Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

AZ 30 – Iveco Magirus ve speciálním provedení

Z centrální požární stanice HZS hl.m. Prahy vyjíždí k zásahům zajímavý automobilový žebřík.

Automobilový žebřík AZ 30 – Iveco Magirus ve speciálním provedení vyrábí firma Magirus pro hasičské sbory, které zasahují ve městech s přeplněnými ulicemi, špatně parkujícími automobily, nebo s úzkými uličkami a nízkými průjezdy v historických centrech.

Od konvenčních žebříků kategorie AZ 30 se tento typ odlišuje v řadě znaků:

Řiditelná kola zadní nápravy
Řidič může při malé rychlosti jízdy (1. rychlostní stupeň) ovládat kola zadní nápravy. Automobil tak může zatáčet s velmi malým poloměrem (zadní kola jsou natočena opačně než přední), nebo může jet „do boku“ se všemi čtyřmi koly stejně natočenými.

Rozměry
Automobil má předsunutou kabinu. Díky tomu má kratší rozvor náprav než konvenční podvozky žebříků a celková výška i s nástavbou nepřesahuje 3,2 metru. Šířka automobilu je 2,4 metru, takže je o 10 cm užší než konvenční požární automobily.

Žebříková sada
Konvenční žebříky o dosahu 30 metrů mají čtyřdílnou žebříkovou sadu a koš. Tento žebřík má pětidílnou žebříkovou sadu s kratšími sekcemi, na kterou navazuje sklopné rameno dlouhé 3,5 metru, zakončené pracovním košem. Rameno lze sklápět pod úhlem až 75 stupňů pod žebříkovou sadu, což usnadňuje přístup na různé členité střechy, terasy a podobně. Koš je typu RK 270, s nosností 270 kg (3 osoby) a s možností instalace rámu pro transport nosítek nebo otočné proudnice. Voda k otočné proudnici je po žebříkové sadě dopravována hadicí, přes sklopné rameno je veden suchovod, a do koše se voda přivádí krátkou gumovou ohebnou hadicí.

Kromě hlavního města Prahy je jeden tento žebřík nasazen u HZS Jihomoravského kraje, územního odboru Brno-město, viz:
www.hasicibm.cz.

V Praze je většina třicetimetrových žebříků Magirus na konvenčních podvozcích Iveco 150 E27 v provedení se sklopným ramenem na konci žebříkové sady.

Parametry:

AZ 30 – Iveco Magirus

Typ: DLK 23–12 NB GL CC HZL
Podvozek: Iveco Magirus 150 E27 (speciální)
Výkon motoru: 196 kW
Max. rychlost: 90 km/h
Převodovka: automatická, 5 stupňů vpřed + 1 vzad

Celková hmotnost: 15.000 kg
Pohotovostní hmotnost: 13.500 kg
Užitečná hmotnost: 1.500 kg

Délka: 10.000 mm
Šířka: 2.400 mm
Výška: 3.200 mm

Poloměr zatáčení: 18 m
Poloměr zatáčení s natoč. zad. koly: 14 m

Dosah žebříku: 30 m
Sklon žebříkové sady: –12 až +75 stupňů
Délka sklopného ramene: 3,5 m
Sklon sklop. ramene k sadě: 0 až –75 stupňů
Nosnost koše: 270 kg
Šířka při vysun. stabil. podpěr: 4.500 mm
Max. podélný / příčný sklon automobilu: 7 stupňů.
Sdílet