Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mobilní operační středisko Mercedes-Benz Sprinter HZS MSK

Představujeme ojedinělé Mobilní operační středisko HZS Moravskoslezského kraje zastavěné v dodávkovém automobilu MB Sprinter, které vzniklo ve spolupráci odborníků HZS MSK a RCS Kladno v THT Polička.

Požadavkem HZS MSK bylo pomoci veliteli zásahu na místě rozsáhlejších mimořádných událostí, zejména poskytnout mu co nejlepší informační podporu a také ulehčit stálému operačnímu středisku.

Na vzniku koncepce se o začátku podíleli jako odborníci z řad HZS MSK, tak od obou dodavatelů, nakonec byly stanoveny následující podmínky:

  • podvozek do 3,5 t
  • prostor pro činnost operačního důstojníka a operačního technika včetně kompletního HW i SW vybavení
  • prostor pro práci štábu VZ, vytvoření komunikačního uzlu
  • instalace elektrocentrály a topení-klimatizace.

Vzhledem ke koncepci HZS MSK v oblasti mobilní požární techniky byl jako základ zvolen dodávkový automobil MB Sprinter 315 CDi ve variantě s nejdelším rozvorem a vysokou střechou.

Vnitřní prostor skříně je rozdělen na dvě pracoviště oddělená pevnou přepážkou se dvěmi posuvnými okénky pro přímou komunikaci mezi nimi.

Přední prostor je přístupný posuvnými dveřmi po pravé straně a je určen pro operačního důstojníka a operačního technika, po levé straně skříně jsou dvě totožná pracoviště vybavená dotykovými ovládacími panely a konzolami pro umístění notebooků, v zadní části je pak multifunkční zařízení (scanner/tiskár­na/kopírka).

Oba „operáci“ mají k dispozici digitální (Matra), analogové (Motorola GM380) a telefonické spojení (krizové telefony Siemens ME45) a také záznamové zařízení uchovávající veškerou komunikaci.

Samozřejmostí jsou čtecí lampičky, přenosná baterka Survivor, hasicí přístroj atd. Nad stoly jsou namontovány skříňky pro uložení dalšího materiálu. Do prostoru operačního střediska lze také otočit sedačku velitele vozidla, který není od prostoru kabiny řidiče nijak oddělen.

Prostor pravého boku vozidla může být chráněn výsuvnou markýzou, ze které lze navíc spustit i postranní plachtu. Zadní část skříně slouží jako zasedací prostor pro štáb VZ, po obou stranách je vybaven lavicemi s úložným prostorem pod sedadly a uprostřed výškově stavitelným stolem, pod kterým je po dobu přepravy umístěna 400 V elektro­centrála GEKO na přepravním vozíku.

Uprostřed dělící přepážky je umístěno zobrazovací zařízení – plochý LCD monitor. V přepážce v ose vozidla je také umístěn osvětlovací stožár TecLite s halogeny 4 × 500W, které jsou, stejně jako technologie MOS a klimatizační jednotka napájeny ze zmíněné elektrocentrály.

TTD vozidla:

  • Podvozek MB Sprinter 315 CDI 43
  • Výkon motoru 110 kW
  • Délka 6945 mm
  • Šířka 1993 mm
  • Výška 3010 mm

Teď něco k samotné technologii. MOS je založeno na bezdrátové komunikaci a vzdáleném přístupu na databázové servery i GIS přes VPN na KOPIS HZS MSK, ta nejpodstatnější data však jsou uložena také v samotném vozidle, aby případný výpadek spojení neohrozil činnost střediska.

Spojení do datové sítě KOPIS zajišťují CDMA modemy, osádka vozidla je krom přijetí tísňového volání schopna zajistit stejné služby, jako normální operační středisko, včetně přístupu do všech databází KOPIS (mj.i krizové a havarijní plány, GISportál HZS MSK…), řízení výjezdů techniky apod.

Obě digitální i obě analogové RDST jsou ovládány pomocí dotykových obrazovek připojených k notebookům na dispečerských stanovištích. V prostoru štábu je krom záznamového zvukového zařízení nainstalován výše zmíněný LCD monitor Smart Sympodium umožňující krom zobrazování jakýchkoliv informací také videodatakonferenci s KOPIS.

Řidič má k dispozici mobilní PC s navigací GPS. V rámci MOS je také samozřejmostí LAN s možností přístupu přes WiFi.

Vozidlo je vybaveno VRZ Tesla řady VNL, vzadu je osazen zábleskový maják Tesla a v přední masce jsou dva LEDkové blikače.

S vozidlem MOS vyjíždí operační důstojník a operační technik, kteří mají profesní osvědčení a není na něj tedy vázán směnový řidič. Vozidlo bylo po oživení systému a zaškolení obsluhy oficiálně zařazeno do výjezdu 1. května, vozidlo se od té doby zúčastnilo většiny cvičení jednotek HZS MSK.

Vycházel jsem ze článku o MOS z časopisu 112 – červen 2007, autorů samotného vozidla – pánů inženýrů Berglowce, Sovinského, Kašpara a Válka z HZS MSK, doufám, že se na mě nebudou zlobit, o tomto vozidle se jinde informace získat nedají.

Hynek Obroučka
foto autor a Kamila Drábková

Sdílet