Sobota 28. listopadu 2020, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Změna barev vozidel policie ČR

Minulý týden byla zveřejněna v médiích zpráva o chystané změně barevného provedení vozidel policie, která je podle policejního prezidenta téměř jistá. Myslím si, že není od věci toto téma na hasičském webu zmínit.

Základní barvou nových aut by měla být stříbrná metalíza s modrými pruhy. Vozidla by měly být lépe viditelná za všech světelných podmínek a nezaměnitelná s jinými auty. Dnes byly zveřejněny návrhy Desingerského centra Vojenského historického ústavu, resp. akademického malíře Petra Holého. Třebaže mohou, zejména laiky, pestré návrhy překvapit a přechod na stříbrnou metalízu se jeví jako luxus se sporným efektem, myslím, že je to posun správným směrem. Policie se však od těchto návrhů distancovala, s tím, že jde o vlastní iniciativu ústavu a barevné provedení se nebude vybírat jen z těchto návrhů a je ještě předmětem diskuze odborníků na dopravu. V letošním roce by police měla koupit přes 700 nových aut, přičemž ve službě jich jezdí asi 3500, převážně Felicií a Fabií.

Ze strany odborníků je plánovaná stříbrná spíše méně vhodná, ale předložené návrhy ještě neměly čas komentovat. Záleží na zvoleném odstínu modré a dalších doplňcích, naštěstí návrhy počítají s poměrně výrazným desingem s reflexními polepy. Čitelnější na vozovce jsou podle psychologů po většinu roku světlá auta jasných barev, tedy oranžová, žlutá a žlutozelená, červená, všeobecně se pak za nejbezpečnější považuje bílá (mimo sníh). Světlé barvy by měly být doplněny tmavšími doplňky kvůli zimnímu počasí. Důležité je také udržování auta v čistotě. Stříbrná metalíza odráží okolní předměty a může být přehlédnutelná. Méně bezpečné barvy jsou tmavě červená, černá a tmavě modrá a šedá.

Ze strany MV se uvažuje o reflexních prvcích na vozidlech (konečně), bohužel o kvalitních VRZ, přídavných led světlech na přední části vozidel, viditelnosti vozu zezadu při otevřeném zavazadlovém prostoru, vybavení vozů výstražnými kužely a dalším zařízením pro zabezpečení místa zásahu, vybavení kamerami pro dokumentaci zásahu, výpočetní technice, GPS navigaci apod. jsem ale zatím mnoho neslyšel.

Trend přecházet na stříbrné vozy s modrými doplňky se projevuje i v jiných zemích, s odvoláním na sjednocení v rámci evropské unie. Při pohledu do okolních zemí je vidět, že vizuálního změna stylu není nic výjimečného a proběhla, nebo probíhá ve většině států. Většinou tyto změny pojímají poněkud více komplexně. Bylo by smutné, kdyby se změnily pouze barvy, bez dalšího vybavení, o změně stylu práce nemluvě. Ministerstvo ale tvrdí, že má jít ale komplexní změnu, např. nové uniformy se již začínají, zejména u dopraváků, používat, změna služeben již započala a připravují se další změny.

Podívejme se tedy do některých zemí.

Na nový vizuální styl rakouská policie přechází od roku 2005, kdy došlo k reorganizaci jednotlivých složek policie, jejich sloučení a zefektivnění celého policejního aparátu. Součástí změn jsou i nové uniformy, označení služeben a další. Samotné vozy jsou stříbrné s modročervenými reflexními polepy.

Německo začalo počátkem třetího tisíciletí v některých spolkových zemích přecházet na stříbrnozelenou kombinaci. S odvoláním, že evropskou barvou policie je modrá, pak od loňského roku přechází na modrostříbrnou kombinaci. Nutno dodat, že diskuze o vhodnosti této kombinace probíhá i tam. Retroreflexní provedení je však samozřejmostí, a i výstražné zařízení je modernější, nicméně stále poněkud konzervativní.
V galerii je pak ještě vozidlo MB Sprinter Obelix, prototyp policie Hesenska, určený pro dopravní policii. Dále se, zejména u dopravní policie objevují výstražné šrafy na zadní části vozu a doplňkové ledky v zadním víku zavazadlového prostoru. U dopraváků se často používají auta výklopnými světelnými šipkami a proměnným dopravním značením.

Policie v Polsku používá tmavě modré vozy s bíle lakovanými dveřmi (jak se asi prodávají po vyřazení v bazarech?), po celém boku pak probíhá reflexní bílý pruh. U starších vozů najdeme pouze modré zbarvení s menším množství bílých doplňků. U některých vozů jsou užívány červené majáky. V roce 2007 se pak nechali Poláci inspirovat v Německu a představili defakto stejnou kombinaci modré a stříbrné, v letošním roce se takováto auta budou nakupovat.

Slovensko se s dlouho kritizovanou červenou barvou majáků vyrovnalo tím, že u nově pořizovaných vozů montuje modro-červené rampy. Tamní MV uvádí, že tato kombinace je lépe viditelná, protože každá ze dvou barev má v různých podmínkách jiné viditelnosti. V loňském roce bylo pořízeno několik desítek vozů Kia Ceed a VW Golf a v menších počtech i vozy jiných značek. Některé vozy jsou již vybaveny v přední části doplňkovými LED světly na bocích a v masce. Již několik posledních let mají Slováci zelené pruhy a nápisy v retroreflexním provedení doplněné o žlutý pruh ve spodní části vozu.

Maďaři jezdí s bílými auty, které doplnil v roce 2004 šikmý bílý pruh a další reflexní polepy. Například nové Škody Octavia jsou velmi pěkně provedeny, navíc s bíločervenými majáky, škodovky jsou v Evropě u policie celkem oblíbené. I v Maďarsku jezdí zkušebně několik stříbrných aut.

Litevci a Estonci mají bílou základní barvu a modré dveře, Lotyši používají bíločernou kombinaci. Island je bohatý stát a na vozech pro policie nešetří, do sněhových podmínek ale kupuje bílá auta. Švédové, Finové používají tmavě modrou s bílými dveřmi, ve Švédsku však jezdí i vozy v britském stylu. Pro policejní vozidla mají v Dánsku dva základní laky, bílý nebo tmavomodrý s různými pruhy, postupně ale dochází ke sjednocování stylu v bělomodré kombinaci. Norské vozy jsou bílé s pruhy v národních barvách.

Anglické modrožluté šachovnice jsou známé myslím dostatečně, kromě bílých aut se i zde začínají objevovat stříbrné, což vzhledem k polepu, který zabírá velkou část plochy nevypadá špatně. Irové používají podobné zbarvení aut.

Švýcaři mají bílooranžovou kombinaci. Italská státní policie jezdí v modrobílém, carabinieri v černých vozech a i ostatní bezpečnostní složky (strážci parků, finanční policie, místní strážníci a jiní) mají své barvy. Řekové, Španělé, Francouzi, Rumuni se vozí v bílých vozech s pruhy v národních barvách, známé je doplnění VRZ o oranžová výstražná světla.

V Lucenburku došlo se sloučením četnictva a policie k vytvoření jednotného dysajnu, bílý podklad s pruhem vhodně doplňují (u vozidel dopravní policie) oranžové nárazníky I Belgičané zůstávají věrni bílé s modrou, stejně jako Holanďané, pruhy jsou zde šikmé. Podobné je zbarvení nových policejních aut v Portugalsku. Bílá barva je základem také na Maltě, Kypru, Bulharsku, státech bývalé Jugoslávie.

.V mimoevropských zemích se lze setkat s opravdu širokou škálou barevného provedení, které se liší i v jednotlivých regionech států. Mnohde se návrhem vozidel zaobírají profesionální týmy a zkouší různé kombinace, zdá se, že i v ČR se novým ztvárněním zabývají daleko více než při polistopadových změnách.


Zdroj:
www.polizeisam­mler.de
www.polizeiautos.de
www.policecars.hu
www.idnes.cz
www.policeman.sk
oficiální stránky evropských policejních správ a internet


Pro Požáry.cz Jaroslav Šorf

-wap-, -kuw-, -swo-
Sdílet