Sobota 5. prosince 2020, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vichřice Emma řádila i na železnici

Jednotky Hasičského záchranného sboru Českých drah zasahovaly za uplynulých 24 hodin (od páteční do sobotní půlnoci) díky vichřici Emma u 82 mimořádných událostí na území celé republiky. Nejčastěji se jednalo o spadané stromy na trať či utržené střechy nádražních a jiných budov.

Včerejší řádění větrné smršti Emma zasáhlo území celé naší republiky. Silný vítr ochromil mimo jiné i provoz na železnici, několik desítek tratí zůstalo neprůjezdných díky spadlým stromům, u mnoha drážních budov došlo k utržení střech. V rámci drážních hasičů a vichřici Emma bylo 82 výjezdů na alarmní mimořádné události. Přinášíme vám stručné informace o několika z nich a podrobnější o našich pražských výjezdech.

Zde je stručná svodka sobotních výjezdů:

Plzeň
09:47
Jednotka vyjela vozem CAS 24-S2V, trať č.176, žst Chrást u Plzně v km 011,600 k odstra­nění 1 padlého stromu přes trať pomocí JMP. Příčina silný vítr, bez zranění a škod.

Plzeň
09:47
Jednotka vyjela vozem RZA-L3R, trať č.160, žst Třemošná u Plzně v km 009,000 k odstra­nění 1 padlého stromu přes trať pomocí JMP. Příčina silný vítr, bez zranění a škod. přejezd 10:16 hod.

Chomutov
09:47
Jednotka vyjela vozem CAS 24/2500/400-S2V, žst. Hostomice nad Bílinou, trať č. 131 v km. 021,380 k odstra­nění padlého stromu a sloupu trakčního vedení z profilu tratě. Jednotka provedla odstranění padlého stromu pomocí MPR a společně se zaměstnanci OTV UNL provedla odstranění padlého sloupu .Škoda: předběžná 30 000 Kč. Příčina: Silný vítr.

Praha st.1
09.57
Jednotka vyjela vozem CAS 32/8200/800 – S3R do žst. Klánovice v ž km.392,300 k od­stranění utrhlé plechové střechy na budově nádraží za pomoci rozbrušovacího agregátu. Díky hrozícímu větru na místo nevyslal v rámci výpomoci HZS hl.m. Prahy výškovou techniku. Škoda a příčina v šetření.

Praha st.1
10.05
Jednotka vyjela vozem CAS 24/2500/400– M3V do žst. Hovorčovice v ž km.023.380 k od­stranění utrhlé plechové střechy za pomoci rozbrušovacího agregátu. Do střechy naboural projíždějící rychlík.

Hradec Králové
10:39
Jednotka vyjela vozy CAS 24/2500/400-S2V a VEA-L3, do žst. Týniště nad Orlicí , trať č. 020, tkm. 022,500 k odstra­nění stromů spadlých na trati. Po průzkumu bylo zjištěno že se jedná o plechový přístřešek spadlý na trať a zasahující do žel. podjezdu. Bylo zajištěno vypnutí trolejového vedení a jeho zkratování. Pro odstranění plechového přístřešku byl použit rozbrušovací agregát. Příčina: Větrná smršť.

Nymburk
11:07
Pudilová
218–08–00535 Jednotka přejíždí z místa předešlé události vozem CAS 24/2500/400 -S2V do žel. stanice Poděbrady na zdemolovanou střechu plynové kotelny. Trať č. 231 trať. km 315,569. Jednotka provedla odstranění zdemolovaných plechů a opravu poškozené střechy pomocí páčidel a ručního nářadí. Bez zranění beze škody. Jednotka je před dojezdem na základnu povolána k jiné události.

Liberec
11:18
Jednotka vyjela vozem RZA-L3R,na trať 030 km 96.1–96.7 k železniční dopravní nehodě, kdy vlak s 20 cestujícími najel na spadlé stromy do kolejiště. Na místě zasahovala společně s naší jednotkou JSDH Košťálov a HZS LK, ÚO Semily. Stromy v kolejišti byly rozřezány za použití JMPv celkovém počtu 5 kusů. Stromu spadlých do kolejiště 12 kusů, průměr na pařezu 60 centimetrů. Vlak najel na slabší stromy o průměru 15 centimetrů. Ke zranění cestujících ve vlaku nedošlo.Únik provozních kapalin ze stroje vlaku nebyl a škoda na stroji vlaku bude vyčíslena později DKV Česká Třebová. Příčinou pádu stromů do kolejiště jsou povětrnostní podmínky.

Praha st.1
12.43
Jednotka vyjela vozem CAS 24/2500/400– M3V do žst.Týnec nad Sázavou v ž km.009.826 k od­stranění spadlých stromů za pomocí motorové pily. Škoda a příčina v šetření (zřejmě Emma), bez zranění.

Ostrava
15.36
Jednotka vyjela vozidly CAS 24/2500/400 – S 2 V, RZA – L 3 R, Ostrava Cargo, ul. Přednádraží k uvolněným plechům na administrativní budově ve výšce 20 m. Jednotka provedla upevnění uvolněných plechů ke konstrukci střechy budovy na ploše cca 2,5 m2 za pomocí lezecké techniky. MU bez zranění.

A tak by se dalo pokračovat až do posledního výjezdu před půlnocí, ten byl:

Česká Třebová
23.28
Jednotka vyjela vozem CAS 24/2500/400-S3V, trať č.261, km 029,800 k odstra­nění stromů na trati za pomocí motorových pil. Příčina: Bouře Emma.


Osobně jsem měl tu čest zasahovat na utržené střeše z budovy železniční zastávky Hovorčovice u Prahy. Tato vesnice sousedí s další obcí. Je to neslavně známá obec Líbezníce, kde došlo ke smrtelnému zranění jedenáctileté holčiny. Když jel náš mercedes CAS 24 z JPO HZS ČD Praha dopoledne likvidovat následky pádu hovorčovické střechy, cesta na místo byla i kolem líbeznického hřbitova. Stála u něj liazka našich středočeských kolegů, vozidlo policie a sanitka záchranné služby. Při průjezdu kolem hřbitovní zdi bylo vidět, že záchranáři a hasiči na někom tzv. cvičí. Že se jednalo o jedenáctiletou Kristýnku, jsme se dozvěděli až večer, kdy se naše CASka konečně vrátila na základnu. Nebyl to dobrý pocit…

Ale zpět ke střeše. V Hovorčovicích se díky vichřici Emma utrhla střecha budovy železniční zastávky o rozměrech cca 10×6 m a spadla na trať, kde do ní narazil projíždějící rychlík. Ten ji přejel prvním podvozkem, pak se strojvedoucímu podařilo stroj zastavit. Střecha zůstala pod vlakem. Naše jednotka za pomoci rozbrušovacího adaptéru a VRVN-1 provedla částečné odstranění plechové střechy okolo a z pod vlaku. Poté musel strojvedoucí couvnout s celým vlakem, aby bylo možné zbývající část odstranit z kolejiště. Vše se podařilo během několika okamžiků. Velké štěstí bylo, že rychlík plný cestujících nevykolejil… Po likvidaci události Mercedes přejel na Prahu – západ, kam byl vyslán k likvidaci spadlých stromů.

Druhé družstvo JPO HZS ČD Praha st.1 s tatrou ve stejnou dobu zasahovalo na pražském nádraží Klánovice, kde se díky silnému větru utrhla střecha dopravní budovy. Ta byla za pomoci lezecké techniky a rozbrusu odstraněna, aby samovolně nespadla na zem a neohrozila tak bezpečnost cestujících. Poté ještě několikrát vyjelo na spadlé stromy. V rámci svolání záloh bylo odpoledne povoláno do služby ještě třetí družstvo, které likvidovalo utrženou střechu v žst. Praha – Bubny a odstraňovalo uvolněné betonové kvádry na Vítkově.

Náš mercedes po událostech v Kamenném Přívoze a Týnci nad Sázavou přejel na železniční trať k zastávce Klínec nedaleko Měchenic, Praha – západ likvidovat další spadlé stromy. Pro nemožnost dojet na místo musela být využita k naší dopravě drezína MUV traťové distance. Po dojezdu k události bylo zjištěno, že je na trati na sobě napadaných a o protější skálu opřených několik vzrostlých smrků. Za pomoci dvou motorových pil Stihl bylo provedeno jejich odstranění a odtažení lanem z drezíny mimo průjezdný profil. Další vzrostlý smrk se nacházel zhruba 100 metrů od první překážky. I ten se zlikvidoval motorovou pilou. V okolním lese bylo mnoho viditelných polámaných stromů, ve větru se neustále ozýval praskot dřeva a když se likvidoval poslední smrk, něco křuplo. S rachotem se těsně vedle nás poroučela k zemi vzrostlá borovice. Fuj! No nic, pořezala se i ona. Během likvidačních prací v zastávce Klínec jsme museli ještě párkrát prchat, ale vše dopadlo dobře a na večerní zprávy byla unavená a hladová posádka našeho mercedesu konečně doma. Poté byly ještě dva výjezdy, ale ty už jeli likvidovat čerství kolegové. Tolik sobotní Emma z mého pohledu.


Omluvte sníženou kvalitu fotografii, byly pořízeny ve většině mobilním telefonem.


-wap-
Sdílet