Čtvrtek 23. listopadu 2017, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner eurofire_tubus OK

Stěhování hasičského veterána

Pouze necelé čtyři hodiny trvalo v pondělí 17.12. přestěhování hasičského vozu Tatra NW typ K z roku 1910 z expozice Technického muzea Tatra v Kopřivnici (okres Nový Jičín) do expozice Hasičského muzea města Ostravy.

Polovinu stěhovací doby této „kulturní památky České republiky“ trvalo její šetrné převezení útrobami tatrováckého muzea ke stěhovacímu vozu. V Ostravě-Přívoze bude zatím trůnit do konce příštího roku (2008).

Na vypůjčení krásně renovovaného exponátu hasičské tatrovky, která v roce 1910 získala na mezinárodní výstavě v Buenos Aires hlavní cenu v kategorii užitkových vozů, se dohodla vedení kopřivnického muzea a vedení Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje, které hasičské muzeum v Ostravě provozuje. Oba subjekty spolu uzavřeli dlouhodobou smlouvu o spolupráci, výměně exponátů a vzájemné propagaci. Spolupracovat budou například na velké výstavě techniky při hasičské olympiádě, která se bude konat v červenci 2009 právě v Ostravě.

Benzínový čtyřválec s plnými gumovými koly, na která se musel dát při stěhování zvlášť velký pozor, váží asi 1,5 tuny. K požáru mohl dojet až rychlostí 40 km za hodinu. Světlo světa spatřily pouze dva kusy Tatry K, kterou používali firemní hasiči v areálu kopřivnické tatrovky do 40. let, druhý vůz se nezachoval.

Jak se v pondělí ukázalo, nejsložitější částí přesunu hasičského vozidla z jednoho do druhého muzea bylo samotné stěhování v Technickém muzeu Tatra. Při popojíždění po hrubém štěrku a na křehké dlažbě museli pracovníci muzea, pět hasičů z Ostravy a podnikoví hasiči z Tatry Kopřivnice použít dřevěné fošny, podkládané kusy koberců. Aby se hasičská stříkačka dostala až do výtahu, musely být opatrně odsunuty další čtyři exponáty, které stály „hasičům“ v cestě. Stěhování trvalo téměř dvě hodiny (9:00–10:45).

Při převozu musel být použit nákladní vůz s kvalitním jištěním stařičké tatrovky a opatřený plachtou. Díky širokým nájezdům a navijáku se Tatra K dostala z výtahu až na korbu během dvaceti minut. (11:00–11:20). Na čerstvém vzduchu se ocitla po deseti dlouhých letech. Bezchybné naložení především za asistence kopřivnických podnikových hasičů si natáčel televizní štáb a fotili redaktoři dvou místních novin, samozřejmě také hasiči a pracovníci automobilního muzea.

Do Ostravy přijelo nákladní auto už deset minut po poledni. Na stařičkou tatrovku již čekal houf novinářů. Tentokrát jí pomáhali z korby „na kola“ především hasiči z Ostravy-Fifejd, ale pod dohledem tatrováků. Protože na ni čekalo důstojné místo na pěkném prkenném podstavci hned za velkými vraty, finále stěhování přišlo už po půl jedné. (A to původní opatrnější prognózy počítaly tak s časem kolem 15:00…). Podrobná kontrola nezjistila žádný úraz během stěhování.

Jako první – vedle profesionálních hasičů a novinářů – mohli téměř stoletou tatrovku spatřit zvědaví kolemjdoucí. První návštěvníci hasičského muzea si ji budou moci prohlédnout již v úterý 18.12. od 9:00 do 17:00 hodin. Před dokončením je také sousední expozice lezecké techniky – záchrana ze studny, ze stromu a travers hasičského záchranáře s dítětem.



por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje

-wap-
Sdílet
Banner Seal navíjáky OK