Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Australské Scanie od Mills – Tui

Představujeme vám australské cisternové automobilové stříkačky na šestikolových Scaniích P113, P124 a P340. Jedná se o robustní požární automobily postavené na tří po sobě jdoucích generacích švédských podvozků.

Scania Pumper-Tanker

Začněme u prvního jmenovaného vozu s názvem Scania Pumper-Tanker, sloužícího u Metropolitan Fire Brigade of Melbourne. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku, která je postavena na šestikolovém podvozku, tehdy ještě hranaté Scanii s označením P113M s pohonem 6×4 a sílou motoru 310 koní. Požární nástavba byla vyrobena firmou Austral Specialized Vehicles v roce 1992 (od této firmy byl na požárech již představen požární automobil Firepac 4000). Cisterna Scania o rozměrech 8450 mm délky, 2490 mm šířky a 3100 mm výšky s celkovou hmotností 16 630 kg má nástavbu vyrobenou za pomoci oceli a hliníku, její nádrže hasebních látek pojmou 3800 l vody a 320 l pěnového roztoku. Čerpadlo Darley má výkon 3800 l/min, monitor na nástavbě má průtok 3000 l/min. Do prodloužené kabiny se vejde osádka šesti hasičů.

Barevné provedení odpovídalo tehdejšímu standardu MFB. Tedy červený základ, doplněný bílými doplňky .

Scania P340 Mills-Tui 6×4 Heavy Pumper Tanker

V současné době, tedy v roce 2008 je předchozí cisterna u MFB nahrazována novým, koncepčně stejným typem. Jedná se opět o podvozek švédské provenience, tentokrát poslední generace s označením Scania P340. Automobil nese označení Mills-Tui 6×4 Heavy Pumper Tanker, z čehož vyplývá jeho specifikace, tedy těžká cisternová stříkačka s pohonem 6×4 od australské firmy Mills – Tui. Nová generace podvozků Scania je oproti předposlední skutečně technicky a designově úplně jinde. Je využito palubního počítače, motor má o 30 koní větší sílu, komfort osádky 1+5 je mnohem lepší, místo v kabině CP 28 je využito efektivněji. Hasiči mají k dispozici moderní sedačky firmy Fraser Fire (dalšího výrobce požární techniky z toho konce světa), ve kterých jsou integrovány dýchací přístroje. Na střeše je umístěna dvojice miniramp 2+3 Federal Signal Vector klasického provedení v kombinaci modá – bílá – červená, vzadu je dvojice Vector majáků.

Požární nástavba vozidla Heavy Pumper Tanker je vyrobena kompletně z hliníku vyjma nerezové nádrže na pěnidlo. Nádrže, vodní má objem 3200 l a zmiňovaná pěnidlová 300 l. Jako čerpací zařízení slouží kombinovaný typ LDMH1000 Split Shift od firmy Darley s výkonem 3800 l/min, dále je na voze pěnový systém Orion. K regulaci tlaku využívá obsluha vozu počítač. Čerpadlo je umístěno uprostřed vozu, ovládání je z obou stran, nad ním jsou namontovány dva navijáky pro první zásah s hadicí o délce 90 m od firmy Rosenbauer s turbo proudnicí. V samotné požární nástavbě najdeme klasické příslušenství – hadice, nejrůznější přechody a hadicové příslušenství, ženijní nářadí, PHP atd. Na plošině nástavby jsou pak žebříky a elektronicky ovládaný monitor Akron Brass DM s výkonem přes 6000 l/min. Jako krytí skříní s vybavením slouží hliníkové roletky britské firmy AS FIRE v provedení Century 2000 – vnitřní podélné madlo.

Barevné provedení odpovídá současnému standardu MFB. Tedy červený základ, doplněný reflexní samolepkou 3M. Rozměry a hmotnosti jsou téměř shodné se starou Scanií.

Scania P124G Mills-Tui 6×4 Heavy Urban Pumper

Do třetice vám představíme automobil, vyrobený ve druhé polovině devadesátých let minulého století taktéž firmou Mills – Tui pro hasiče Queensland Fire and Rescue Service. Je postaven na předchozí generaci podvozku Scania, typ P124G s motorem o síle 360 koní a pohonem 6×4. Má označení Mills-Tui 6×4 Heavy Urban Pumper – čili jako u melbournské Scanie to opět vystihuje jeho specifikaci, těžká městská cisterna na podvozku s daným pohonem od výrobce Mills – Tui. Kabina je opět prodlouženého typu pro šestičlennou posádku. Majáky resp. rampy 2×4 jsou taktéž FS Vector, tentokrát v provedení levá modro-bílá, pravá červenobílá, zadek je barevně totožný s vozem MFB, jen le v něm dvojice světel na rozdíl od Vectorů. Vnitřek kabiny je vybaven komfortně, sedačky sice nejsou známé Fraser Fire SEATO, ale integrované IDP mají také.

Požární nástavba queenslandské Scanie je vyrobena z hliníku včetně nádrží obou hasebních látek, ty mají objem 3500 l vody a 500 l pěnidla třídy B. Jako čerpadlo je namontován kombinovaný typ QTWO-200–21–2HP s výkonem 6800 l/min od firmy HALE s pěnovým systémem Feecon. Čerpadlo je rovněž umístěno ve středu vozidla před samotnou požární nástavbou. Nad ním je také dvojice vysokotlakých navijáků Rosenbauer o délce hadice 90 m s turbo proudnicí. K ovládaní je využito starší verze CANBUS systému. Ve vybavení vozu, které se nachází ve skříních, krytých roletami AS FIRE Century najdeme kromě klasického příslušenství např. i vyprošťovací zařízení Holmatro atd. Na plošině nástavby jsou pak žebříky a další nářadí, které se sundává za pomoci systému Beam Gantry od AS FIRE. Ve voze je umístěna i elektrocentrála a osvětlovací stožár, nesmíme zapomenout ani na monitor Elkhart 8393 o průtoku 5500 l/min.

Barevné provedení odpovídá standardu Queensland Fire and Rescue Service – červeno-žlutá kombinace. Jinak vozidlo Mills-Tui 6×4 Heavy Urban Pumper se vyrábělo ve dvou mírně odlišných provedeních.

Tak jim říkáte? Dle mého hezké vozy, ale… Zásoba hasebních látek a požární vybavení trochu připomíná naše staré dobré Trambusy.



Foto a info: web

-wap-
Sdílet