Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová cisternová automobilová stříkačka pro stanici Nošovice nahradila první Tatru Terrno u HZS Moravskoslezské­ho kraje

Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil pro stanici v Nošovicích novou prvovýjezdovou cisternu. Ta nahradila vůbec první Tatru na podvozkové řadě Terrno u tohoto sboru, která na dané stanici jezdila od roku 2008.

Podvozek, motor, převodovka a kabina

Automobil je postaven na podvozku T815–230R55 19.325.4×4.2/411. Poháněný je vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem Tatra T3D-928–30 s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW s maximálním krouticím momentem 2100 Nm, splňujícím normu Euro 5.

Převodovka je čtrnáctistupňová (14 vpřed, 2 vzad), synchronizovaná, typ TATRA 14TS 210L. O automatizované řazení rychlostních stupňů se stará hasičům známý systém Norgren.

V přední části podvozku je na podélnících rámu uchycen lanový naviják Ramsey RE 8000 o tažné síle 35 kN a délce lana 45 m. Vzadu pak automobil disponuje tažným zařízením s „koulí“.

Celá kabina je osvětlena LED pásky. Kromě řidiče mají všichni hasiči v opěradle svých sedadel integrován dýchací přístroj. Pod střechou před zadní řadou sedadel je police, rozdělená na tři samostatně uzavíratelné segmenty. Pod ní je uchycena páteřová deska. Podobnou polici mají hasiči i nad svými hlavami. Pod sedadly je úložný prostor, přístupný shora.

Nástavba

Nástavbu zhotovil polský výrobce Wawrzaszek ISS. Je šestiroletová, s ukazateli stavu vody a pěnidla v horní části obou boků. Schrány pro uložení příslušenství jsou kryty roletkami s podélným madlem. Prostor čerpadla je přístupný výklopnými dveřmi.

Zadní majáky jsou integrovány do horních rohů nástavby. O osvětlení okolí vozu se stará dvojice integrovaných světel na každém z boků. Další dvě jsou také na zádi Tatry.

Nádrže na vodu a pěnidlo mají objem 4 000 resp. 240 litrů. Jsou vyrobeny z polyesteru zpevněného skelnými vlákny. O dodávku hasiva se stará kombinované bronzové čerpadlo Ruberg o jmenovitém průtoku 2 000 litrů za minutu.

Na střeše nástavby je uložen výsuvný žebřík Nor-Bar, tři díly nastavovacích žebříků, přejezdové můstky, kanystry se sorbentem a v hliníkové bedně s podélným madlem pak ženijní nářadí a ostatní rozměrné vybavení. Celá pochozí plošina nástavby je osvětlena LED pásky.

Vybavení

Vybavení vozu se samozřejmě shoduje s kterýmkoli jiným prvovýjezdovým automobilem u HZS Moravskoslezského kraje, výjimky jsou tvořeny v podstatě jen konstrukčními omezeními techniky.

Vlevo vepředu tak najdeme elektrocentrálu, v této schráně je rovněž zabudován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtveřicí reflektorů. K elektrocentrále zde samozřejmě patří i příslušenství. Dále je zde umístěn přetlakový ventilátor a samonosná nádrž na 3 000 litrů vody.

Vlevo uprostřed jsou kromě stabilizačních klínů uloženy především prostředky pro požární zásah, tedy hadice, proudnice a další armatury.

V levé zadní roletě je sestava plastových bedýnek s drobným vybavením – od kominického nářadí, přes ocelová lana a omega třmeny až po dřevěné ucpávky či tmely. Vedle ní pak na výsuvu hasicí přístroje, páčidla a kleště. Nechybí ani hydrantový nástavec s příslušenstvím.

Vzadu nad čerpadlem je na výklopném platu uchyceno plovoucí čerpadlo.

V pravé zadní roletě je naviják se 60m vysokotlakou hadicí a turboproudnicí, určený pro rychlý zásah. Pod ním jsou armatury a v hadicových koších uloženy hadice C .

Pravá prostřední roleta patří nafukovacím záchranným saním, vakuovým dlahám a motorové a rozbrušovací pile s příslušenstvím. Své místo zde má také kufr s hydraulickým střihačem pedálů a otevíračem dveří.

Vpravo vepředu pak má svůj tradiční prostor hydraulické vyprošťovací zařízení na otočném držáku. S ním také zachycovače airbagů řidiče a spolujezdce a také pneumatické zvedací vaky.

Barevné provedení a cena

Původně bílé vozidlo je do standardního červeného odstínu RAL 3024 polepeno speciální fólií, což je technologie, kterou HZS Moravskoslezského kraje v poslední době využívá stále častěji, především z důvodu snížení nákladů jak při pořízení, tak při opravě vozu.

Celková cena automobilu byla 7 979 950 vč. DPH.

Sdílet