Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová ,,erková“ Scania GPM v Ženevě

Profesionální hasičský sbor švýcarského města Ženeva obdržel v lednu letošního roku dvě nové velkokapacitní cisterny na robustním šestikolovém podvozku Scania R 480 s požární nástavbou domácího výrobce, firmy Vogt.

Velkokapacitní cisterny Scania jsou postaveny na robustním švédském šestikolovém podvozku Scania 480 řady R s krátkou denní kabinou CR-16 pro dvojčlennou osádku a automatickou převodovkou. Pohon vozu je 6×4 a turbodieselový agregát má sílu 480 koní. Požární nástavba je vyrobená švýcarskou firmou Vogt a tvoří jí hliníkový skelet a hliníkové oplechování, pětici skříní na vybavení kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. Barevné provedení odpovídá novému standardu ženevských hasičů.

Cisternové automobily C 11 a C 12 na podvozku Scania s označením grande puissance mousse – GPM vezou k zásahu velké množství vody a pěnidla. Osmikubíková vodní nádrž hovoří za vše, pěnidla je 3000 litrů. To napovídá taktické určení této techniky. V jejím vybavení najdeme zejména hadicové příslušenství/ob­doba našich hadic B a C, armatury, dále průtokový naviják s turbo proudnicí, dýchací přístroje, hasící přístroje, bezpečnostní prvky, drobné nářadí. V zadní části jsou dva mobilní hadicové navijáky a teleskopický osvětlovací stožár. Přístup na plošinu nástavby je zajištěn za pomoci žebříku, který je umístěn vlevo u zadní skříně s čerpadlem Vogt, které má výkon 6000 l/min při tlaku 10 barů. Celému vozu dominuje monitor s průtokem až 4000 l/min, který lze ovládat z kabiny či dálkově pomocí bezdrátového ovladače. Co lze považovat za zajímavost a to nejen dle výrobce vozu, tedy značky Vogt, jsou světelné signalizační prvky zásoby hasebních látek a pracovních tlaků. Najdeme je na obou bocích nástavby vedle rolet. Jsou užitečným pomocníkem strojníka při obsluze vozu pomocí dálkového ovládání a rovněž slouží i jako informační pro velitele zásahu, který bez nějakých průtahů na dálku ví, jak si na tom vozidlo stojí co se provozních věcí týče. Zatím jsem ani nic obdobného na žádném hasičském voze neviděl (nebo si to neuvědomuji). Oba velké signalizační panely – oranžový i zelený – jsou shodné s jejich malým provedením na ovládacím panelu čerpadla.

Celkově se dá říct, že se jedná o povedený výrobek renomované firmy Vogt, postavený na běžně u hasičů nepoužívané podvozkové řadě R švédské Scanie. Hasičské sbory používají v naprosté většině podvozkovou řadu P a to ve variantách dlouhá i krátká kabina. Řada R je mnohem robustnější a také dražší. Nicméně kdo co chce a má na to prostředky, proč ne. V galerii máte několik ilustračních fotografií dalších ,,velkých“ Scanií R včetně jejich předchůdců v hasičských službách.

Zde představované nové Scanie nahradí stávající techniku, které má již doslouženo, její rok výroby je 1981. Budou zařazeny ve výjezdu na hlavní ženevské požární stanici – Caserne principale n° 1 – 11 rue du Vieux-Billard v březnu 2008. V současné době probíhá jejich zajíždění a výcvik obsluhy. Co bych zmínil závěrem, centrální stanice je jedinou z celkem tří základen profesionálních hasičů ve vnitřním městě, na které je nepřetržitá služba 24 hod., na ostatních dvou se slouží stálá služba pouze od 07.00 do 21.00 hod.

Stručná TTD Scania GPM Vogt

Podvozek: Scania R 480 6×4
Nástavba: velkokapacitní CAS/voda + pěna – Vogt
Osádka: 1+1/velitel vozu má v sedačce integrovaný dýchací přístroj
Čerpadlo: Vogt, 6000 l/min
Vodní nádrž: 8000 l
Pěnidlo: 3000 l
Monitor: průtok 4000 l/min
Délka: 9800 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 3700 mm
Celková hmotnost: 27 000 kg

Foto a info: hasiči Ženeva – SERVICE D'INCENDIE ET DE SECOURS Geneve/www.pom­piers.ch, firma Vogt, finish fire images, web


-wap-
Sdílet