Sobota 27. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Sněhový hasičák MB Atego z Plzně

Koncepcí velmi zajímavá nástavba na podvozku Mercedes Benz Atego nahradilo ve službě koncem loňského roku v Plzni letitou Avii A30 PLHA-S540 a částečně také odstavenou KHA Tatra 148 / Rosenbauer.

Automobil plzeňským hasičům postavila známá karosárna KOV ve Velimi, navenek je to fádní nenápadná nástavba se třemi roletami z obou stran a jednou zezadu. To zajímavé se však skrývá uvnitř – hasící zařízení CO2, práškové hasící zařízení a švédské vysokotlaké hasící a řezací zařízení Cobra – pokud se nepletu, jedná se již o pátou Cobru u našich hasičů.

Jako podvozek byl zvolen osmiapůltunový Mercedes Benz Atego 818 s motorem OM904LA EURO IV o výkonu 133 kW (176 k) se znakem náprav 4×2. Kabina je pro posádku 1+2.

Nástavba je ocelový svařenec olepený hliníkovým plechem, vnitřní prostor je přístupný celkem sedmi roletovými uzávěry od firmy PAC. Uvnitř levé přední rolety je namontována plastová nádrž na 500 l vody a samotné zařízení Cobra s 80m tlakovou hadicí a zásobníkem na 10 l abraziva (oxidy křemíku, titanu a hliníku), v pravé přední roletě jsou pak tři VDP Dräger a základní věcné prostředky (hydrantový nástavec + klíče, hadice, bourací sekyra apod.) V prostředních roletách jsou pak dvě baterie po devíti kusech 33 kg tlakových lahví nad nimiž je na každé straně namontováno po jednom navijáku s 25 m hadicí s proudnicí pro hašení plynem a také žárové obleky a ochranné obleky Tyvek. V posledním páru rolet je pak přístup k celkem šesti pojízdným práškovým hasicím přístrojům P50Te, každý s 50 kg prášku, z nichž čtyři jsou propojeny navzájem k rychlozásahovému navijáku s 25 m hadicí, který je ukryt za roletu přístupnou zezadu. Zbylé dva práškové přístroje lze vyjmout a použít mimo vozidlo.

TTD:

Podvozek – MB Atego 818 4×2
Motor – OM904LA EURO IV
Objem – 4249 ccm
Výkon – 133 kW / 176 k
Délka – 6750 mm
Šířka – 2450 mm
Výška – 2900 mm
Rozvor – 3320 mm
Objem vodní nádrže – 500 l
Množství CO2 – 540 kg
Množství prášku – 200 kg + 2×50 kg

Jen pro úplnost jsem do fotogalerie přihodil ilustrační foto staré sněhurky (bohužel plzeňskou nemám, tato je z Mladé Boleslavi, ale všechny byly stejné), pak novou sněhurku MAN / Ziegler z Brna, megasněhurku Tatra / Rosenbauer z Chemopetrolu Litvínov a pak také některé české Cobry, teda alespoň ty, o kterých vím – postupně první Cobra Toyota získaná darem v roce 2002 k HZS hl.m.Prahy (Centrála), pak druhá pražská Cobra zamontovaná v MB Atego CAS-24 od fy Empl (HS-6 Krč), Cobra HZS Ostrava zabudovaná v MB Sprinter (PS Slezská Ostrava). Bohužel nemám fotku Cobry v Dennisu / THT v OUPO Brno.

-wob-
foto Hynek Obroučka, Jan Kostík
zvláštní poděkování Filipovi Brožovi
Sdílet