Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Plastový Mercedes v Hořovicích

Prodejce hasičské techniky, firma RLS, dovezla do naší republiky pro HZS Středočeského kraje – požární stanici Hořovice první a zřejmě i poslední cisternu Mercedes s polskou plastovou nástavbou zn. Wawrzaszek. Po zhruba ročním provozu vám přinášíme její recenzi.

Jednoho listopadového odpoledne se náš redakční tým ve složení Martin Kavka, Petr Svoboda a moje maličkost, tedy Václav Porkát vydal na požární stanici Hořovice, spadající pod HZS Středočeského kraje, aby pro naše čtenáře provedl recenzi nebo chcete-li menší test jejich zásahového automobilu prvního výjezdu, tedy CAS 24 Mercedes Atego s kompozitní nástavbou polského výrobce ISS WAWRZASZEK, který dodala včetně vybavení česká firma RLS.

Po příjezdu na stanici se nás po předem domluveném termínu návštěvy ochotně ujal velitel stanice a také v ten den sloužící směna. Byl jim vysvětlen náš záměr a hned poté vyjel jeden ze strojníků s Mercedesem před garáž.

Naše hodnocení začne požární nástavbou, neboť podvozek Mercedes Atego je našim hasičům již dostatečně známý, tak se mu budeme věnovat až na konci našeho ,,testu“.

Nástavba zvenčí

Na první pohled působí tento požární automobil skvělým kompaktním dojmem a to díky plastové nástavbě bez ostrých hran, krásně lícující s kabinou Atega. Další věc, která nás takřka trkla do očí, je dvojice modrých světel na boku nástavby. Tato u nás opomíjená věc velmi přispívá k celkově lepší viditelnosti vozu a upozorňuje tak ostatní řidiče, že jede či jen stojí automobil v zásahu. V ČR lze vidět skutečně jen malé množství hasičských vozidel s tímto doplňkem, který nikterak moc nezatíží rozpočet sboru při pořizování nového vozu nebo jeho repasi, což je škoda. Ale jak říkáme, každého věc…

Co se nástavby a pohledu na ní dále týče, zarazil nás mohutný zadní nárazník, na kterém je umístěna stupačka pro snazší obsluhu čerpadla a sundání materiálu z horního plata. Působí zbytečně robustním a nevzhledným dojmem, ale firma Wawrzaszek ho montuje snad na každé její požární vozidlo. Estetickému vzhledu vozu to však nepřidá. Co velice oceňujeme, jsou hliníkové rolety s podélným madlem. Vyrábí si je sama ISS, jsou pevné a je s nimi velmi dobrá manipulace, čili se snadno vytahují a i zavírají. Po britských AS Lite se nám osobně zdají druhé nejlepší. Pod každou roletou je uvnitř umístěna svítilna pro vnitřní prostor.

Výstup na střechu nástavby je snadný po výklopném hliníkovém žebříčku. Nahoře najdeme bednu s nářadím, výsuvný žebřík, osvětlovací stožár, resp. jeho koncový díl a výsuvnou lafetu. Zarazila nás však absence nastavovacích žebříků, ale nebylo kam je dát. Tolik tedy k plastové nástavbě z venkovního pohledu. Snad jen ještě drobnost, na bocích jsou kromě modrých světel také klasické ,,bílé“ pro osvětlení místa kolem vozu.

Nástavba zevnitř

Po otevření všech šesti roletových skříní na vybavení (čerpadlo má výklopné dveře) uvidíte veškeré potřebné vybavení, které má vozidlo prvního výjezdu mít. První dojem z jeho uložení je perfektní, druhý, bližší, je v jedné věci o poznání horší, tím však neříkám zcela špatný. Volně shrnuto, v hasičském automobilu a jeho nástavbě má být využití prostoru co nejúčelnější a nejefektivnější, to ano. Jak se také říká, nevozit vzduch. V případě hořovického Atega to vypadá, že tyto kritéria někdo chtěl posunout ještě dál a výsledkem je uložení vybavení na malém prostoru, protože ne vše jde ideálně vyjmout a to má nástavba několik vysouvacích plat. Ale když se chce, všechno jde. Některé součásti příslušenství, umístěné v horní části nástavby, mohou způsobit komplikace s dosažitelností pro hasiče menšího vzrůstu, ale to je problém u mnoha požárních automobilů. I přes tento drobný nedostatek se ovšem jedná o dobře řešený vnitřní prostor relativně malé nástavby.

Co nám udělalo radost, jsou reflexní výstražné polepy všech výsuvných či výklopných částí nástavby (plato na vyprošťovací nářadí, elektrocentrálu, plovoucí čerpadlo, ženijní nářadí, 2× podavač vysokotlaké hadice u navijáku atd.). Stejně tak jako modrá světla, tak ani toto není běžnou součástí u nás vyráběných požárních vozidel a je to opět chyba. Když už jsme u světel, sedmá skříň na vybavení, tedy ta, v níž najdeme čerpací zařízení, je krytá výklopnými dveřmi. Na jejich spodní části je dvojice výstražných světel oranžové barvy, které doplňují zadní oranžovou světelnou sváděcí alej. Také jev velmi neobvyklý. U již výše jmenovaného výsuvného podavače vysokotlaké hadice bych zmínil jeho roli. Pokud pracujeme s vysokotlakým proudem, leckdy se stane, že je potřeba odvinout více hadice, která při ztížené manipulaci tak dře o automobil, podavač se vysune mimo jeho úroveň a k otěru nedojde, neb hadice jede po ložiskových válečcích hezky plynule bez možnosti jejího poškození a tedy i bez otěru o vozidlo a jeho nástavbu (domácí hadicové navijáky si mohou o tomto leda tak nechat zdát). Je to dalo by se říct drobnost, ale potěší.

Kabina vozu

Toto je z našeho pohledu asi největší neduha celého automobilu. Protože se jedná o prodlouženou kabinu přímo od výrobce Mercedes, je v její zadní části, tedy prostoru pro přepravu hasičů zoufale málo místa. Tato kabina je pro hasiče naprosto nevyhovující a toto je již xtý automobil nejen u HZS ČR, který jí i přes mnohokrát zmiňovaný nedostatek místa má! Je vidět, že na hlasy hasičů, tedy těch, kteří v cisternách jezdí, nikdo neslyší. Vše by vyřešil vložený díl od Plastisolu, který lze namontovat i na kabiny s podvozkem 4×4. Řešením by bylo i vložení tzv. kapsy na dýchací přístroje, jako tomu je u Mercedesů 1124 HZS Českých drah či nových Ateg/EMPL u HZS hl.m. Prahy. Na této hořovické CASce je problém malého prostoru kabiny viditelný např. i tím, že v zadní části mužstva je umístěna záchranářská deska pro poranění páteře. Když jsem vstoupil do kabiny já, kolega Petr Svoboda i Martin Kavka, každý z nás měl problém, kam dát nohy. Opřít o přední dolní stěnu to nelze, neb na ní je ona zmiňovaná deska (i kdyby tam nebyla, místa je žalostně málo). Asi si je dáme za krk. Podlaha je sotva na Haixy, asi mají němečtí kolegové nohy velikosti tak 35, když jim jejich domácí výrobce dělá tak malé kabiny. Jak je psáno výše, o tomto problému se mluví v hasičských kruzích dlouho, proto ho nebudeme dále rozvádět, jeho řešení stejně neexistuje.

V kabině najdeme dále standardní věcí, běžné u dnešních CAS, ani ta hořovická není vyjímkou. Tedy dýchací přístroje integrované do opěradel sedaček, police pro drobné vybavení apod. V její přední části, kde pohodlně sedí strojník a velitel, jsou rovněž dva držáky na dýchací přístroje, kontrolní prvek čerpacího zařízení vč. elektronických součástí vozu, radiostanice Matra a Motorola. V čem by mohl nastat problém v rámci strojníka a velitele a to zejména při vystupování, je poněkud jak to nejlépe vyjádřit, prostě v humpoláckém provedení krytu směrovky, umístěné na hraně předního blatníku. Lze o kryt poměrně snadno zatrhnout, prý se to zatím ještě nestalo, ale náš tým se shodl v tom, že je to otázka času. Oni i kryty ostatních světel působí ,,zvláštně“.

Podvozek

Mercedes – Benz Atego 4×4 netřeba dlouze představovat. Mnoho hasičů s ním má bohaté zkušenosti. Ne každému vyhovuje, ale to je věcí u jakékoliv značky podvozku. Někdo říká, že Atego klouže, jiný zase, že tomu tak není. Co člověk, to názor. Náš testovací tým na volbě Mercedesu nevidí nic špatného, jedná se o kvalitní a praxí prověřený podvozek renomovaného výrobce.

Barva a VRZ

Na kabině je umístěna rampa polského výrobce Elektra ve strobo provedení s dvojicí zrcadel, na přední masce dvě přídavná světla modré barvy, na bocích nástavby 2×2 světla modré barvy, v zadní části modrý strobo maják a dvě světla modré barvy + oranžová sváděcí alej. Barevné provedení je klasické, našim přepisům vyhovující. Tedy červený podklad a bíle doplňky + reflexní polepy.

Závěr

Když vezmeme v potaz malou kabinu Mercedesu, dopadlo by Atego v hodnocení za 3– až 4, i přes poměrně malý prostor na vybavení by nástavba dostala 1-, celkový kompaktní dojem je taktéž 1-. CAS 24 Mercedes Atego 4×4/ ISS Wawrzaszek/RLS dostává od hasičů – redaktorů Požárů.cz známku 2. Dá se tedy říct, že se jedná o automobil, který i přes mírné nedostatky zcela vyhovuje potřebám prvního výjezdu u profesionálních hasičů. Osobně je náš recenzně – testovací tým velmi zvědavý, jak uspěje várka nových CAS s plastovou nástavbou, objednaných generálním ředitelstvím pro jednotky HZS ČR od THT Polička/Plastisol na totožných podvozcích MB Atego vůči tomuto vozidlu od ISS Wawrzaszek. Co jsme zatím měli možnost vidět, Poláci si nevedou zle… Nechme se tedy překvapit.

TTD CAS 24 Mercedes Atego 4×4/ ISS Wawrzaszek/RLS

Požární automobil umožňující hasební zásah z vlastního i jiných zdrojů nízkotlakým nebo vysokotlakým proudem včetně pěny. Vozidlo je dále vybaveno základními technickými prostředky pro provádění běžných technických zásahů, zásahů u dopravních nehod a zásahů na nebezpečné látky. Je určen k přepravě kompletního družstva 1+5.

Technické údaje:

typ: CAS 24 – MERCEDES BENZ ATEGO 1325 4X4
nástavba: ISS WAWRZASZEK, Polsko
dodavatel vozu a vybavení: RLS, Česká republika
jmenovitý výkon motoru: 180 kW
náhon: 4×4 s vypínatelným předkem
převodovka: 6 stupňů vpřed, 1 stupně vzad
brzdy: 4 na sobě nezávislé systémy, ABS
hmotnost: užitečná 5 900 kg, celková 13 700 kg
rozměry: délka 7677 mm, šířka 2500 mm, výška 2919 mm
palivová nádrž: 180 l
čerpadlo: švédské bronzové čerpadlo RUBERG s výkonem 2 400l
posádka: 1+5

Vybavení:

hasivo

3 000 l vody, 250 l pěnidla

požární příslušenství

2× 60 m vysokotlaké hadice na bubnu s pistolovou proudnicí
9× hadice B 20 m
11× hadice C 20 m
8× proudnice
armatury – rozdělovač, přechody, hydrantový nástavec,
sběrač, ejektor, kulový uzávěr, pěnotvorné
příslušenství
patrony hasící látky Pyrocool
ruční stříkačka,

technické prostředky

bourací sekera
motorová pila – benzínová, příslušenství pro kácení stromů
rozbrušovací pila
osvětlovací technika s agregátem a výsuvným stožárem
přetlakový ventilátor, plovoucí čerpadlo
nářadí – lopaty, vidle, krumpáč, skopováky, trhací háky, páčidla,
zámečnická souprava pro otevírání dveří
kominická sada na čištění komínů
bandáže a tmely na potrubí
vysouvací žebříku
klíče na plyn a elektřinu
horolezecký materiál
záchytná a ventilová lana, vazáky
nosítka, dalekohled, svítilny
výstražné optické a zvukové zařízení, světelná rampa

protichemické prostředky

protichemické ochranné obleky;
bazén na únik látek
kanalizační ucpávky
čerpadlo na přečerpávání pohonných hmot
sorbenty – sypké, rohože, sorpční hady
norná stěna
explozimetr do výbušného prostředí
radiometr pro měření radioaktivního záření

vyprošťovací technika

hydraulický agregát Lukas
vyprošťovací nůžky a rozpínací nástroj Lukas
střihač pedálů
akumulátorová přímočará pila De Walt
řezače bezpečnostních pásů Rescue
variabilní ruční vyprošťovací nástroj

dýchací technika

vzduchové dýchací přístroje Dräger
ochranné dýchací masky Panorama
vyváděcí ochranné masky Evac a Parat
ochranné dýchací masky s filtrem

spojení

digitální radiostanice Matra, analogová radiostanice Motorola


Václav Porkát, Petr Svoboda a Martin Kavka – TTeam Požáry.cz

-wap-
Sdílet