Úterý 23. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský Koňobus po anglicku

Na našem webu bylo mnohokrát zmíněno poměrně nevzhledné požární vozidlo, ve kterém je kabina mužstva součástí nástavby, tedy CASka od domácího výrobce SPS/THZ Slatiňany. Podívejte se, jak to samé řešení dělá renomovaná anglická firma a posuďte, co je hezčí.

Když spatřila světlo světa první slatiňanská cisterna s požární nástavbou, ve které je umístěna i kabina mužstva pro čtyři hasiče, mnohým potencionálním uživatelům se tajil dech. Bohužel nikoliv úžasem nad perfektním řešením vozu, nýbrž nad jeho přesným opakem. Osobně s tím až tak nesouhlasím, i když u sboru bych raději viděl vozidlo s klasickou prodlouženou kabinou.

SPS/THZ s tím začala u MANa, který má, jak je dobře známo, své dlouhé kabiny velmi malé a to i na nových typech podvozků a toto nové řešení nabídlo podstatně větší prostor pro vzadu sedící hasiče. Nutno dodat, že těsnící manžeta mezi kabinou a nástavbou, malé nástupní dveře a celkové zpracování, to se však u uživatelů dle jejich reakcí nesetkává pouze se slovy chvály. Kabina je sice prostorná, ale to je asi tak vše. U nejmenovaného sboru se automobilu dokonce přezdívá ,,Koňobus“ s dvířkama od králíkárny. Něco na tomto označení asi bude. Je jedno, zda-li je CASka postavená na Mercedesu či Ivecu, MANu, na všem to vypadá co se designu týče hrozně. Ale hasičské auto není jen o kráse, ale hlavně o funkčnosti, a tou přes nevzhlednost slatiňanské vozy disponují, to mi jistě dáte za pravdu. I když kombinace skvělého designu s dokonalou funkčností, je asi snem každého hašouna.

Z výše popsaných důvodů vám nyní představujeme podobný typ cisterny s integrovanou kabinou mužstva v nástavbě vozu. Jedná se o CASku na švédském podvozku Volvo s nástavbou vyrobenou anglickým renomovaným výrobcem požární techniky, firmou Emergency One UK. Pokud si každý z vás myslel, že slatiňanská auta vypadají na pohled hrozně, anglické Volvo člověka hned vyvede z omylu! Když bereme tedy v potaz designové provedení vozu. O tom, že se jedná o funkční automobil na skvělém podvozku, o tom není pochyb. Prostorná kabina, klasická ostrovní nástavba, perfektní barevné provedení, ale na pohled to vypadá strašlivě, avšak jinak, než vozy z SPS/THZ Slatiňany.

Cenově vychází řešení prodloužení kabiny de facto stejně, jako pořízení prodloužené kabiny přímo do výrobce podvozku, nasnadě je ovšem dlouhá dodací doba podvozku s dlouhou kabinou. To je také jeden z důvodů, proč se u hasičů a výrobců jejich techniky poměrně často využívá toto řešení integrované kabiny.

Foto: web, Jirka ,,Jarda“ Sucharda, Petr Svoboda a SPS/THZ

-wap-
Sdílet