Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obří CASka na příbramsku

Hasiči z Dolních Hbitů nedaleko Příbrami převzali velkoobjemovou CASku na podvozku Tatra 148, jejíž úpravy provedla firma Vesta auto Praha.

Dolnohbitští získali tuto původně palivovou cisternu CA-17 v rámci delimitace přebytečné techniky od Armády České republiky. Cisterna byla ve slušném stavu, neměla mnoho najeto a tak nebylo potřeba provést žádné zásadní úpravy ani opravy. Firma Vesta auto Praha provedla olakování, demontáž výdejního zařízení na PHM a s tím související úpravy armatur, instalaci regálů do levé přední skříně, instalaci pozičních světel a montáž majáků, které si dodala jednotka. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků se jedná o klasický plastový maják s „hubou“ na kabině a shodný maják vzadu na nástavbě s ovládací skříňkou AZD 500. Dále bylo namontováno celkem pět hledáčků „Torero“ na nástavbě a osvětlení úložných prostor. Jediné, co nebylo ještě při mé návštěvě hotovo jsou reflexní polepy vozidla, i ty se ale budou doplněny.

Cisterna je postavená na strojovém spodku Tatra 148 PP36 VN s vícepalivovým osmiválcem T2–928–15E. Nádrž je vyrobena ze sklolaminátu, je čtyřkomorová s celkovým objemem 17000 l, všechny komory jsou propojeny. Čerpací jednotka je poháněna od motoru vozidla a umožňuje plnění a vyprazdňování vlastní nádrže, čerpadlo je samonasávací.

Jedná se již o několikátou PHM cisternu přestavenou pro potřeby dobrovolných hasičů, k předání obcím je stále větši množství těchto vozidel. I toto je cesta k obnově autoparku nebo k získání cisterny vůbec, dolnohbitští jsou zatím zařazeni jako JPO V zejména kvůli absenci CAS, v dohledné době by měli být díky získání nového pomocníka zařazeni do kategorie JPO III.

Další zajímavostí je jejich DA, které si svépomocí přestavěli z vyřazené sanitky Citroen Jumper získané převodem od Územního střediska záchranné služby. Pro případné šťouraly dodávám, že papírově mají vozidlo schválené pro převoz družstva 1+5, do skříně byla domontována originální sedačka a zapsána do TP.

TTD:

délka – 8 965 mm
šířka – 2 500 mm
výška – 2 917 mm
světlá výška – 290 mm
rozvor – 4800 + 1320 mm
pohotovostní hmotnost – 10 830 kg
celková hmotnost – 24 500 kg
motor – Tatra T2–928–15E
zdvihový objem – 12 667 cm3
výkon – 156 kW při 2 000 ot/min
max.rychlost – 60 km/h

objem nádrže – 17 000 l
čerpadlo – 100 SLVN 4/4, DS 03 odstředivé čtyřstupňové
průtok – 1 000 l/min

foto autor
Sdílet