Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hilfeleistungslöschfah­rzeug HLF 24/14-S

Představujeme vám speciální zásahový automobil německých hasičů, určený díky svému obojetnému provedení k likvidaci mimořádných událostí v prostorách železničních tunelů, ale i mimo ně. Vozidlo z dílen firmy Iveco-Magirus je schopno jezdit na silnici i na kolejích.

Na našem webu Požáry.cz vám již bylo několik podobných automobilů představeno, viz např. tento článek. Dnes popisovaný zásahový speciál je však vyjímečný tím, že ho je dle dostupných informací vyrobeno nejvíce identických kusů.

Vývoj speciálu nové generace pro obojetný provoz začal ke konci devadesátých let ve spolupráci firem Iveco-Magirus, Zweiweg Loctrac a hasičů města Cochem a tamní hasičské školy. Na jeho vzniku se pochopitelně podílely a samotná vozidla financovaly německé dráhy, tedy Deutsche Bahn AG. V roce 1999 vyjel první kus tohoto automobilu s označením HLF 24/14-S. Jedná se zásahový automobil, vyvinutý a přímo určený k likvidaci mimořádných událostí (požárů, nehod) v dlouhých železničních tunelech. Je postaven na čtyřkolovém podvozku Iveco EuroFire, typ 190 E30 4×4 s motorem o síle 221 kW/300 koní.

Jedná se o podvozek s krátkou kabinou, na kterém je postavena požární nástavba a firmou Zweiweg namontován kolejový podvozek, resp. pojezd ZW 102 S. Díky němu může záchranářské Iveco po kolejích uhánět rychlostí vpřed/vzad až 30 km/hod. Kolejový pojezd je ovládán elektronicky za pomoci kabelu, hnací ústrojí je uvnitř vozu. Samotná požární nástavba je vyrobena za použití hliníku technologií Alu-Fire. Najdeme v ní integrovanou kabinu pro osádku sedmi hasičů v uspořádání sedadel 4+3, v jejich opěradlech jsou uchyceny dýchací přístroje Dräger se dvojicí zásobníků vzduchu, tzv. dvojčata, v kabině jsou kromě IDP také hasící přístroje, výkonné osobní svítilny, komunikační prostředky a drobné ženijní nářadí. S hlavní kabinou je zadní část spojena otevřeným mezioknem s lemem, komunikace velitel vs. osádka je tedy bezproblémová.

V rámci požárního vybavení v nástavbě najdeme čerpadlo Magirus, typ EFPN 230 o výkonu 2400 l/min při osmi barech, vodní nádrž má objem 1400 litrů. Ovládání čerpadla, které se nalézá ve střední části vozu, je umístěno na pravé i levé straně mezi dveřmi kabiny mužstva a roletou s vybavením, barevně rozlišené požární armatury jsou vyvedeny po obou stranách vozu, vždy v otevřeném prostoru pod roletovou skříní. V ní najdeme na pravé straně hadicový naviják pro prvotní zásah, hadice C v koších i v kotoučích, hadicové příslušenství jako jsou proudnice, rozdělovače a různé další pomůcky, v neposlední řadě jsou tam umístěny kanystry s pěnidlem. V levé roletě najdeme kanystry s rezervou PHM pro agregáty, stativy, nejrůznější skříně a kufry s nářadím a několik věcí na likvidaci úniku kapalných uhlovodíků (myšleno benzín a nafta). V nástavbě je rovněž stabilní elektrocentrála o výkonu 3,5 kVA.

V zadní části automobilu, který má namontováno pro snazší vyndání vybavení hydraulicky sklopné čelo BAR, nalezneme čtveřici pojízdných kontejnerových vozíčků, jenž se dají vysunutím speciálních malých náprav s profilovým pojezdem použít i jako kolejové vozíky, díky tomu se materiál na nich umístěný přepraví k místu zásahu mnohem pohodlněji. Mohou de facto sjet z čela rovnou na koleje. V jednotlivých vozíčcích nalezneme např. hydraulickou vyprošťovací soupravu značky Weber, hadicové příslušenství, přetlakové ventilátory Typhon a SuperVAC o výkonu 50.976 cm3/h, resp. 11.000 m3/h, přenosnou elektrocentrálu o výkonu 8 kVA, záchranné plachty, těsnící klíny, podpěrné tyče a další potřebné pomůcky. Nad prostorem pro kontejnery jsou vanová nosítka Scad a další hadicové příslušenství. Uprostřed je pak přepravní místo plošinového kolejového vozíku, na němž je možné transportovat jak materiál, tak i zraněné osoby na nosítkách.

Na střeše nástavby je samospouštěcí výsuvný žebřík. Kromě zmíněného vybavení ve voze ještě najdeme zdravotnický materiál, dýchací přístroje pro hlavní kabinu, tedy pro strojníka a velitele (je jich celkem 9 ks, velitel ho má integrovaný v opěradle sedadla). Je tam také dvojice lanových navijáků o tažné síle 5/10 tun, zadní závěs o nosnosti 5 tun, osvětlovací stožár 2×1000W a ostatní nezbytné vybavení.

Zásahový speciál Hilfeleistungslöschfah­rzeug HLF 24/14-S je ve standardním barevném provedení s doplňky v podobě světel pro provoz na železnici. Na přelomu let jich bylo pro dobrovolné hasičské sbory v blízkosti velkých tunelů po celém Německu vyrobeno 14 + prototyp. Všechny vozy jsou naprosto identické a hodnota jednoho je 850 000 DM, resp. 600.000 €, vše platily Deutsche Bahn AG.

U nás se takovýchto vozidel asi nikdy nedočkáme a to i přes ujišťování, že v rámci např. Nového spojení v Praze či právě budovaných dlouhých železničních tunelech ve Středočeském kraji budou pořízeny. Dle firmy S…., která stavbu zajišťuje, nic takového nepřichází v úvahu. Zřejmě jim je bezpečnost cestujících a případně i zasahujících hasičů – záchranářů lhostejná. Ano v tunelech budou protipožární i bezpečnostní opatření, ale nic z toho, co je plánováno, nenahradí dvojcestný zásahový automobil, nehledě k tomu, že takovýto vůz může být použitý i v jiných nepřístupných místech tratí, kterých je na území ČR opravdu dost. Ale to je obehraná písnička… Proč nakonec hasičům pořizovat to, co potřebují…

TTD Hilfeleistungslöschfah­rzeug HLF 24/14-S

Podvozek: Iveco EuroFire, typ 190 E30 4×4
Motor: Iveco 221 kW/300
Osádka: 1+1 + 7
Nástavba: Iveco-Magirus/Zweiweg Loctrac
Označení výrobce: TUNNEL – UND BAHNLÖSCHFAHRZEUG
HLF 24 / 14 S
Voda: 1400 l
Čerpadlo: 2400 l/min při 8 barech
Délka: 9200 mm
Šířka: 2500 mm
Výška: 3500 mm
Rozvor: 4500 mm
Celková hmotnost: 19 000 kg
Max. rychlost na silnici: 85 km/h
Max. rychlost na kolejích: 30 km/h

Hilfeleistungslöschfah­rzeug HLF 24/14-S je zařazen ve výjezdu sborů:

Feuerwehr Cochem
Feuerwehr Ediger-Eller
Feuerwehr Bremm
Feuerwehr Beerfelden
Feuerwehr Zella-Mehlis
Feuerwehr Wilnsdorf
Feuerwehr Heidelberg
Feuerwehr Hagen
Feuerwehr St. Georgen
Feuerwehr Altenbecken
Feuerwehr Eutingen
Feuerwehr Brilon
Feuerwehr Hochspeyer
Feuerwehr Wildeck-Obersuhl
Feuerwehr Calberlah


Foto a info: Iveco-Magirus, H.Corste, sbory, vlastnící HLF 24 a web



-wap-

Sdílet
Přiložené soubory
szdc zobrazit online JPG 603 kB