zajišťuje krevní cirkulaci v těle. Celé toto speciální zařízení však váží asi 40 kg a je tak rozměrné, že se i s pacientem nevejde do běžného vrtulníku zdravotnické služby.

Po konzultaci lékařů doporučili odborníci z IKEMu, aby se o transport pokusili lékaři ze Zdravotnické záchranné služby ze Zlína, kteří už několik takových náročných transportů v minulosti uskutečnili. Všechny předchozí transporty však byly řešeny pozemní cestou, protože záchranáři ze Zlína mají upravenou sanitku na převoz kontrapulzačního přístroje.

Poprvé však nebylo možné ztrácet čas silniční přepravou, a proto byli o pomoc požádáni armádní záchranáři ze SAR teamu vrtulníkové základny Bochoř u Přerova. Dalším důvodem povolání armádního vrtulníku byl fakt, že stroj Sokol W3A má dostatečný vnitřní prostor, kam bylo možné umístit nejen pacientku, ale pochopitelně také život udržující přístroje. Rozhodovala také váha vrtulníku, který musel během cesty přistát u tří nemocnic v republice, kde nejsou heliporty stavěny na velkou zátěž. Zkušenosti z řady cvičení a několika úspěšných záchranných akcí ve Zlínském kraji zvyšovaly šanci na záchranu nemocné ženy.

Operační důstojník HZS Zlínského kraje celou akci koordinoval v rámci spolupráce složek integrovaného záchranného systému. Postarali jsme se o povolání armádního vrtulníku SAR z Bochoře, komunikovali jsme spolupráci se Zdravotnickou záchrannou službou ve Zlíně k vyslání dvou lékařů a jedné zdravotní sestry. V neposlední řadě vyslal operační důstojník na pomoc také jednotku profesionálních hasičů ze Zlína k zajištění přistání vrtulníku ve zlínské nemocnici, osvětlení místa přistání a naložení potřebného zdravotnického materiálu k záchranné akci.

Vrtulník SAR teamu AČR z Bochoře vylétl ze základny v 16:15 hod. s posádkou kpt. Adamov Vladimír – kapitán vrtulníku, npor. Kocourek Michal – pravý pilot, npor. Pospíchal Jozef – palubní technik, Mazák David – záchranář. Do Zlína pro zdravotníky přiletěl v 16:35 hod. a po desetiminutové nakládce materiálu celá posádka vzlétla do Ostravy. Ve Fakultní nemocnici Ostrava – Poruba byla už žena připravena na cestu do Prahy.

Záchranáři a zdravotníci museli na palubu naložit nejen pacientku, ale i značné množství lékařského materiálu a přístrojů. Jak se záhy ukázalo, volba armádního vrtulníku byla nejlepší možnou variantou. Nešlo jen o dostatek místa, ale také o možnost napojení „umělého srdce“ na palubní měnič napětí, protože samotné kontrapulzační zařízení dokáže pracovat s vlastním bateriovým zdrojem v plném režimu jen 40 min., což je pro přepravu do Prahy nedostatečné. Bylo nutné naložit i další život podporující přístroje – umělé dýchání, lékové dávkovače, přistrojový monitoring. Celá nakládka trvala asi 20 min. V umělém spánku a za 100% podpory umělého srdce vzlétla žena ve vrtulníku Sokol k Praze.

Cesta do Prahy byla pro piloty náročnou zkouškou – silné poryvy větru, silný protivítr, stálá tvorba námrazy, sněžení… Celá posádka ale zvládla svůj úkol na výbornou a transport se zdařil. V Praze si krátce po jednadvacáté hodině ženu převzal tým specialistů a kontrapulzační přístroj byl odpojen ke zpáteční přepravě. V Ostravě totiž na přístroj čekal už další pacient. Cestou zpátky na Moravu se dál zhoršovalo počasí. Piloti měli obavu o přistání a řešili i varianty náhradních plánů. Nakonec vše zvládli a celou záchrannou operaci ukončili na své základně po pěti hodinách letů.

Odborníci a piloti se shodli, že podobná záchranná akce by pravděpodobně nemohla proběhnou tak úspěšně a rychle s armádním vrtulníkem Mi 171, který má nahradit Sokoly, a to pro nevhodné rozměry stroje při přistání u nemocnic nebo pro ztížené podmínky nočního letu.

Lékaři a zdravotníci uznale pochválili piloty i celkovou logistiku zajištění záchrany mladé ženy. Jen díky souhře záchranářů, lékařů a vojáků byla akce úspěšná. Podle posledních informací je narozené děťátko v Ostravě v pořádku a maminka je ve stabilizovaném stavu v Praze.

HZS Zlínského kraje už několik let využívá spolupráce s armádními piloty a záchranáři SAR teamu AČR z Bochoře, kteří na stroji Sokol W3A vícekrát prokázali své možnosti a schopnosti při záchraně lidských životů. Zprávy o jejich práci s hasiči ze Zlínského kraje můžete nalézt na webové stránce .HZS Zlínského kraje

Ilustrační foto: Lukáš Vejvar/Požáry.cz

mjr. Mgr. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje

-wej-
Sdílet
Banner Prabos 970 OK